Mesebolt Bábszínház: Tamás könyve 

Felkavaró, tabukat döntögető, holokauszt-történet, osztálytermi előadásban, ráadásul Szombathelyen

A "Tamás könyvére" érdemes lesz odafigyelni a középiskoláknak is
 
 

Felkavaró, tabukat döntögető, holokauszt-történet, osztálytermi előadásban, ráadásul Szombathelyen

A "Tamás könyvére" érdemes lesz odafigyelni a középiskoláknak is
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Felkavaró, tabukat döntögető, holokauszt-történet, osztálytermi előadásban, ráadásul Szombathelyen

A "Tamás könyvére" érdemes lesz odafigyelni a középiskoláknak is

Izgalmas, Szombathelyen szokatlan vállalkozásra adták a fejüket a Mesebolt bábszínházasok, középiskolásoknak készítettek zártkörű, osztálytermi darabot, interaktív drámajátékkal megfejelve. Holokauszt témában, tabuk nélkül, családi titkokkal teli előadást ígérnek, ami a mai fiatalok számára is értelmezhető konfliktusokra is keresi a választ.

Nem gyerekdarab lesz - szögezzük le az elején, mielőtt a Mesebolt név kapcsán Önöknek is ez ugrana be. Ez az előadás tényleg a középiskolás korosztálynak szól majd, de főiskolásoknak is ajánlott, mert a holokauszt-drámán túl a darabhoz szakemberek által irányított interaktív kibeszélés és játék is kapcsolódik.

Kovács Géza bábszínházi igazgató számára személyesen is fontos ez a történet – meséli az előadást beharangozó sajtótájékoztatón. Egy rádióműsorban hallott először „Tamás könyvéről”, nem tudta nem felkapni a fejét rá, hiszen az ő családja is bajai, másrészt annyira felkavaró. Sok éve érlelődik benne, és a rendező Csató Katában, hogy színre vigyék ezt a huszadik századot átölelő drámát. Három éve beszélnek róla, keresték a megfelelő fogást rajta, hogyan lehetne tabuk nélkül elmesélni, élővé tenni Tamás történetét. Amit, tegyük hozzá, a valóság formált ennyire drámaivá.

Egy létező könyv és egy dokumentumfilm adta az alapot. Tamás könyve, egy magyar fiúé, aki 1933-1944 között Olaszországban élő édesapjával levelezett. A szülők elváltak, Tamás maradt édesanyjával Baján. Az apa új családot alapított kint, néha, nagy ritkán találkozott a fiával, de levélen keresztül tartották a kapcsolatot. A család zsidó. '44-ben félbeszakadt a levelezés, a családot Auschwitzba deportálták. Nem maradt életben senki más, csak egy nagynéni, és Olaszországban az apa.

A férfinek született egy lánya, Hábermann Anna Mária, aki felnőttként, szülei halála után a páncélszekrényben, a páncélkazetták alatt elrejtve iratokat talátl. Magyarul nem tudott, fogalma sem volt mik lehetnek ezek, de a szeme megakadt egy néven: Tamás. Eszébe jutott egy gyerekkori emléke, amikor takarítás közben megtalálta egy tizenéves fiú fotóját, azon is ez a név szerepelt. Elkezdett kutatni, így szembesül azzal, hogy volt egy féltestvére, Tamás, és, hogy a katolikusnak hitt olasz családjának egyik ága zsidó és magyar származású.

Nem fogjuk tovább mesélni, de a darab problematikája, ennyiből is látszik, összetett. Egyrészt van egy növekedési történet, hogyan lesz Tamásból, a kisfiúból egy fantasztikus fiatalember - ez a levelezésből derül ki. Másrészt ott a lány belső harca szüleivel, akik eltitkolták múltjának egy fontos darabját, megfosztották féltestvére emlékétől, és félzsidó identitásától.

Ott az apa is, elmagyarázhatatlan fájdalmával. Egyrészt azzal a kínnal, hogy semmit sem tudott tenni akkor a fiáért, és a Magyarországon rekedt családért, másrészt nem tudta hogyan elmondani később lányának sem azt, mi történt velük.

Ez a hihetetlenül fájó és izgalmas történet ihlette a Mesebolt Bábszínház mostani előadását. Az eredeti történeten - meséli a rendező - persze változtattak, áthelyezték a hangsúlyokat, jelentősen megfiatalították a női főszereplőt, és beléptették - bábfiguraként - a szereplők közé Tamást is. Akivel az igazi Anna Máriának soha nem volt módja szót váltani, bár sokáig bízott benne, hogy találkozhatnak, hiszen haláláról sohasem érkezett hivatalos értesítés.

Ahogy végül a Bábszínházasok is megfogalmazták: „Anna Mária sok év után megértette, hogy az ő feladata, akármennyi idő eltelt azóta, hogy életben kell tartani az elveszett Tamások emlékét. Ebben igyekszünk segíteni neki.”

Nagy kérdés volt a Meseboltosok számára, hogyan lehet mindezt az összetett problematikát a középiskolás korosztály számára érdekessé, "fogyaszthatóvá" tenni. Hogyan lehet a fiatalokat egyáltalán a színházhoz, kultúrához közel emelni. Ezért a zsidó-identitás kérdésén, holokauszt-tematikán túl a darab középpontjába a családi titkokat és konfliktusokat állították.

A zárt osztálytermi előadásokat, amiknek a középiskolák adnak helyet, interaktív drámapedagógia foglalkozások szakítják majd meg. De lehet előzetesen ráhangoló foglalkozást is kérni.

 

 

Támogass, hogy még több és jobb cikkeket írhassunk!

A Nyugat.hu, amit épp most olvasol, háttérhatalom nélkül, hirdetésekből és támogatásokból tartja fenn magát. Célunk a hiteles, igazságkereső hírgyártás, a jó tartalom. Ehhez kérjük támogatásodat! Kattints és légy részese a szabadságnak.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés