Interneten a Kisokos - Helyi mesterek, szolgáltatások, boltok az adatbázisban

Elindult a Kisokos online változata. Már induláskor több száz szolgáltatás található a folyton frissülő adatbázisban.

Évek óta a családi telefonunk szerves tartozéka a Kisokos, de hogy pontosan mióta, az az idők homályába vész? Mióta is?
Tóth Róbert, ügyvezető igazgató:
Vas megyében három Kisokos van. Van egy Szombathely és Kőszeg térségét lefedő, van egy Sárvár-Celldömölk és egy Körmend-Vasvár-Szentgotthárd térségi kiadvány. A szombathelyi 1994-ben, a sárvári 1996-ban indult, ez utóbbit egy év múlva követte a körmendi. Szóval a legfiatalabb is tízéves.

Egy ilyen kiadvány alapján nyomon lehet követni a gazdasági élet változását?
Igen. Míg néhány évvel ezelőtt nagy számban hirdettek az autószerelők, mára alaposan visszaszorultak, átveszik szerepüket a márkakereskedők. Szintén eltűnőben vannak azok a kisebb üzletek, amely elektronikával, kisgépekkel foglalkoznak, vagy azok az építőipari cégek, amelyek korábban a könnyűszerkezetre álltak rá. Érdekes az antennaszerelés is: ez 6-7 évvel ezelőtt nagy sláger volt, aztán néhány év múlva leállt, és most úgy tűnik, ismét virágzásnak indul. De a Kisokosból figyelemmel lehet követni az iskola-összeolvadásokat, a hivataloknak és hatóságoknak az átalakulását is.

Ez azt jelenti, hogy a Kisokosban kevesebb a hirdető vállalkozás, mint korábban?
Nem jelenti azt, mert egyrészt a vállalkozások nem lettek kevesebben, másrészt a kikopottak helyére mindig jönnek újak. Van egy stabil ügyfélkörünk: a kiadványban szereplő 70-80 százalék sok éven át, folyamatosan hirdet nálunk. Nyilván elégedettek a szolgáltatással.

Hányan hirdetnek átlag a Kisokosban?
Egy-egy megjelenésben átlagosan 1200-1300-an vannak a megyei szinten. Vannak olyan szakmák, ahol nagyon magas a nálunk megjelenők aránya, van, ahol alacsonyabb. Minket elsősorban a szolgáltató és kereskedő cégek részesítenek előnyben, aminek az az oka, hogy egyik fő erősségünk a visszakereshetőség.

A Kisokos nincs egyedül a piacon. Mi különbözteti meg a konkurenciától?
Elsősorban a szerkezete és a terjesztése. Önálló színes oldalaink vannak, emellett nagy hangsúlyt fektetünk a közérdekű alapinformációkra is. Ami a lefedettséget illeti, azt hiszem, mi vagyunk a térségben a legjobbak: félévente 80 ezer példányszámban jelenünk meg a megyében, ebből 45 ezer Szombathelyen. Ez azt jelenti, gyakorlatilag minden háztartásban ott vagyunk. A kiadvány 100 százaléka célba ér.

Azt tudjuk, hogyan változott a tartalom, de hogyan alakult át az évek során a kiadvány felépítése?
Szerencsére kezdetben sikerült úgy eltalálnunk a szerkezetet, hogy különösebben nem kellett változtatni rajta. Igaz, ez nem valami egyedi dolog, Nyugat-Európában is nagyjából így néznek ki a hasonló kiadványok. Ami viszont radikális újdonságot jelent, az a mostani internetes megjelenés. Ez egy régi vágyunk volt, ráadásul komoly piaci igény is van erre.

Mikor indult az oldal?
Ebben az évben kezdtük el építeni, és hivatalosan most augusztusban indult el.

És hogyan lehet ide bekerülni?
Az értékesítést mi végezzük személyes konzultáció formájában. Ez leginkább úgy néz ki, hogy amikor felkínáljuk a lehetőséget valakinek a nyomtatott verzióba való bekerülésre, akkor – egy kevés plusz költségért – felkínáljuk az interneten való megjelenést is. Ha valakit önállóan is érdekel a dolog, az oldalon feltüntettük telefonszámot s az email-elérhetőséget.

Hányan vannak most induláskor az adatbázisban?
Körülbelül háromszázan. Reméljük, nemsokára hasonló számban lesznek, mint a papíralapú Kisokosban. Az ügyfeleinket folyamatosan értesítjük az oldal elérhetőségéről, illetve a megkezdtük a reklámkampányt, hogy minél több felhasználó is tudjon az oldalról. Olyan adatbázist szeretnénk építeni, ahol elsősorban a helyi illetve regionális vállalkozások, szervezetek és információk jelennek meg. Az interneten is a helyi dolgoknak van jövője.