Ilyennek láttuk Bálint András első szombathelyi rendezését: a Diploma előtt főpróbáját

Csak ülünk a hirtelen jött sötétben, fent a WSSZ kamaratermében, és már kezdődik is a Diploma előtt, Terry Johnson vígjátéka, ami az 1967-ben bemutatott Oscar-díjas film alapján készült, és amit most Bálint András hozott el Szombathelyre.
 
 

Ilyennek láttuk Bálint András első szombathelyi rendezését: a Diploma előtt főpróbáját

Csak ülünk a hirtelen jött sötétben, fent a WSSZ kamaratermében, és már kezdődik is a Diploma előtt, Terry Johnson vígjátéka, ami az 1967-ben bemutatott Oscar-díjas film alapján készült, és amit most Bálint András hozott el Szombathelyre.
 
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Ilyennek láttuk Bálint András első szombathelyi rendezését: a Diploma előtt főpróbáját

Csak ülünk a hirtelen jött sötétben, fent a WSSZ kamaratermében, és már kezdődik is a Diploma előtt, Terry Johnson vígjátéka, ami az 1967-ben bemutatott Oscar-díjas film alapján készült, és amit most Bálint András hozott el Szombathelyre.

Fogadást mertem volna kötni rá, hogy egy pillanat, és a csendet a The Sound of Silence szakítja meg. Hello darkness, old my friend... beleborsózom ott a sötétben. Megörültünk egymásnak, pedig elszoktam már a gitáros akusztikus zenétől, de 50 év távlatából is gyönyörű ez a szám. Mellettem egy hölgy rákezd, kívülről énekli aztán az összes Simon & Garfunkel számot, végigdudorássza az egész előadást. Hazaérkezett, mint Ben, saját fiatal korába.

Pár perccel előbb még azt nézem, mennyi hatvanhoz közeli, nem korosztályombéli arcot látok a nézőtéren, képviselőket és öltönyös tanárokat, akikkel amúgy a szombathelyi színházban ritkán futok össze, de ez a Diploma előtt biztos más, nem egy kortásra átgyúrt, maivá érlelt Csehov. Sokaknak bizonyosan sokat jelenhetett Mike Nichols korszakalkotó, Oscar-díjjal kitüntetett kultuszfilmje.

Volt egy kis időm, úgyhogy a WSSZ bemutatója előtt megnéztem a mozit is

Nem hittem volna, hogy valaha is bármi közöm lesz a Diploma előtthöz, szüleim mozija, ráadásul amerikai. Ki néz régi hollywoodi filmeket?! Ha Bálint András nem jön Szombathelyre rendezni, és nem hozza el épp ezt a színdarab-adaptációt (Charles Webb regénye alapján készült Terry Johnson vígjátéka), örökre kimaradt volna, hogy Dustin Hoffman milyen kedves arcú és tehetséges srác volt. Meglepően jó a film, mai szemmel is.

Magával ragadó képi világgal, hosszú beállításaival, megkomponált jeleneteivel, ahogy Dustin Hoffman bele tud nézni a kamerába, ahogy átszáguld a világon a piros kabriójával, hozzá Simon & Garfunkel zenéje, közben ott a kertvárosi Amerika, a medencés partis, búvárruhás tehetős sznob őrület, finom humorral meghintve.

Érdekes párhuzam, hogy egy hete, pont Bálint András főszereplésével, a Savaria Mozinak hála újranézhettem Szabó István Szerelmesfilmjét is

Leírhatatlan, ugyanaz a korszak, mint a Diploma előtt, Szabó István mozija is ugyanarról a generációról mesél, mégis összehasonlíthatatlanul más világ. Ég és föld, milyen traumákkal küzdött a hatvanas évek végén egy magyar fiatal, és egy medencés házban felnőtt amerikai srác, akinek az a legnagyobb problémája, hogy melyik egyetem mesterszakát válassza. Ehhez képest ugyanakkor a magyar háborús traumákkal, ‘56-tal, a disszidálás gondolataival, a szocializmus hiánygazdaságával birkózik a romos és poros Budapesten.

Másrészt a Diploma előtt amerikai fiataljai és az ő dilemmáik mennyivel közelebb állnak a mai kor tinédzsereinek életérzéséhez – mint mondjuk a Szerelmesfilm fiataljainak élethelyzete a mai fiatalokhoz. (Mennyivel nagyobb szakadék...) – ebbe is érdemes kicsit belegondolni.

De nem is erről akarok mesélni, hanem Bálint András szombathelyi rendezéséről, és Benjamin és Mrs. Robinson színpadi történetéről

Az alapvető különbség a film és a színdarab között, hogy Bálint András rendezése nem akar amerikai lenni, nem hozza az ottani „kispolgári” (középpolgári) gazdag kertvárosi lakóparkos-medencés hangulatot, amiből a fiatalok szaladnának kifelé. Nem idézi meg a hatvanas-hetvenes éveket, nem akar retro élményt, ellenben igyekszik megtalálni azt, ami állandó fiatal-felnőtt, szülő-gyermek problematika, amitől egy mai huszon-harmincéves számára is átélhető Ben felnőtté válásának krízise.

Miről is szól a Diploma előtt? El nem indulásról, útkeresésről, és arról, mi fontos, és mi nem

Mindannyiunkban megvan az a pillanat, amikor egyszer csak nekünk szegezik a kérdést: mihez kezdesz, ha lediplomázol, mikor nősülsz már meg, mikor jön a gyerek? Kiesünk addigi gyermeki szerepünkből, de nem találjuk magunkban az újat. Közben, legbelül semmit sem szeretnénk jobban, csak egyedül maradni, azt, hogy hagyjanak végre békén. A színdarab fiatalja, Ben eddig szülei elvárásai szerint élt, eminens, jól tanult és sportolt, ahogy kell. Most, a diploma előtt egy lépéssel igazi kapunyitási pánik lesz úrrá rajta: nem tudja, mihez kezdjen, nincs kedve semmihez. Szeretné a saját útját járni, de merre vezet az? Nem a szüleié, ennyit tud. Ahhoz viszont, hogy rátaláljon saját vágyaira – kellene az üresség, hogy kisöpörje magából a mások elvárásait, hogy megtanuljon nemet mondani.

Addig is, míg megszületik benne valami saját, hagyja magát elcsábítani egy nála kétszer idősebb nő, Mrs. Robinson, az apja üzlettársának felesége által.

Matusek Attila sármosságában, karakterében remekül hozza a kívülálló, pesszimista „underdog” karaktert

De nagyon más is, mint a filmbéli Ben, és ezért is hálásak vagyunk. A fiatal színész most kapta meg első igazi főszerepét a WSSZ-ben, egyben egy remek lehetőséget arra, hogy megmutassa, mennyi játékosság, humor, nyitottság van benne. Az ő Benje helyes és huncut is tud lenni, vagányabb, másabb, és maibb, mint a filmbéli.

Nagy Cili mindent visz – ő a dögös MILF nő

Keresve sem találhattak volna nála jobb színésznőt a szép, belül már kiégett, kiábrándult középkorú nő szerepére, mint Nagy Cilit. Ő a MILF nő, aki unalomból, hogy történjen végre valami, belefeledkezik a fiatal férfi testébe, a szebbe, a titkosba, egy kis örömbe. Arra, mi játszódhat le Mrs. Robinsonban, nem is kellenek szavak, Nagy Cili gesztusaiból, mozdulataiból olvasni lehet. Egyszerre kérdő- és felkiáltójel. Bennel ellentétben ő kapuzárási pánikban szenved. Az élet nála már elmenőben van, a múltat megváltoztatni nem tudja. Kérdése ennyi: éljen tovább, végestelen végig az unalomban, egy hozzá nem illő pénzember (Horváth Ákos) mellett, akihez azért ment hozzá, mert terhes lett?

Igaz, a filmbeli szereplő, Anne Bancroft is nagyon erős, de Nagy Cilit nem fogom tudni eléggé felmagasztalni, mennyire ütősen csinálja. Már csak miatta is érdemes beülni és megnézni.

Ki is az a Nagy Katica?

Hogy valami személyeset is elmeséljek – a lányom egy pár hete izgatottan hívott fel, hogy „Anya, te biztos tudod, Nagy Katica mit keres Szombathelyen?” „Nagy Katica?” – kérdeztem vissza. Nekem, ne haragudjatok érte, ez a név nem mondott semmit. Aztán megkaptam: „Tudod, az Időfutárból!” Lányom évek óta, vissza-visszatér ehhez a rádiójátékhoz. Ő is épp diploma előtt áll, végzős a színművészetin, és most Szombathelyen, épp ebben a darabban debütál.

Nagy Katica is nagyon más Elaine-ként, mint a filmbéli Katharine Ross, nem is hozza a mai lányok stílusát, olyan bölcsész-formának mondták volna az én időmben. Nem is értjük, mi ragadja meg Bent, miért pont rá figyel fel, talán mert tiszta, mert szöges ellentéte az anyjának. Mit tud ez a lány? Időnként kicsit naiv, ám ha kell, határozott is tud lenni. Nagy Katicának aztán az átváltozás is sikerül, előbújik belőle is a nő, de nem lőjük le a poént.

Sok szereplő nincs, Szabó Tibor és Vlahovics Edit játssza még az aggódó és értetlen szülőket, Kelemen Zoltán pedig egymás után három mellékszerepben is feltűnik, jól teszi a dolgát ő is. Egy rövid szerepre, a főpróbán még Bálint András is beugrik – de később csak a hangjával lesz jelen, ne is keressék...

A jó színházhoz pár díszlet is elég, egy szereposztó, bocsánat kibeszélős dívány, egy búvárruha, egy mobiltelefon, egy pult, vállfák egy ruhásszekrényben. A lényeg nem ez. Bálint András irányításával egy gondos, jó ritmusú, ízléses darabot hoztak össze Szombathelyen, tehetséges fiatalokkal és épp elég humorral. Legyen most ennyi előzetesnek elég!

Szereplők:
Benjamin Braddock/Matusek Attila
Mrs. Robinson/Nagy Cili
Mr. Robinson/Horváth Ákos
Elaine Robinson/Nagy Katica e.h.
Mr. Braddock/Szabó Tibor
Mrs. Braddock/Vlahovics Edit
Szállodaportás, pincér, pap/Kelemen Zoltán

 

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu