Szombathely régen és ma - A Vasútállomás 

Szombathely régen és ma - A vasútállomás

Hajdanán készült képeslapok és fotók mostani nézőpontját igyekszünk megkeresni, a neves épületeket és helyeket újra lencsevégre kapni.
 
 

Szombathely régen és ma - A vasútállomás

Hajdanán készült képeslapok és fotók mostani nézőpontját igyekszünk megkeresni, a neves épületeket és helyeket újra lencsevégre kapni.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Szombathely régen és ma - A vasútállomás

Hajdanán készült képeslapok és fotók mostani nézőpontját igyekszünk megkeresni, a neves épületeket és helyeket újra lencsevégre kapni.

Pár éve került a kezünkbe egy könyv, amelyből megtudtuk, hogy a Magyarország számára elképesztő modernizációt jelentő monarchiás időszakban bizony a vasútállomások építésénél is átgondolt szabványokat követtek. A városunkban a vasutat 1865-ben - Horváth Boldizsár, Hollán Ernő és Széll Kálmán meghatározó közvetetett hatására - meghonosító Déli Vasút I. osztályú típusépületeinek jellegzetességeit viselte az eredeti szombathelyi pályaudvar. A szabványtól eltérően a vasi megyeszékhelyen a XIX. század utolsó éveiben épült példány középrésze emeletes kiképzésű lett. Csak később került elé a mellékhelyiségeket is átfogó széles előtető, a fedett veranda.

Ennek az épületnek a helyén 1900-ben készült el a jelenlegi vasútállomás Pósel Gusztáv tervei szerint. A hosszan elnyúló tömegű, erősen túlhangsúlyozott főbejáratú épület homlokzati kiképzésében a korszak két meghatározó stílusirányzata, a szecesszió és az eklektika jellegzetességei keverednek. Az állomás ezen korszakában a pénztárak a főbejárati központi csarnok két oldalán kaptak helyet, a sínek felé is kiszolgáló resti és a várótermek a jobb szárnyban kaptak helyet. A forgalomnak 1901. október 18-án adták át.

Az elsősorban a város vasúti közlekedési csomópont szerepe miatt 1945. március 4-én bekövetkezett szőnyegbombázásban természetesen a vasútállomás is nagy károkat szenvedett el. A XX. század vége felé került sor a háborús sérülések végleges javítására és egy nagyobb homlokzat-tatarozásra. Ekkor távolították el a tetőt szegélyező díszes attikákat. Ezeket az épületet funkcióiban modernizáló, akadálymentesítő és a biztonságosabbá tevő 2006-os felújításban állították vissza. Az eredeti szépséget felidéző munkák Bokor Mihály vezetésével történtek. A sínek közti két, alagúton megközelíthető emelt peront korábban, 1987-ben építették.

Az egy évszázad során végrehajtott változtatásokkal szemben napjainkban ismét az eredeti homlokzat érvényesül. A Déli Vasút épületeire jellemző, a városi oldal felől az épület várótermeit és az éttermet felfűző oldalfolyosót megszüntették, a központi helyzetű jegyváltó előcsarnok viszont kitágult és az épület bal szárnyába került. A régi étterem sajnos megszűnt, nagytermében a felújítás után üzlet nyílt - pedig ez a resti valamikor a peronon az első vágány mellé állított asztalokra is kiszolgált.

 

 

Támogass, hogy még több és jobb cikkeket írhassunk!

A Nyugat.hu, amit épp most olvasol, háttérhatalom nélkül, hirdetésekből és támogatásokból tartja fenn magát. Célunk a hiteles, igazságkereső hírgyártás, a jó tartalom. Ehhez kérjük támogatásodat! Kattints és légy részese a szabadságnak.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés