„Csak ne essen nagy hó és legyen szerencsénk!” – Vas megye felkészült a télre

Elmentünk a koordinációs értekezletre, így már jobban értjük, mi miért történik majd. Az úttisztítás csak a jéghegy csúcsa.
 
 

„Csak ne essen nagy hó és legyen szerencsénk!” – Vas megye felkészült a télre

Elmentünk a koordinációs értekezletre, így már jobban értjük, mi miért történik majd. Az úttisztítás csak a jéghegy csúcsa.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

„Csak ne essen nagy hó és legyen szerencsénk!” – Vas megye felkészült a télre

Elmentünk a koordinációs értekezletre, így már jobban értjük, mi miért történik majd. Az úttisztítás csak a jéghegy csúcsa.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szombathelyi mérnökségétől meghívót kaptunk csütörtökre egy megyei télindító sajtótájékoztatóra.

Érdekes téma, hiszen minden télen esik a hó, minden télen gondot jelentenek a csúszós utak, és – valljuk be – minden télen szidjuk a Közutat, hogy miért nem takarítják elég gyorsan a havat.

Így a tudósító meg is jelenik a Közút Tátika utcai központjában, ahol először rácsodálkozik a sajtótájékoztató létszámára, lehetünk vagy ötvenen a nagyteremben, aztán kiderül, valójában egy téli felkészülési koordinációs értekezleten van, és a főszereplő nem annyira a Közút és a sajtó, hanem mindenki, aki érintett a kérdésben, pontosabban azon szervezetek, akik tagokat delegálnak a Vas Megyei Védelmi Bizottság Katasztrófavédelmi Munkacsoportjába.

A Közút és a katasztrófavédelem szakemberein kívül itt vannak a rendőrök, a mentők, a közlekedési cégek (GYSEV, MÁV, ÉNYKK) képviselői, az E-On és egyéb közműszolgáltatók, a Vöröskereszt, a Máltai Szeretetszolgálat, a polgárőrség és a Vas megyei városok képviselői.

Ők röviden beszámolnak arról, hogyan és miként állnak a felkészüléssel, illetve mi változott a tavalyi év óta.

A tudósítónak olyan érzése van, legalábbis a szóbeli összefoglalók alapján, hogy elég flottul mennek a dolgok, és mindenki tudja, mi a dolga.

Ugyanakkor időjárásról lévén szó, az is a teljes igazsághoz tartozik, amit az egyik résztvevő így fogalmaz meg: „Csak ne essen nagy hó és legyen szerencsénk!”

Még ezt megelőzően Bognár Balázs tűzoltó ezredes és Poór Balázs tűzoltó alezredes a katasztrófavédelem szempontjából ad tájékoztatást, illetve magyarázza el a rendszer működését, különös tekintettel a Katasztrófavédelmi Munkacsoport tevékenységére.

Kiderül, hogy ami egy esetleges szükséghelyzetben egyértelműnek tűnik, az a valóságban bonyolult és alapos szervezettséget kíván, és az utak állapota – amit mi, kívülállók talán a legfontosabbnak gondolunk – csak a jéghegy csúcsa.

Merthogy oda kell figyelni az energiára, a közművek működésére, a veszélyes üzemekre, az alapvető ellátásra, az áruszállításra, a betegek kórházba- és kezelésre juttatására, a hóban rekedtek mentésére, a kamionforgalomra, a horvát és szlovén autópályák lezárására, az egyedül élő idősekre, a melegedők telítettségére és még meglepően sok mindenre.

És habár a kommunikációt – többek között egy EU-pályázatnak köszönhetően – egyre fejlettebb eszközök segítik, azért mindez egy együtt nem is annyira egyszerű.

És ha már a kommunikációnál tartunk: a szakemberek mindenkinek azt javasolják, hogy folyamatosan tájékozódjanak, és név szerint is megemlítik a „VÉSZ” applikációt.

Horváth László, a Magyar Közút Kft. megyei igazgatója a közlekedés szempontjából beszél a téli felkészülésről.

Megtudjuk, hogy az utak tisztításának a sorrendje a következő: először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése.

Érdekes, hogy szakemberek három csoportja osztják az utakat a téli takarítás szemszögéből.

Őrjáratos védekezés:
(Az I. II. III. osztályba sorolt utak (gyorsforgalmi utak, egy és kétszámjegyű utak főutak). Az az útszakasz, amelyen a védekezés a teljes hosszon, rendszeresen, vegyi- vagy érdesítő anyaggal történik, a síkosság függvényében.

Rajonos védekezés:
A IV. V. osztályba sorolt utak.Az olyan út, ahol a védekezés nem terjed ki a teljes hosszra és maga a védekezés szakaszosan történik (ívek, emelkedők).

Fehér utak:
Az olyan út, ahol – a vonalvezetés és forgalomnagyság, illetve hálózati szerep miatt – síkosság elleni védekezés nincs. A hó eltakarítása az őrjáratos és a rajonos útszakaszok után ütemezhető úgy, hogy biztosítsa az út személygépkocsival való járhatóságát.

Az alábbi térkép pedig azt jelzi, hogy Szombathelyen melyik út téli üzemeltetése tartozik a Közúthoz.

Az is érdekes, hogy vannak olyan utak, amelyeket lezárnak, ha nagyobb baj van. Ezek ugyanis közlekedés szempontjából nem fontosak, nélkülük is el lehet jutni mindenhova a megyében, takarításuk ráér később.

A megyének 32 gépe van, ebből 12 Mercedes és Renault idén érkezett. Ehhez jönnek még a partnerek, illetve szükség esetén a céges átcsoportosításokkal érkező gépek.

A Vas megyei Közút tárolóiban jelenleg 7800 tonna só van, alapesetben ennek elégnek kell lenni – mondja reménykedve Horváth László, hozzátéve, hogy tavaly ennél több fogyott.

Az említett gépeket, amelyekkel bizonyára találkozunk majd a megye útjain, meg is lehetett tekinteni a cég udvarán.

Szóval jöhet a tél, mi pedig már egy kicsivel jobban értjük, mi történik és miért.

 

 

A független sajtó a vidéknek is jár! Támogasd a Nyugat.hu-t!

Budapesten kívül szinte már nincs olyan média, amelyet hozzá közeli üzletembereken keresztül ne vett volna meg, vagy ne befolyásolna a kormány. Te azonban itt is szeretnél olyan híreket olvasni, amiket nem befolyásol a mindenkori hatalom, vagy a gazdasági élet szereplői. Olyat, amely a te érdekeidet is képviseli. Támogasd a legnagyobb független vidéki médiát, a Nyugat.hu-t!

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés