pppp 

Kicsit cseh, elég náci és nagyon német: a Porsche

"Olyan autókat gyártunk, amikre senkinek sincs szüksége, de mindenki akarja őket" - mondta egyszer Ferdinand Porsche.
 
 

Kicsit cseh, elég náci és nagyon német: a Porsche

"Olyan autókat gyártunk, amikre senkinek sincs szüksége, de mindenki akarja őket" - mondta egyszer Ferdinand Porsche.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Kicsit cseh, elég náci és nagyon német: a Porsche

"Olyan autókat gyártunk, amikre senkinek sincs szüksége, de mindenki akarja őket" - mondta egyszer Ferdinand Porsche.

Lassan hetven esztendeje dobogtatja meg minden autós szívét a márka, a Ferrari melletti legnépszerűbb sportautó, ami hírnevét elsősorban éppen konzervativizmusával érdemelte ki. De mi köze mindennek a nácikhoz és Csehországhoz?

Nos, a monarchiában született, magát szudétanémetnek tartó Ferdinand Porsche úr egy Liberec melletti kisvárosban született, amely köztudottan Csehországban található. Szakmáját tekintve lakatos volt, de nem elégítette ki a családi műhely: elektrotechnikát kezdett tanulni a libereci ipari iskolában. 1893-ban már nem csak a városkát, de a vidéket, sőt az országot is kicsinek érezte: Bécsbe ment szerencsét próbálni.

Kiemelkedő tehetsége révén egyre magasabb beosztásokat kap, 1897-ben pedig már mint az elektromobil feltalálóját is ünneplik - ez a találmánya az 1900-ban megrendezett Párizsi Világkiállításon mindenütt ismertté teszi, A korai járgányt két elektromotor hajtotta, és elérte az 50 kilométer per órás sebességet is.

Még hat évet dolgozott az Österreichische-Daimler-Motorengesellschaft bécsi üzemében technikai igazgatóként, elsősorban versenyautók fejlesztésével foglalkozva. 1913-ban azonban a gyár a Skoda cég tulajdonába került. Mint nemsokára látni fogjuk, a Skoda és a Porsche márkanevek között nem ez volt az egyetlen kapcsolódás.

1923-ban a stuttgarti Daimler-Benzhez hívják, ahol öt év alatt szép karriert fut be. 1930-ban tehetséges tervezőből üzletember lesz, saját céget és tervezői irodát nyit. Olyan márkák kérik fel munkára, mint a Daimler, az NSU vagy az Auto-Union, de részt vesz a Szovjetunióban megrendelt traktorok tervezésében is.

1938-ban, nem kis részben Hitler sugallatára megállapítja a Volkswagen-gyárat.

Ekkor kezd arról beszélni, hogy egy népautó a vágya, amely Európa, sőt a világ összes útján elterjedhetne – és ezzel nincs egyedül, ugyanezt szorgalmazza Adolf Hitler is. Hitler sohasem tagadta vonzódását a technikához, és a luxusautók, sőt tankok szerelmese volt. Nagyon is sokat hallott már Ferdinand Porsche nevéről, mi több, háborús ambícióinak egyik fő reményeként tartotta számon.

Hitler mint tankok és egyéb háborús járművek udvari tervezőjét alkalmazta Porschét, aki a II. világháború beköszöntével kénytelen volt végleg búcsút mondani népautós terveinek. A VW-gyárból fegyvergyár lett, ami tökéletesen kiszolgálta a nácik igényeit. Többek között itt készültek a Tigris tankok, amik ugyancsak F. Porsche tervei alapján készültek. És Porsche úr 1937-ben belépett a náci NSDAP pártba, ahol igen magas rangig vitte.

Tevékenységéért a háborút követően két évre ítélték Franciaországban, ami szerepvállalásához képest igazán semmiség - ám a reá szabott büntetés ideje alatt sem ült tétlenül, részt vett a Renault 4 CV fejlesztésében! Most már közeledünk a „bogár“ megszületéséhez, és a történet tovább bonyolódik.

1932 októberében a Skoda cég bemutatott egy prototípust, 932-es néven. Az autó igen hasonlított a későbbi bogárra mind tervezésében, mind technológiailag és árkategóriában - éppen csak jónéhány évvel megelőzte későbbi társát. (Ne feledjük, hogy a Skoda akkoriban a világ vezető autógyárai közé tartozott!) Amikor négy évvel később, 1936-ban Ferdinand Porsche bemutatta autóját, a Skoda gyár vezetői sokkolva nézték az "új" automobilt.

Korabeli levelek tanúsága szerint egyértelmű volt, hogy a modellt "ellopták" - a hasonlóság ugyanis hihetetlen volt. A Skoda 932-es modellben léghűtéses, négyhengeres, 1500 köbcentis motor volt 30 lóerős teljesítménnyel - még paraméterei is megfeleltek a bogárénak. Karel Hrdlička úr, a Skoda vezető tervezője, akinek asztalán megszületett a prototípus terve, egy barátjának ezeket írta:

'Látod, ilyenek a németek: mi kigondoljuk a prototípust, ők meg valahogyan hozzájutnak és elkezdik a sorozatgyártást..."

Az első, sorozatgyártott Porsche modell 1948-ban jelent meg Stuttgartban, Porsche 356-os elnevezéssel, a modell nem mellesleg elég sok közös vonást mutat a bogárral, alkatrészekben is. Tervezését Erwin Komenda végezte, aki régebben a Skodánál dolgozott - sajnos, ebben az időben a kommunista fordulat következtében a Skoda cégnek már esélye sem lehetett arra, hogy folytassa a háborút megelőző korszak sikereit.

Ennek ellenére például a legendás Skoda Felicia tervezésekor a Porsche-cég is ott bábáskodott. A Porsche 356-os modelljét 1952-ben követte a Carrera RS, ezt azonban már nem élhette meg a konszern alapítója, aki 1951-ben, hetvenöt évesen elhunyt.

Amit viszont hagyott maga után, az előreláthatólag még további évtizedekig fogja dobogtatni a szíveket.

 

 

Támogass, hogy még több és jobb cikkeket írhassunk!

A Nyugat.hu, amit épp most olvasol, háttérhatalom nélkül, hirdetésekből és támogatásokból tartja fenn magát. Célunk a hiteles, igazságkereső hírgyártás, a jó tartalom. Ehhez kérjük támogatásodat! Kattints és légy részese a szabadságnak.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés