Emlékeztek még a Tu-154-es repülőgépre?

Szeptemberben lesz 45 éve, hogy megérkezett Budapestre a MALÉV első Tu-154-se. Erre emlékezve teljesen felújítanak és berendeznek egy ilyen repcsit.
 
 

Emlékeztek még a Tu-154-es repülőgépre?

Szeptemberben lesz 45 éve, hogy megérkezett Budapestre a MALÉV első Tu-154-se. Erre emlékezve teljesen felújítanak és berendeznek egy ilyen repcsit.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Emlékeztek még a Tu-154-es repülőgépre?

Szeptemberben lesz 45 éve, hogy megérkezett Budapestre a MALÉV első Tu-154-se. Erre emlékezve teljesen felújítanak és berendeznek egy ilyen repcsit.

1973. szeptember 5-én landolt Budapesten a Malév első, háromhajtóműves repülőgépe a Szovjetunióból. A HA-LCA lajstromjelű Tu-154-est 1991-ben teherszállításra alakították át, majd 1993-ban vonták ki a forgalomból. Ezt követően különféle földi képzésekben és gyakorlatokban kapott szerepet, majd félrevontatták.

Ahogy a repülőtéren nevezték, „LCAladár” éveken át pihent a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér műszaki előterének szélén, 2014-ben került az LKK birtokába. Ezen a nyáron - hosszú előkészítő munka és alapos tervezés után – gördülhetett be a Lufthansa Technik Budapest hangárába, ahol több hétig tartó külső felújításon esett át, és visszakapta azt a jellegzetes festését, amellyel 45 évvel ezelőtt szolgálatba állt a Malévnél.

1400 négyzetméternyi felületen dolgoztak a szakemberek

Neves támogatók álltak a projekt mögé, köztük a Lufthansa Technik, amely a fényezéshez kéthetes hangáridőt ajánlott fel budapesti bázisán. A 25 éve leállított, 45 éves repülőgépet a Budapest Airport Kényszerhelyzeti Készültségének szakemberei mozdították meg és vontatták a Lufthansa Technik hangára elé. A külső felújítás a 48 méter hosszú törzs, a szárnyak és a vezérsíkok tisztításával és csiszolásával indult meg. A szakemberek archív rajzok és fotók, valamint eredeti színtervek alapján mérték ki, hogy hol, milyen maszkolásra van szükség a törzsön azért, hogy a Tu-154-esen visszaálljon a MALÉV 1973-as jellegzetes arculata. 1400 négyzetméteres felületet kellett lefújni és hengerelni. Csak szürke és fehér festékből több mint 220 litert használtak fel a munka során. A repülőgépen a legkiválóbb fényezőmesterek és a Lufthansa Technik szakemberei dolgoztak, valamint önkéntesek is közreműködtek abban, hogy a Malév első Tu-154-ese eredeti külsejével maradjon fenn az utókor számára.

Visszaszerelik a műszereket is

A repülőgép felújítása nem ért véget a fényezéssel. Az LKK szlovák, görög és orosz partneri kapcsolatainak, valamint a támogatóknak köszönhetően a jövőben számos fontos alkatrész érkezik a Tu-154-eshez külföldről: a szakemberek – a többi között – visszaszerelik a korábban eltávolított hajtóműveket, a pilótafülkébe és az utastérbe pedig a tervek szerint hamarosan eredeti műszerek és ülések kerülnek vissza. „LCAladár” ősszel mutatkozik be a nagyközönség előtt A 45 éves történelmi repülőgép szeptember 8-án az Aeropark által szervezett Malév-nap reptérlátogatásain mutatkozik be először, a nagyközönség és a külföldi repülésbarátok pedig október 6-7-én találkozhatnak vele, amikor a Légiközlekedési Kulturális Központ a típus első felszállásának 50. évfordulóhoz kapcsolódva Tu-154-es Fesztivált szervez.

A típusról

A 154-es volt a Tupoljev első, kimondottan polgári célokra kifejlesztett repülőgépe. A tervezés 1963-ban kezdődött. Akkoriban még két koncepciót fontolgattak a mérnökök: az egyik elképzelés az volt, hogy az új repülőgép négy hajtóműves lesz. Az elemzések után végül a háromhajtóműves változat mellett döntöttek 1965-ben. A típus első felszállása 50 évvel ezelőtt, 1968. október 3-án volt, a sorozatgyártás pedig két évvel később kezdődött meg. A magyar légitársaság az első üzemeltetők közé tartozott, hiszen előtte csak az Aeroflot és a bolgár Balkan bővítette flottáját Tu-154-esekkel. A Malévnél az idők folyamán összesen 18 Tu-154-es repült. A 90-es években folyamatos volt a flotta modernizációja, és a Malév áttért a nyugati típusokra. A TU-154-est – 28 éves üzemelés után - 2001-ben vonták ki végleg a forgalomból.
 

 

Támogass, hogy még több és jobb cikkeket írhassunk!

A Nyugat.hu, amit épp most olvasol, háttérhatalom nélkül, hirdetésekből és támogatásokból tartja fenn magát. Célunk a hiteles, igazságkereső hírgyártás, a jó tartalom. Ehhez kérjük támogatásodat! Kattints és légy részese a szabadságnak.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés