Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A gyerekek számára veszélyes lehet a videojátékokban elrejtett loot box

Ha az elmúlt néhány hetet kellene összefoglalni az online világ szempontjából, azt mondhatnánk, diadalmenete volt ez az e-kereskedelmi szektornak.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elképesztő mennyiségű ember lógott egyszerre a Facebookon és más közösségi oldalakon, és hogy rengetegen ültek le a számítógépeik vagy konzoljaik elé játszani. Ez érthető is, hiszen mást sem lehetett csinálni a koronavírus-járvány miatt meghozott kijárási korlátozások miatt. A videojátékosok számával együtt ugyanakkor megugrott a kiadók bevétele is az elmúlt időszakban, ám ez a profitnövekedés nem csak a direkt játékeladásoknak köszönhető.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Létezik egy olyan jelenség a videojátékiparban, amit bár a gémerközösség egy emberként ítél el, mégis pörög, mert elképzelhetetlen mennyiségű pénzeket hoz a házhoz. Ez pedig nem más, mint a mikrotranzakció, ami tulajdonképpen a játékon belüli kiegészítő tartalmak megvásárlásának módja. Ezek a plusz tartalmak sokfélék lehetnek, mint például egy sztorikiegészítés, ami az egyébként teljes értékű történet mellé szolgál adalékként. Ezzel önmagában nem lenne probléma, ám manapság divatos hozzáállás a fejlesztők részéről, hogy játékukat szinte félkész állapotban dobják piacra, a megvásárolható kiegészítő pedig valójában nem adalék a sztorihoz, hanem szerves (és az alapjátékból hiányzó) része annak. De ilyen mikrotranzakciós megoldások például a season passok, amikkel jövőbeli tartalmakat adnak el a kiadók a játékhoz, amit már kifizettünk, ám gyakran ezek a „kiegészítések” a szaksajtó és a felhasználók szerint is a lehúzással érnek fel. És vannak a loot box-ok (kincsesládák), melyek mind közül a leggyűlöltebbek, sőt sokan szerencsejátéknak minősítik őket.

Hajt a dopamin

Na, nem úgy kell elképzelni a dolgot, hogy ez olyan, mint egy esport fogadás, ám a pszichológiája nagyban hasonlít a klasszikus játéktermi gépekkel való játékra. Például egy félkarú rablónál nem tudjuk, hogy nyerünk-e, mikor meghúzzuk a kart. Ez hasonlóan működik egy loot box esetében is: a játékos nem tudja, mit rejt a doboz, értékes lesz-e számára vagy sem. Ezt a pszichológia úgy hívja, hogy változó arányú megerősítés, melynek lényege, hogy az alany – esetünkben a játékos – nem egy előre meghatározott időrend szerint kap jutalmat, hanem véletlenszerűen, ez pedig azt váltja ki, hogy az alany a szükségesnél jellemzően többször hajtja végre a potenciálisan jutalmat érő cselekedetet – tehát a ládanyitogatást. Ez annak a dopaminszint-, és ezáltal boldogságérzet-növekedésnek tudható be, amit a jutalom megszerzése vagy elmaradása előtti pillanatok felfokozott izgalma okoz.

SEO

A loot boxok abban is hasonlítanak játéktermi társaikra, hogy függőséget okozhatnak. Az adott játék indulásként általában „kedveskedik” az újdonsült játékosnak egy-egy, relatíve értéktelen jutalmat rejtő dobozzal az első belépésnél, természetesen ingyen, afféle beetetés-jelleggel. Viszont ez után a többi ládához már csak pénzért lehet hozzájutni, amit egyes, pay-to-win modellre épülő játékok azzal tetéznek, hogy a felhasználó elé tolnak olyan dobozokat, melyek drágábbak, viszont nemcsak kozmetikai elemek vannak benne, melyek a karakter testre szabásán kívül másra nem jók, hanem mondjuk speciális fegyvereket vagy képességeket rejtenek, melyek előnyhöz juttathatják az adott felhasználót a többiekkel szemben.

Új címkével látják el a videojátékokat

Ez a függőség a fiatal tinédzserek között a leggyakoribb, akik – saját bankszámla híján – képesek komoly kiadásokba verni a gyanútlan szülőket, miközben észre sem veszik magukon, hogy megszállottá váltak. Emiatt sok szervezet emelt már szót a dobozok ellen, és időről időre követelik, hogy a játékkészítők hagyjanak fel a loot boxok alkalmazásával. Legutóbb az amerikai korhatár-besoroló bizottság, az Entertainment Software Rating Board (ESRB) lépett egy fontosat előre a kérdésben, a szervezet ugyanis egy új címkével bővíti repertoárját. Már évekkel ezelőtt bevezettek egy olyan videojáték megjelölést, mely már a dobozon tájékoztatja a vásárlókat, ha a szoftver játékon belüli vásárlási lehetőséget tartalmaz, emellé érkezik most egy olyan, mely kifejezetten a zsákbamacska-jellegű mikrotranzakciókra figyelmeztet. Ez tulajdonképpen a loot box-okra vonatkozik első sorban, de mivel a fejlesztőket sem ejtették a fejükre, már idő előtt előálltak olyan megoldásokkal, melyek bár működésüket tekintve egy az egyben megegyeznek a loot box-okkal, mégis kicsit eltérnek tőle – például dobozok nyitogatása helyett kártyákat kell felforgatni. Az ESRB ezzel az új címkével ezek ellen az alternatívák ellen is fel tud lépni.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

(X)

Hirdetés