Bebes István elégedett a körmendi képviselők döntésével, így nem kell pedagógusokat elbocsátani

A körmendi polgármestert azután kérdeztük, hogy a képviselőtestület két iskola összeolvadása helyett tagiskolai rendszert javasolt.
 
 

Bebes István elégedett a körmendi képviselők döntésével, így nem kell pedagógusokat elbocsátani

A körmendi polgármestert azután kérdeztük, hogy a képviselőtestület két iskola összeolvadása helyett tagiskolai rendszert javasolt.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Bebes István elégedett a körmendi képviselők döntésével, így nem kell pedagógusokat elbocsátani

A körmendi polgármestert azután kérdeztük, hogy a képviselőtestület két iskola összeolvadása helyett tagiskolai rendszert javasolt.
Csütörtök reggel foglalkozott a körmendi képviselőtestület a Klik tervével, az állami intézményfenntartó a Somogyi Béla iskolát be akarta olvasztani az Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskolába. A terv ellen sokan tiltakoztak, az iskolában szülők, pedagógusok, városvezetők részvételével gyors fórumot is tartottak.

A képviselőtestület aztán áthidaló megoldást fogadott el, és ezt terjesztik a Kilik elé. A lényege, hogy a Somogyi iskola az Olcsai-Kiss iskola tagintézménye lenne, ezzel megtarthatná a nevét és a pedagógiai programját is. A testületi döntés után Bebes István polgármestert kérdeztük.

Elégedett-e a ma reggeli rendkívüli közgyűlésen hozott javaslattal, és Fodor István tankerületi igazgató válaszával?

Rengeteget dolgoztunk azon az elmúlt napokban, hogy sikerüljön egy olyan megoldást találnunk, mely minden érintett fél számára elfogadható. Elégedett vagyok a döntéssel, hiszen ez azt jelenti, hogy az általunk felvázolt tagintézményi javaslatot a képviselő-testület is jó megoldásnak tartja. Ami azonban ennél is fontosabb, hogy mind a szülők, mind a pedagógusok, mind pedig a Klik el tudja fogadni ezt a megoldást.

Megítélése szerint a keddi, április 11-i szülői értekezleten a beolvasztás ellen tiltakozók elfogadják-e ezt a döntést?

A szülők jogosan fogalmazták meg azt a kérésüket, hogy a gyermekeik továbbra is abban az intézményben tanulhassanak, ugyanazokkal a pedagógiai módszerekkel, mint ahol megkezdték a tanulmányaikat. Amennyiben a minisztérium a kérésünknek megfelelően dönt, az iskolák önállósága megmaradna, így továbbra is ugyanazon elvek mentén folyhatna a szakmai munka, mint korábban. Ezek alapján úgy gondolom, - és a szülők reakció is ezt mutatják -, hogy elégedettek az önkormányzat határozatával.

Az integrációval hosszú távon rendeződik a két iskola sorsa?

Úgy gondolom, hogy egy olyan kompromisszumos megoldás született, mely egyrészről biztosítja az intézmények fenntartható működését, másrészről megmarad az iskolák sajátos nevelési programja és identitása, harmadrészt pedig sikerül megakadályozni azt is, hogy pedagógusok kerüljenek az utcára.

Az, hogy a jövő mit hoz nehéz megmondani. Nem szeretnék jóslásokba bocsátkozni. Bízom benne, hogy a kormány által meghozott népesedés- és családpolitikai intézkedések hatására egyre több lesz a születendő gyermek az országban, és megáll a népességfogyás. Ahhoz azonban még hosszú éveknek kell eltelnie, hogy ezen intézkedések eredményeiről pontos képet kapjunk. A jelenlegi javaslat ugyanakkor biztosítja, hogy még hosszú évekig működhessen mindkét intézmény.

Ön szerint a jelenlegi állapot fennmaradásával valóban gondok lettek volna a Somogyi Béla Általános Iskolában?

A Klik három fontos adattal igyekezett alátámasztani a beolvasztás szükségességét. Az első és legfontosabb indok az volt, hogy folyamatosan csökken a gyermekszám, nem csak a Somogyiban, hanem városi szinten is. Ez nyílván egy olyan probléma, amiről senki nem tehet, ugyanakkor minden további problémának ez az eredője. Látni kell, hogy a jelenlegi tendenciák azt mutatják, hogy évről-évre egyre kevesebb a beiskoláztatásra váró gyermek.

A második indok az volt, hogy az infrastruktúra kihasználtsága hatékonyság szempontjából messze nem megfelelő. Ez nyilvánvalóan összefügg az előbb elmondottakkal és a folyamatosan csökkenő tanulói létszámmal. A Klik szerint az összeolvadással az infrastrukturális adottságok kihasználtsága jelentősen javulna.

A harmadik jelentősebb indok a foglalkoztatási problémák kérdésköre volt. Ez szintén egy olyan kardinális kérdés, melyet kiemelten kell kezelnünk, hiszen itt emberi sorsokról, családok jövőjéről beszélünk. A Klik szerint az összeolvadás nélkül tanári állások és segítői személyzeti állások szűnnének meg a Somogyi iskolában. Ezzel viszont elkerülhető lenne emberek elbocsájtása, hiszen az Olcsaiból több tanár is nyugdíjazás előtt áll. Ezek voltak a Klik főbb indokai a tervezett összeolvadást illetően.

A tényekkel nehéz vitatkozni

Úgy gondolom ezek tények, amivel nehéz vitatkozni. Azt ugyanakkor nem tudtuk elfogadni, hogy egy ilyen nagy múltú intézményt beolvasszanak egy másik iskolába. Mindenképpen szerettük volna azt elérni, hogy megmaradjon az iskolák sajátos profilja, sajátos nevelési módszerei, hiszen ezt egy olyan értéknek tekintjük, melyet meg kell őrizni a jövőnek. Ebben az esetben tehát nem értettünk egyet a Klik azon tervével, hogy közös szakmai program szerint folytatódjon tovább a gyermekek tanítása. A teljes összeolvadással ugyanis elvesznének azok a sajátos értékek, specifikumok, nevelési módszerek, melyek ezeket az iskolákat mindig is jellemezték. Ezt mindenképpen el szerettük volna kerülni.

Az önkormányzat tehát egy világos és egyértelmű véleményt fogalmazott meg: Csak és kizárólag abban az esetben tudjuk támogatni a Klik átszervezési javaslatát, amennyiben az a kéréseinknek megfelelően módosul. Első ilyen kérésünk, hogy amennyiben az eltérő vélemények ellenére mégis szükség van az átszervezésre, akkor a Somogyi Béla Általános Iskola tagintézményként működhessen tovább, és ne olvadjon be az Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskolába.

A második kérésünk, hogy mind a Somogyi Béla Általános Iskola, mind pedig az Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskola őrizhesse meg saját nevelési programját, hogy az ezekben megjelenő értékek továbbra is biztosítottak legyenek a nevelés során. Mi tehát nem értünk egyet azzal a javaslattal, amely szerint a két intézmény egy nevelési program mentén való működését készítené elő.

Harmadik ilyen kérésünk, hogy az átszervezéssel érintett intézmények dolgozóinak, illetve a szülői közösségeknek a kéréseit vegye figyelembe a Klebelsberg Központ Szombathelyi Tankerületi Központja és az illetékes szakminisztérium, hiszen a szülők továbbra is ragaszkodnak azokhoz az előnyökhöz és értékekhez, amelyeket az érintett iskolák nyújtani tudnak gyermekeik számára.

Ezek világos és egyértelmű kérések, melyekkel orvosolható minden olyan lényegi kérdés, melyben az elmúlt napokban vita bontakozott ki a felek között.

Hogyan jellemezné az önkormányzat kapcsolatát a Klik-kel, illetve a tankerülettel?

Teljesen jó a viszony az önkormányzat és a Klik között.

Ha a Klik nem fogadja el az önkormányzat ma megfogalmazott javaslatát, mi lesz az önkormányzat következő lépése?

A Klik elfogadta az önkormányzat véleményét, most a minisztériumon a feladat, hogy a begyűjtött vélemények alapján döntést hozzon. Bízunk benne, hogy a minisztérium is támogatja az önkormányzat javaslatát.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

 

Hirdetés