A karbantartás tehát olyan kiadás, amit garantáltan nem spórolhatunk meg akkor, ha biztonságosan szeretnénk az utakra gurulni, és az autót is sokáig használnánk még. Tipikusan ilyen karbantartási munkálat a féktárcsa cseréje. De mégis mikor válik ez szükségessé? Honnan tudhatjuk, hogy megérett az alkatrész a cserére? Cikkünkben ennek igyekszünk utánajárni.
Fókuszban a féktárcsa és a fékbetét
Autótípustól és fajtától függetlenül minden gépjármű esetében négy féktárcsával kell számolni, áruk pedig nem feltétlen a legolcsóbb. Sokan tehát igyekeznek a csere idejét kihúzni, amíg csak lehet. A szakemberek azt javasolják, hogy valahol 25 ezer és 115 ezer kilométer között kell elgondolkodni a cseréről. Ez a vezetési stílus és a használt fékbetét függvényeként változhat. Érdemes tudni, hogy néhány fékbetét agresszívebben üzemel, mint a többi. Erre a sok fékpor termelődése hívhatja fel a figyelmet. Kiderült ugyanis, hogy a fékpor körülbelül 90 százaléka vasból áll, ami egyértelműen a féktárcsából származik. A kevésbé agresszív fékbetétek kevésbé koptatják a féktárcsát.
A világhálón számos hasznos információ elérhető a témában, és még a kevésbé hozzáértők is találhatnak megfelelő magyarázatokat a rendszeresen aktuálissá váló, fékrendszerrel összefüggésben előforduló feladatokról. Bővebben itt olvashat erről.
Tehát, kezdjük az alapoktól! A fékrendszer alapvetően a féktárcsa és a fékbetét segítségével működik. A fékek a folyamatos használat során kopnak, hiszen súrlódás során fejtik ki hatásukat. Ma már a fékbetétek úgynevezett kopásjelzővel vannak felszerelve, így ha ezeket cserélni érdemes, akkor arról a műszerfalon üzenetet kaphatunk. A kopás mértéke egyébként szabad szemmel is jól látható, ha a keréktárcsa nem túlságosan zárt.
Cseréld le időben!
Érdemes tudni, hogy az új fékbetét 10 mm vastagsággal bír. Ha már csak körülbelül 3 mm látható ebből, akkor nincs más hátra, mint a csere. Természetesen a féktárcsáról sem feledkezhetünk meg, hiszen az a kerékkel együtt mozgásban van. Öntött vasból vagy acélból készül, és keménysége ellenére ez is kopásnak indulhat. A hozzáértők erre csak azt a kifejezést használják, hogy „kivállasodik”. A féktárcsa egyenetlen felülete szintén problémás lehet, ennek biztos jele, ha a fékezés során az autó rángat. Fontos tisztában lenni azzal, hogy ez a biztonságos közlekedésre alapvetően nyomhatja rá bélyegét, így a féktárcsa állapotának ellenőrzése és szükség szerinti cseréje nélkülözhetetlen felelős autósként.
Online vásárolható alkatrészek
Persze felmerül a kérdés, hogy honnan érdemes a cserealkatrészt beszerezni. A megfelelő autós webshop segítségével hány kattintással elérhetőek az autó márkájához és típusához ideális tárcsát. Az autoalkatreszonline24.hu információi szerint minden korábbinál többen keresik a féktárcsához hasonló, létfontosságú alkatrészeket az online vásárlás kényelmét kihasználva.
Ne feledkezz meg a gumicseréről!
A közlekedés biztonságát szem előtt tartva ne feledkezzen meg a gumicseréről sem, mely jelenleg különösen aktuális. A hőmérséklet már bőven hét fok felett van, így érdemes a gumicserét is mihamarabb elintézni. A szakemberek nem véletlen javasolják a meleg aszfaltra a nyári gumit, hiszen az mind anyagösszetételében, mind felületi kialakításában annak megfelelő. A téli abroncs nem csak többet fogyaszt a meleg időszakban, hanem gyorsan el is kopik. Saját és szeretteinek biztonsága érdekében kiemelt jelentőséggel bírnak a részletek, így az évszaknak megfelelő gumi használata is. Rendszeres szervizeléssel és a fékrendszer ellenőrzésével már sokat tehet annak érdekében, hogy biztonságosan célhoz érjen nap mint nap.