Sztárkicsinálók - El sem hiszik, milyen őrület kerekedhet ki egy magyar rockoperából

Tudták, hogy itt Vas megyében keletkezett maga a darab, a Sztárcsinálók? A legvégén elmeséljük ezt is. De előtte pár szó arról, milyen is lett Nagy Cili első nagyszínpadi rendezése, Mertz-cel, Szabó Tibkével és a többi sok jóhangú színésszel.
 
 

Sztárkicsinálók - El sem hiszik, milyen őrület kerekedhet ki egy magyar rockoperából

Tudták, hogy itt Vas megyében keletkezett maga a darab, a Sztárcsinálók? A legvégén elmeséljük ezt is. De előtte pár szó arról, milyen is lett Nagy Cili első nagyszínpadi rendezése, Mertz-cel, Szabó Tibkével és a többi sok jóhangú színésszel.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Sztárkicsinálók - El sem hiszik, milyen őrület kerekedhet ki egy magyar rockoperából

Tudták, hogy itt Vas megyében keletkezett maga a darab, a Sztárcsinálók? A legvégén elmeséljük ezt is. De előtte pár szó arról, milyen is lett Nagy Cili első nagyszínpadi rendezése, Mertz-cel, Szabó Tibkével és a többi sok jóhangú színésszel.

Itt van ez a magyar rockopera, műfajában az első, két évvel megelőzte Szörényi és Bródy István a királyát. Olvasom is róla, hogy Várkonyi Mátyás zenéjével és Miklós Tibor szövegeivel a Sztárcsinálók azóta is az egyike a legtöbbet játszott magyar zenés daraboknak. Aztán meg csodálkozhatom, hogy egyetlen dala sem ismerős.

Pedig vártam, biztosan ez vagy az rémlik majd valahonnan, de nem.

Nem mintha a mostani fülnek annyira izgalmasak lennének a hetvenes évek rockzenei kliséi, de értem én a dörgést, akkoriban biztos lehetett húzása a daloknak is, a szövegelése pedig néha kifejezetten merész.

Egészen a tegnap esti főpróbáig nem is értettem, mi dolgunk nekünk még ezzel, minek ezt újrasztárolni? A főpróba után újra lettek osztva a lapok. Minden csak rendezés és hozzáállás kérdése.

Ma csak az fut, ki bóvlikat gyárt.
De ha van még, kit nem szédít a pénz.
Aki érdekből nem feküdt le még.
Akit nem vernek át a fellengzős dumák,
Ha csak rám néz, barátot lát.
A művelt világ a fejére állt,
És mindent elönt az abszurditás.
A polgár csak néz, és mindentől fél.
És csak ott hős, az asszony ölén.

Már az is érdekes kérdés, miért is nyúlt egy magyar szerzőpáros a nyolcvanas évek legelején épp a véres Neróhoz és anarchikus korához, kinek és miért akar politikáról, diktátorokról, tömegkommunikációs showbizniszből fricskát csinálni? Mit akart ezzel a véres római példázattal az akkori mának üzenni, politikai bábjátékról, sztárcsinálókról mesélni?

Egy biztos, ez a Nero rockopera tele van játékos anakronizmusokkal.

Nagy Cili pedig komolyan vette a feladatot, kihámozta belőle azokat az áthallásokat, amik ma is aktuálisak, a többit pedig, a táncdal-fesztiválos zenei körítést vicces retró-köntösbe csomagolta. A Sztárcsinálókban mindenesetre benne van sok minden más is, nem pusztán egy rockopera, színházi darabként is működik, látszik, a szerzők annak idején sokat dolgoztak rajta, érződik benne Kosztolányi Nero a véres költője, vagy Sienkiewicz Quo vadisa is. De azért túl sokat sem szabad várni tőle, ez egy rockopera. Látszik, a szerzők a történelmi hátteret és fikciót ügyesen kitalálták. Indít egy konferansziéval (Formán Bálint), aki elkísér bennünket egy darabig, mint a Kabaréban, azt hisszük ő navigálja majd végig a sztorit, aztán félúton eltűnik, őt is kivégzik talán, aztán a legvégére feltámad.

Itt van mindjárt, mint téma a társadalmi és politikai manipuláció, amely felemel a semmiből egy ilyen üstökösként föltűnő, karizmatikus embert, mint a Néró. Aki túl fiatal ahhoz, hogy magától kiérdemelne bármit, pláne korlátlan hatalmat, ezzel együtt meg tudná becsülni hatalmának súlyát. A csúfos bábjátékban azonban egyszer csak önálló életre kell a bábu, a legnagyobb szabadság pedig számára épp az lesz, ha szabadon korlátozhatja és elveheti mások életét. Bekerül a képbe egy ál-megváltó, nagy adag fricskát kap a vallási fanatizmus is. Ugyanakkor mai áthallásokat is finoman, elrejtve találunk, ott a kék öltönyös Néró és a választása.

Képzeljék el mindezt minimál díszlettel, csak egy-két nagyobb színpadelem van, ami egyszer asztal másszor ravatal is lehet. Ami öltözteti a játékot, azok a sokat mondó, ötletes és színes jelmezek, tiszta 50-es 60-as évek!

Látszik, Nagy Cili ismeri a társulatot, olyan tagoknak is ad szerepet és dalt, akiket eddig jobbára inkább csak takarásban láttunk (Papp-Ionescu Dóra), és jól teszi. Egy két új arcot is bedob, akik erősítik hangban is, játékban is a csapatot, Formán Bálint ilyen karakter lett.

Megdolgoztatja a színészeket, szinte senkinek sincs üresjárata, mindenki mindig valakiként a színpadon izeg-mozog.

Nincsenek elhúzott színpadi koreográfiák sem, ezért is hálás vagyok. A társulat kihúzhatja magát, ennyi jó hangú színész egy vidéki társulatra, kevés városnak adatik meg. Már-már túlzás is, még a kisebb szerepekben is találunk gyöngyszemeket. Nem sorolom, mindenki tudja Szabó Tibort vagy Németh Juditot nehéz színpadon leénekelni, de Kelemen Zolitól a fiatalokon át, szól és él itt szinte mindenki hangja. Hozzá a zenekar - merthogy élő zene van, külön plusz pontot érdemel.

Mindjárt itt egy a színészhallgató is, akit jó volt látni Szombathelyen. Épp másfél hete Budapesten, az Ódry színpadon a Nyíregyház utca című előadásban többek között rá is felfigyeltem, és most rákontrázott, nem csak prózában, itt is tehetséges, jó hangja van: ő Nagy-Bakonyi Boglárka. Nem mellesleg többen összekeverték Sodró Elizával, tényleg hasonló karakter.

Jámbor Nándorról eddig is (pontosabban a színészzenekar tavalyi koncertje óta) tudjuk, hogy lakik benne egy vadállat. Remek választás lett Néró szerepére, a jófiús külső ne tévesszen meg senkit, sikerül az átalakulás, egyik pillanatról a másikra, ezért jó elöl ülni, látni a percenként mást mutató metamorfózist.

Mindezeken túl, ami nekem még bejött, az a színpadon és a háttérként a vásznon felvonultatott technikai megoldások, ahogy használják a mozgóképeket, és a tv-kamera állandó jelenléte. Egyfajta viszonyítási pont lett, ehhez képest láthatjuk, mi igaz, mi nem, mikor látjuk Nero igazi arcát, és mikor játszik a kameráknak. Mi megy főműsoridőben, mi privát.

A főpróba végén hosszú percekig tapsoltuk vissza a színészeket, olyan érzésünk támadt, ezen a március 15-én nem csak mi nem vártuk, hogy ennyire felszabadítóan jó esik majd ezt a Sztárcsinálókat végignézni.

Egyébként tudták, hogy Vas megyében íródott maga a darab?

Állítólag a zsennyei alkotóházban (illetve felé) született meg a Sztárcsinálók ötlete. Várkonyi Mátyás annak idején egy interjúban így emlékezett: „Mentünk autóval Zsennyére, ahol van egy alkotóház és útközben beszélgettünk. Miklós Tibor, Kovácsi Jancsi, a Cha-cha-cha rendezője és én. A Néró-történetet én vetettem be, mert a Generálban játszottunk és ott sokat gyújtogattunk meg pirotechnikáztunk, ez adta tulajdonképpen az ötletet. Aztán ez fokozatosan fejlődött, alakult, és így lett belőle egy nagyon bonyolult politikai és társadalomkritikai musical. Benne voltak természetesen Tibinek az ötletei, Kovácsi Jancsi stílusa - összeálltunk egy jó kis csapatként. Aztán a darab címét is végül én találtam ki - Néró és hasonlók helyett az volt a cél, hogy legyen mai a darab címe.”

Várkonyi Mátyás-Miklós Tibor: Sztárcsinálók rockopera két részben

Szereplők:

Néró (Claudius fogadott fia)/Jámbor Nándor
Juvenalis, költő/Formán Bálint/Kenderes Csaba
Seneca/Mertz Tibor
Agrippina (Néró anyja)/Németh Judit
Kiprios (Jézus)/Kálmánchelyi Zoltán
Ulrica/Nagy-Bakonyi Boglárka
Claudius császár/Péter apostol/Szabó Tibor
Octavia (Claudius lánya)/Papp-Ionescu Dóra
Britannicus (Claudius fia)/Vass Szilárd
Poppea/Gonda Kata
Pál apostol/Matusek Attila
Tigellinus/Szabó Róbert Endre
Burrus/Kelemen Zoltán
Zodius/Hírnök/Balogh János
Locusta/Lénárdt Laura
Otho (Poppea férje)/Móri Csaba
Bővérű nővér 1/Ostyola Zsuzsa
Bővérű nővér 2/Lénárdt Laura
Bővérű nővér 3/Gonda Kata


Zenekar: Maronics Ferenc, Csikós Miklós, Hotzi Péter, Kovács Attila, Németh Imre, Sebesi Tamás, Völgyi Attila
Zene: Várkonyi Mátyás
Dalszövegek: Miklós Tibor
Szövegkönyv: Miklós Tibor
Zenei vezető: Maronics Ferenc
Díszlettervező: Kiss Borbála
Jelmeztervező: Takács Lilla
Vizuális tervezők: Besnyő Dániel, Maruscsák Dávid, Kaczmarski Ágnes Videó: Kaczmarski Ágnes
Koreográfus: Fejes Kitty
Koreográfus asszisztens: Móri Csaba
Korrepetitor: Falusi Anikó
Kellékes: Varga Máté
Súgó: Papp-Ionescu Dóra
Ügyelő: Győrváry Eszter
Rendezőasszisztens: Balogh Lívia
Rendező: Nagy Cili

Bemutató: 2018. március 16. 19 óra, Nagyszínpad
Az előadás megtekintése 14 éves kortól ajánlott!
Részletek itt: http://www.wssz.hu/tartalom/cikk/sztarcsinalok

Fotók forrása: wssz.hu
 

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés