5 ok, amiért rákattantunk erre az erotikus, szerelmekkel átszőtt színházra, az Ahogy tetszikre

Ennél többet Shakespeare darabtól nem is várhatunk. Érvek és képek az évad egyik legmozgalmasabb, legszenvedélyesebb szombathelyi bemutatójáról.
 
 

5 ok, amiért rákattantunk erre az erotikus, szerelmekkel átszőtt színházra, az Ahogy tetszikre

Ennél többet Shakespeare darabtól nem is várhatunk. Érvek és képek az évad egyik legmozgalmasabb, legszenvedélyesebb szombathelyi bemutatójáról.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

5 ok, amiért rákattantunk erre az erotikus, szerelmekkel átszőtt színházra, az Ahogy tetszikre

Ennél többet Shakespeare darabtól nem is várhatunk. Érvek és képek az évad egyik legmozgalmasabb, legszenvedélyesebb szombathelyi bemutatójáról.

Alig, hogy elkezdődött az idei színházi szezon, zsinórban már a negyedik szombathelyi premieren vagyunk túl, most épp Shakespeare Ahogy tetszik-én. Csak a héten ez a második bemutató, egy esténket már Jordán Tamás igazgatói irodájában töltöttük a Nagy Cili rendezte „A Grönholm-módszer”-en. Fent a kamarában Zsótér művészi képregénye fut, olyan színház, aminek nincs csűrcsavaros cselekménye, helyette beszélő fejeket, szikár szöveget, erős látványt kapunk: ez a Kísértetek. Az első nagyszínházi premier pont az ellenkezője, Horgas Ádám rendezését kár is összevetni Zsótéréval. Nem jobb vagy rosszabb – más.

Látványos akciókkal megspékelt nagyszínház, lenyűgöző és szellemes zenés-táncos betétekkel. Van humor, kikacsintás és játék dögivel. Összművészeti produktum, amiben a legkisebb is számít, a zene, a koreográfia ugyanolyan aprólékosan kidolgozott, mint a prózai jelenetek. A fontosabb monológokat eredetiben kapjuk vissza, a többi szöveg fel lett frissítve. Okosan értelmez, hozzátesz, aláhúz és elemel Shakespeare-től. Horgas Ádám jól bánik színészeivel, vibráló, eleven alakításokat látunk. Térbeli vizuális játéknak beillő díszletekkel és jelmezekkel operál. Jut eszembe, ennyire nyílt, szexuális utalásokkal operáló darabot sem láttunk még Szombathelyen, szépen megoldott erotikus jelenetekkel, leszbikus áthallásokkal, de nem céltalanul.

Beavat, és nem hagyja lankadni a figyelmet

Már a legelején bevonz a játékba azzal, hogy színészek az előadás megkezdése előtt beöltözve a színpadon és a nézőtéren mozognak, kifelé tekintgetnek, ránk figyelnek, pásztázzák a közönséget. Vass Szilárd is, mint okos bohóc viccelődik az érkező, bóklászó, helyeket keresgélő nézőkkel.

Kihozza Shakespeare-ből azt, ami mindig élvezhető

Shakespeare egyik legkedveltebb, legjátékosabb komédiája ez az Ahogy tetszik, a legszeretetreméltóbb drámai szereplőkkel. Minden benne van, amit romantikus vígjátékba érdemes belesütni: az egymás ruhájába bújást, a szerelmes költészetet, éles nyelvű szóváltásokat, csípős szatírát és áradó érzelmeket. Mindezt nyakon öntve könnyed és egészséges erotikával. A szerelem egész tárházát felvonultatja, legalább négyféle szerelembe esést kapunk, négyféle pártól, de megjelenik a leszbikus szerelem is.

Az alapsztori, hogy Rozalinda, a száműzött herceg lánya, egy barbár udvari viadalon beleszeret Orlandóba. A trónbitorló Herceg testvére féltékeny lesz a népszerűségére, mert neki is van lánya, aki ráadásul szívbéli barátnője a másiknak, ezért száműzi az udvarból Rozalindát. A fiúruhába öltözött hercegkisasszony unokahúgával, Céliával és az udvari bolonddal szövetkezve apja keresésére indul az ardeni erdőbe. Itt állomásozik, vadlovak és barbárok között az igazi Herceg és kísérete. A bajuszos Rozalinda újra találkozik a boldogtalan szerelmét fűzfapoézisbe foglaló Orlandóval, és most már férfiruhában igyekszik megtanítani a hódítás művészetére. De ott van még szerelemnek Silvius és Phoebe, Olivér és Célia kettőse, ráadásul Próbakő, Juci és Vili triója.

Két világ néz farkasszemet egymással

Egyik oldalon a civilizált udvar áll, ahol gonoszság, hatalomvágy és árulás az úr, és vele szemben, a forgószínpad másik oldalán ott az erdő, a vad természet, ahol jóság, egyenlőség és boldogság uralkodik. Az erdő Shakespeare-nél menedékké válik, ahová többé-kevésbé szándékosan mennek a száműzöttek, egyfajta „visszatérés az aranykorba.” Na meg a hidegbe, ahol a cuki vadlovakat leölik ugye, mert enni kell.

A kerettörténeten túl érdemes ezt a motívumot kiemelni, ami összefogja ezt a szerelemmel, erotikával és erőszakkal kettészabdalt világot, az itt-ott fel-feltűnő zabolázatlan lovak. Nekünk a tudatalatti világa, a sötét erők birodalma, a szabadság, az érzékiség, az ösztönös élet. Külön stimulál, ahogy a darabban újra és újra feltűnnek ezek a vadállatok, ahogy kinéznek, mozognak, táncolnak, meghalnak.

A rendező egy percre se hagyja lankadnia a nézőit

A színpadkép átrendezése a háttérben zajlik, nem a nézők szeme előtt, átjárható forgószínpadot használ, a jelenetek ügyesen kúsznak egymásba, mindig van valami átkötés vagy egy táncos betét, amitől nincsenek üresjáratok.

Szobortanulmányoknak is beillenek a fából készült díszlet-konstrukciók, hozzá a fények és videó-installációk. Szeretjük a tarka és beszédes jelmezeket is, meg sem kell szólalnia a szereplőknek, rájuk van írva a karakterük.

A csavar persze, hogy senki sem olyan, mint amilyennek látszik

Mindenkinek van egy szerepe, egy jelmeze, amit aztán darab közben lecserél. Mert elveszti a státuszát, betéved az erdőbe, vagy csak mert a szerelem kiforgatja önmagából.

Horgas Ádám bizonyára nagyon jól ismeri a szombathelyi társulatot, dolgozott velük párszor, minden karakterhez megtalálta a legalkalmasabb színészt

Vass Szilárdnál tökéletesebben senki nem játszhatta volna el Próbakőt, de sorolhatnánk tovább… Az öreg szerepében, nagyon jó húzás volt bedobni az amatőr színjátszó múlttal rendelkező szombathelyi angoltanárt, W. Farkas Lászlót. Szívvel oldja meg.

Nem kérdés, nincs kis szerep, számunkra az egyik legemlékezetesebb alakítás például Orosz Robi szkeptikus pesszimistája és a fehér kanca, a szerelemes naiva (Alberti Zsófi), aki lóként és Juciként is szépen, harmonikusan viseli az áldozati szerepet, szövege alig, de erős a színpadi jelenléte, az egyik megrázóbb jelenet az ő ló-halála.

Imádjuk Bányai Kelemen Barnát is, ahogy elhúzza a száját, van színészi eszköztára és érettsége, amiből nem csupán naiv-szerelmes fiúra futja. És az abszolút főszereplő Hartai Petra, aki valószínűleg ezzel a szereppel érett dívává Szombathelyen. A szerelmes csitritől a rafinált nőig ívelt a tegnap esti játéka. Tüzes gesztenyebarna szeme vibrál és ámít, jó látni közelről, ahogy játssza a játékot, szeretjük rekedtes hangját, ereje, szíve van a színpadon.

Edvi Henriettát is megtalálta a testhezálló szerep, szexi és bűbájos. Kettősük Hartai Petrával egyszerre tölti meg erotikus vibrálással a teret, és vezet be a magukat kereső gyereklányok titkos világába.

William Shakespeare: Ahogy tetszik

(Egy szünettel - 140 perc)
Nádasdy Ádám fordításának felhasználásával átdolgozta: Horgas Ádám
- vígjáték -

Szereplők:
Rozalinda/Hartai Petra
Orlando/Bányai Kelemen Barna
Célia/Edvi Henrietta
Jaques/Orosz Róbert
Herceg/Frigyes herceg/Mertz Tibor
Próbakő/Vass Szilárd
Silvius/Jámbor Nándor
Phébe/Gonda Kata
Vili/Kenderes Csaba
Olivér/Kálmánchelyi Zoltán
Juci/Alberti Zsófi
Charles/Corin/Horváth Ákos
Le Beau/Maszlagi Alajos/Balogh János
Ádám/W. Farkas László
valamint Móri Csaba, Szabó Róbert Endre
harcosok, udvaroncok, vadlovak

Díszlet: Horgas Péter
Jelmez: Bujdosó Nóra
Koreográfus asszisztens: Móri Csaba
Korrepetitor: Falusi Anikó
Súgó: Jenei Ágnes
Kellékes: Poór Éva, Viszlay Zoltán Fülöp
Ügyelő: Kovács Zsu
Rendezőasszisztens: M. Kapornaki Rita
Zene, videó, koreográfia, rendező: Horgas Ádám

Bemutató: 2016. október 14. 19 óra, Nagyszínpad

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés