Szász János: Én egy ilyen film után azért megkövezésre számítottam

Új mozija kész horror, miközben Gryllus Dorka meztelen testét aranyrudakkal simogatja az elhízott Hegedűs D. Géza, én a baltástól rettegek. A filmvetítés utáni közönségtalálkozón sem ocsúdtam fel.
 
 

Szász János: Én egy ilyen film után azért megkövezésre számítottam

Új mozija kész horror, miközben Gryllus Dorka meztelen testét aranyrudakkal simogatja az elhízott Hegedűs D. Géza, én a baltástól rettegek. A filmvetítés utáni közönségtalálkozón sem ocsúdtam fel.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Szász János: Én egy ilyen film után azért megkövezésre számítottam

Új mozija kész horror, miközben Gryllus Dorka meztelen testét aranyrudakkal simogatja az elhízott Hegedűs D. Géza, én a baltástól rettegek. A filmvetítés utáni közönségtalálkozón sem ocsúdtam fel.

Lédererné, mi van a kosárban? Kodelkának keze, feje, lába” – szólt a morbid kuplé a húszas évek végének Budapestjén. Ebben a nótában csak az a szép, hogy valóságban a lemészárolt hentes, Kodelka Ferenc széttrancsírozott testrészei közül pont a fejét sohasem sikerült megtalálni.

Mindenesetre ez a valóságban is megtörtént múlt századi horrorgyilkosság adta az ötletet Szász János westernbe oltott realista színezetű mozijához:„A hentes, a kurva és a félszemű-höz ”.Gyomorforgatóan szépre sikeredett ez a filmje is. Én ugyan még bizonytalankodom, a földbe döngölésen túl tetszett-e ez vagy sem, de erről később…

A szép, a rossz és a csúf

A történetről csak annyit, hogy a Félszemű Csúf (Léderer szerepében Nagy Zsolt) és a mellé szegődő a Szép Kurva (Gryllus Dorka) bujkálnak, mivel a Félszemű fejére, fehérterrorista rémtetteiért vérdíjat tűztek ki. A fura páros egy világ végi sáros kis bányászfaluban kér szállást a Rossz Hentestől (Hegedűs D. Géza). Dolgoznak a mészárszékben, közben meg próbálják tőle behajtani a tartozását. A Hentes ráizgul Szép Kurvára, elhatározza, bármi áron magáévá teszi, ha kell, megvásárolja, hiszen „minden eladó”. Közben beleszeret a mélyfekete szemű lányba.

Szász János játszik velünk, olyan húrokat pendít meg, amiktől aztán órákon át nem tudunk lenyugodni

Azon kapom magam is, hogy élvezem ez az egész borzalmat, úgy izgulok közben, mint egy horrorfilmnél, el-eltakarom a szemem, hiába pereg fekete-fehérben, nem bírom idegekkel. Tudom, jönni fog a baltás fehérterrorista/sorozatgyilkos Félszemű, közben a szemem előtt a Hentes dugja a Kurvát, rezegő zsíros teste ráfeszül a combjaira. A Kurva az asztalon kiterítve, meztelen testét aranyrudakkal simogatja a Hentes, én meg borzongok, és közben rettegek, mikor csap le baltájával a Félszemű.

Egyszerre gusztustalan és gyomorforgatóan szép ez, hihetetlen, mit tud kibontani egy snittből Szász János

A végső mészárlást sem bírom végignézni, amikor a Hentes (Hedegűs D. Géza) kosárba behányt, levágott fejéhez sorra hozzávágja a Félszemű a lemetszett testrészeit - ennél brutálisabb jelenet a magyar filmtörténetben nem nagyon akad.

Később Szász János maga meséli el a szombathelyi közönségtalálkozón, hogy ezt a jelenetet még ő sem bírta végignézni. Hegedűs D. Gézának volt a legrosszabb, fején a kosárral, pislogás nélkül kibírni saját felkoncolását… ráadásul kétszer kellett leforgatni a jelenetet, mert naná, hogy pislogott.

Ráz tőle most is a hideg

Ettől a precíz, tökéletes képbeállításokkal operáló fekete-fehér realizmustól, a középkori mészárszéktől, az Isten háta mögötti vályogfalutól, úgy ahogy van, szomorú látlelet ez. És közben az a metamorfózis, amit Hegedűs D Géza Hentesként művel, díjra érdemes teljesítmény.

Ez a film is Testről és Lélekről szól, ahogy Enyedi Ildikó Oscar-díjra jelölt mozija

Ahol szintén az egyik fontos helyszín egy mészárszék, modern kivitelben. Csak Enyedi filmje mégis más. Van benne hús, boncolás, de a borzongáson túl hihetetlen érzékenység, és szárnyalás is. Szász filmje borzol, mint egy horror, de nem emel fel, nincs túl sok lélek benne- csak test és hús, enyészet - vér és dögszag van.

Szász János a közönségtalálkozón: „Világ életemben ezért szerettem filmrendező lenni, mert nagyon érdekelt ez a széljárás ”

A szombathelyi díszbemutató után közönségtalálkozó következett, eljött Szász János és az időközben igencsak megfogyatkozott Hegedűs D. Géza. Aki, ezt el is meséli, legalább 30 kilót hízott a film kedvéért.

Több szempontból is megpróbáltatás volt számára ez a forgatás

Egyrészt azért mert Hegedűs D. 18 éve vegetáriánus. Ehhez képest a film jó részében nyers húsok társaságában mutatkozik. Saját személyiségétől ennyire távoli figurát, mint ez a Hentes, keresve se találhattak volna. Hatalmas kihívás volt ez neki nem csak színészileg, de testileg is megformálni. Meséli, élvezettel vetette bele magát még forgatás előtt a hízásba, a sok tészta és sütemény hamar megtette a hatását. A teljes transzformáció azonban akkor történt meg, amikor a helyszíni forgatáson, Rónabányán, egy vaskályha mellett hajnali ötkor lenyírták kopaszra vállig érő haját, és szakállából meghagyták a bajszát. Akkor érezte, megvan, kész Kodelka!

A forgatási idő óta, meséli Hegedűs D. - dietetikus segítségével fogyott le, szép fokozatosan nyerte vissza versenysúlyát.

Vágvölgyi András kérdésére Szász János elmondta, amikor a gyilkosság után kutatva bevette magát az országgyűlés levéltárába, az első cikk, amibe beleakadt, arról szólt, hogy a fehérterorrista főhadnagy és kasszírnő neje háromszor akarták megölni a mészárost. Miután másodszor megkísérelték a gyilkosságot, összeszámolták a lóvét, amit hozott, de az kevésnek bizonyult, ezért visszapofozták az életbe. Ez a momentum nagyon megragadta a filmrendezőt, eszébe jutott Bartók Béla A csodálatos mandarin című zenéjének szüzséje. Erre rímel a film sztorija is, a gazdag kínai alakja inspirálta a Hentes önfeláldozó szenvedélyét.

Filmkészítéshez - mesélte Szász János - hihetetlen nagy-nagy szerencse kell, Rónabányán, ahol forgattak, mindössze egy napig esett a hó, utána takarítgatták és őrizgették ami leesett. Rónabányát, mint helyszínt úgy találta, hogy megkérdezte Kende János operatőrt, hogy nem tud-e egy olyan helyet Magyarországon, amire ha rágondol, elsírja magát. Ő rávágta: Rónabánya, ott forgatott Fehér György is, a Szürkület című filmjét:

- Rónabánya Salgótarján alatt egy település, bányászfalu volt, nincsen már kocsmája, csak a helye, de már bolt sincsen. Viszont maradtak az emberek, róluk senki sem gondolkodik, elfeledkezett róluk a világ, a rendszer, Európa. Itt vannak hagyva az alkoholba, ennél szomorúbbat elképzelni sem lehet. Nekünk nem volt ott kunszt forgatni, ezt megmutatni, mert ott volt a szemünk előtt. Ez a mi szégyenünk, hogy milyen könnyen tudtunk forgatni Rónabányán!

Szász János még megosztott velünk, nézőkkel egy gondolatot, mit is jelent számára a filmforgatás. Jó lesz:

- Egy film olyan, mint egy nagy bárka, amit a tengerre engednek. Nincs motorja, csak elkezdi vinni valamerre a szél. Viszi erre meg arra… Körülbelül egy hét után, amikor forgatunk lesz csak világos, merre megy az útja. Én rendezőként kettő dolgot tudok tenni, az egyik, hogy visszahúzom a vitorlákat, mert az volt a forgatókönyvben, kövessük azt. Vagy hátradőlök és élvezettel szemlélem, merre viszik a bárkát a szelek. Világ életemben ezért szerettem filmrendező lenni, mert nagyon érdekelt ez a széljárás. Természetesen úgy, hogy nem tudjuk mi lesz a vége, mi sül ki belőle, megköveznek vagy megcsókolnak a végén. Ilyen egy film után azért a megkövezésre számítottam:)

 

 

A független sajtó a vidéknek is jár! Támogasd a Nyugat.hu-t!

Budapesten kívül szinte már nincs olyan média, amelyet hozzá közeli üzletembereken keresztül ne vett volna meg, vagy ne befolyásolna a kormány. Te azonban itt is szeretnél olyan híreket olvasni, amiket nem befolyásol a mindenkori hatalom, vagy a gazdasági élet szereplői. Olyat, amely a te érdekeidet is képviseli. Támogasd a legnagyobb független vidéki médiát, a Nyugat.hu-t!

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés