Újra csilingelhet a villamos Szombathelyen

Sőt, akár Kőszegre, Felsőpulyára vagy Felsőőrre is utazhatunk majd villamossal. Feltéve, ha sikeres lesz a brüsszeli lobbi, és a város is az elképzelés mellé áll.
 
 

Újra csilingelhet a villamos Szombathelyen

Sőt, akár Kőszegre, Felsőpulyára vagy Felsőőrre is utazhatunk majd villamossal. Feltéve, ha sikeres lesz a brüsszeli lobbi, és a város is az elképzelés mellé áll.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Újra csilingelhet a villamos Szombathelyen

Sőt, akár Kőszegre, Felsőpulyára vagy Felsőőrre is utazhatunk majd villamossal. Feltéve, ha sikeres lesz a brüsszeli lobbi, és a város is az elképzelés mellé áll.

Akárhogyan is számolunk, mára már csak a 45 éven felüliek emlékezhetnek a szombathelyi villamosra. 1897. június 4-én indult el a villamosközlekedés Szombathelyen, közel 80 évvel később, 1974-ben szüntették be és szedték fel a síneket. Pedig kétségkívül az egyik legmodernebb és legkényelmesebb városi közlekedési eszközről van szó.

Elővárosi járatok

Az elmúlt években többször is felmerült, meg kellene vizsgálni a lehetőségét a villamosjárat legújabbkori kiépítésének. Legutóbb két éve került szóba, akkor már arról is beszéltek, hogy adott esetben a város környékét is bele lehetne kapcsolni a hálózatba.

Most viszont úgy tűnik, kézzelfogható közelségbe került a villamosok elindítása. Minderről Ipkovich György polgármester informálta lapunkat, gyorsan megemlítve, hogy szerinte a villamossínek felszedése a legnagyobb csapás volt a városra. Még azt is hozzátette, hogy a Nagy Lajos gimnázium öregdiák találkozóin egykori társai állandóan azzal bombázzák, mikor lesz megint villamos Szombathelyen.

Nos, a napokban elkészült egy tanulmány, amelynek elkészítésére a Közlekedéstudományi Intézetet kérték fel. Az intézet tanulmánya nagyobb távlatokból szemléli a dolgot, mégpedig Szombathely agglomerációjának bevonásával. Az alapgondolat, hogy a környékbeli nagyobb városok és a megyeszékhely között hasonló elővárosi járatokat indítsanak, mint például a főváros környékén a HÉV szerelvények.

Kíváncsiak a lakosság véleményére is

A tanulmány meg is nevezi Felsőpulyát (Oberpullendorf), Felsőőrt (Oberwart), Kőszeget, sőt zárójelesen még Rum is szerepel a listán. Szombathely központtal pókhálószerűen indulnának ezekbe a városokba (és természetesen az útközben lévő kisebb településekre) a villamosjáratok állandó, kényelmes és viszonylag gyors összeköttetést biztosítva.

A helyközi vonalakról aztán le lehetne ágaztatni a városi vonalakat. Több útvonalban is gondolkodtak a tanulmány készítői, most a legvalószínűbbnek a következő tűnik: Szombathely vasútállomás, Szelestei utca, Rohonci út és ki egészen a Kodály és Kassák L. utcáig. Vagy vasútállomás, Széll Kálmán utca, Vörösmarty u., Thököly u., Kiskar utca, Petőfi és tovább a Rohonci, Kassák felé.

Döntés még nincs, Ipkovich György azt mondja, kíváncsiak lennének a lakossági véleményekre is. Ő például el tudna képzelni egy leágazást a Markusovszky, Sugár út, vagyis a sportcsarnok felé, ami a Derkovits lakótelepen át menne ki Olad irányába.

Villamossal Felsőpulyára…

A polgármester szerint arra már nincs lehetőség, hogy a régi, belvárosi nyomvonalat újítsák fel, azon egyszerűen túlhaladt az idő. Sokkal ésszerűbb, ha a belváros peremét kötik össze a nagyobb lakótelepekkel.

Ipkovich megemlítette, így akár arra is lesz lehetőség, hogy valaki mondjuk a Kassák L. utcában elsétál a közeli villamosmegállóhoz, felszáll a villamosra, aztán kiutazik vele Lukácsházára, és az ott most épülő víztározó melletti strandon úszik egyet. Vagy átugrik Kőszegre, Felsőpulyára, Felsőőrre. Mindezt környezetkímélő utazási eszközzel, kényelmesen, a forgalom stresszétől megkímélve.

Vannak lelkes támogatók

És mindezt hogyan és miből? A polgármester azt mondja, ebben van a nagy ötlet. Az Európai Unió ugyanis kiemelten kezeli az ún. intermodális, határon átnyúló, agglomerációs és környezetkímélő közlekedési rendszereket. Ennek pedig tökéletesen megfelel a fentebb részletezett terv, és belefér, hogy a hálózatról városi leágazásokat építsenek ki. Ipkovich már tárgyalt is erről Brüsszelben, ahol a magyar Kazatsay Zoltán, az Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság főigazgató-helyettese lelkes támogatója az ügynek.

Szóval, a hálózat kiépítésének költségeit uniós pályázatból fedeznék, az üzemeltetést pedig vállalkozói alapra helyeznék. Van érdeklődés a GySEV, a MÁV, a Volán és az osztrák közlekedési vállalatok részéről is, nem kell ezen csodálkozni, komoly pénz van benne.

Persze, addig még jó sok víz lefolyik a Perinten, amíg elindul az első villamos a szombathelyi vasútállomástól. Egyelőre ott tart a dolog, hogy a polgármester a napokban adja át a tanulmányt a városfejlesztési bizottságnak, kérve, tárgyalják meg, és támogassák az elképzelést. Az is biztosnak tűnik, hogy pályázatot csak a 2010-ben induló új uniós költségvetési ciklusban lehet benyújtani. De addig is lehet dolgozni a terveken.

Mi is kérjük Olvasóink szavazatait:

Szeretné-e, ha ismét villamos járna Szombathely utcáin? (lezárva)

 
  • 840   Igen, mert gyors és kényelmes.

     
  • 110   Igen, mert a régi villamost is szerettem.

     
  • 20   Igen, mert talán könnyebb lesz rajta bliccelni.

     
  • 64   Nem, mert kocsival járok, és csak kerülgethetném.

     
  • 31   Nem, mert jobb az autóbusz.

     
  • 38   Mi az a villamos?

     
 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 
 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

 

Hirdetés