Itt a bizonyítás, körvonalakban: ezt nem felejtjük el, Horgas Ádámnak sem!

Alföldi szívbe markoló darabja után megint főpróba volt a szombathelyi színházban, megnéztük David Auburn pszicho thrillerbe illő amerikai színdarabját.
 
 

Itt a bizonyítás, körvonalakban: ezt nem felejtjük el, Horgas Ádámnak sem!

Alföldi szívbe markoló darabja után megint főpróba volt a szombathelyi színházban, megnéztük David Auburn pszicho thrillerbe illő amerikai színdarabját.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Itt a bizonyítás, körvonalakban: ezt nem felejtjük el, Horgas Ádámnak sem!

Alföldi szívbe markoló darabja után megint főpróba volt a szombathelyi színházban, megnéztük David Auburn pszicho thrillerbe illő amerikai színdarabját.

Ágoston Katalin. Ezt a nevet megjegyzem magamnak. Azt eddig is tudtam, hogy Horgas Ádám rendezéseiben mindig találni ötletet, kreativitást. Általában is szeretem a színpadi megoldásait (legutóbb ott volt az Ahogy tetszik), karakteres vizuális világát, de a csütörtök esti főpróba egyik nagy felfedezése a főszerepet játszó színésznő volt: Ágoston Katalin. Nem hallottam ezidáig róla, most is vendégként játszik az új szombathelyi kamaradarabban: A bizonyítás körvonalaiban.

Hazaérve aztán az első dolgom az volt, hogy rágugliztam, ki is ez a szőke, tini-alkatú lány, aki ennyire erősen hozta az őrületre és zsenialitásra egyaránt hajlamos figurát ebben a pszicho-thrillernek is beillő drámában. Természetes, őszinte, bevonz a játékba, kiváló partnere Jámbor Nándornak. Kettősükről – érdemes megnézni akár a képeket - sugárzik, működnek együtt.

Négyszereplős maga a darab, négy jól megcsinált szerep talált négy remekül dolgozó színészre (Szabó Tibor az apát, Alberti Zsófi a testvért alakítja). Ez az, amit most leginkább, a díszleten túl (szép, beszédes, amiket a házfalra, fényfestésként vetítenek), első körben kiemelnék: hogy tényleg jók a színészek, és lenyűgöző a vetített borostyán.

Pedig tartottam tőle: Alföldi Róbert új premierje, a Salemi boszorkányok olyan mélyen mart belém a múlt héten, hogy féltem, nem jut majd hely más élménynek.

Alföldi rendezése után még napokkal később sem tudtam más előadást értékelni és igazán befogadni. (Még Pintér Béláék darabját is középszernek láttam hétfőn.) A Salemivel annyira magasra tették a lécet, hogy mindenképpen tartani kellett tőle, Horgas Ádám kamaraszínházának lehetetlen dolga lesz velem. Hidegen hagy majd.

Az első félóra után aztán hátradőltem, csettintettem magamban, igen ez az, a lehető legjobb választás úgy ahogy van

Végre egy olyan kortárs amerikai darab, aminek a szerzője nemhogy nem halott, de még csak nem is öregember, aki egy ízig-vérig mai, izgalmas előadást matekolt össze.

• David Auburn színdarabját először a New York-i Manhattan Theatre Club mutatta be 2000-ben a Broadway-n, ahol hatalmas sikert aratott.
• Még abban az évben Pulitzer-, 2001-ben pedig a legjobb színdarab Tony-díjával jutalmazták.
• A főszerepet olyan tehetséges fiatal színészek játszották, mint Mary-Louise Parker vagy Jennifer Jason Leigh.
• 2002-től Gwyneth Palthrow játszotta a főszerepet Donmar Warehouse produkciójában, hatalmas sikerrel.
• Magyarországon elsőként a Merlin Színházban játszották, 2003-ban, akkor Tóth Anita, Schell Judit, Andorai Péter és Schmied Zoltán négyese vitte színre.

A bizonyítás körvonalai, a címével ellentétben azonban nem egy tipikus bűnügyi sztori

Se balta se puska elő nem kerül, senki sem ontja kis senki életét. Itt az emberek, mint Csehovnál, szavakkal ölnek, tetteikkel fojtják meg egymást, komótosan. Sokkal inkább oroszosan csordogáló, párbeszédekre épülő kamaradráma ez, tele emberi marcangokkal, mintsem egy krimi, feszültség viszont legalább akkora van, mint egy pszicho-thrillerben.

Az összes szín mindvégig egy díszlettérben játszódik, mintha Csehov cseresznyéskertjébe csöppentünk volna vissza, egy vidéki öreg ház teraszára. Csak ez nem Oroszország, hanem Chicago, közel az egyetemhez.

Nem lőjük le a csattanókat, de a sztori valahonnan innen indul…

Itt, a elkorhadt, széteső öreg házban, elzártan él az őrült, tolószékes matematika professzor (Szabó Tibor). 21 évesen már megalkotta élete fő művét, több ponton forradalmasította a matematikai gondolkodást. 9 hónapos kijózanodását leszámítva azonban soha nem nyerte vissza képességeit, maradt őrült. Kisebbik lánya, Catherine otthagyja az egyetemet, hogy ápolja. Örökölte apjától tehetségét, viszont labilis idegrendszerét is.

A lány 25. születésnapján az édesapa meghal, még hoz egy pezsgőt halála után, aztán eltemetik. A fura és zárkózott lány egyedül marad a házban, apja százvalahány össze-vissza jegyzetfüzetével. A temetésre megérkezik Claire, Catherine nővére, és bejelentkezik Hal is, az apja egykori tanítványa. Az egyetemi tanársegéd fiú meg van győződve arról, hogy az öreg csak írt valami fontosat még. Hátha rábukkan valamire, ezért átnézi az összes irományt. Váratlan fordulat, előkerül az álmodott titkos jegyzetfüzet, benne egy korszakalkotó matematikai bizonyítással, amiről azonban a lány azt állítja, ő írta. Sem Hal, sem nővére nem hisz neki, hiszen Catherine csak pár hónapot járt egyetemre. Vajon mi lesz, kié a bizonyítás, kié a dicsőség? És mi lesz a szerelemmel?

Aztán valahogy, nekünk kurtán-furán egyszer csak véget is ér.

Nincs az elég információm ahhoz, hogy megítéljem, mennyire a rendező vagy a drámaíró szándéka ez a befejezés. Ízlés dolga, de nekem például John Madden filmes rendezésének vége kerekebbnek tűnik, nem csak azért mert az happy end (naná, Hollywood!), de a film nem hagy akkora kérdőjeleket, jobban összeáll: maga a bizonyítás.

Itt, Horgas Ádám rendezésében nem kerül pont a történet végére, bár egy matematikai valószínűség-számítással könnyen lezongorázható, ki marad életben, ki kerül intézetbe, és ki az, aki a legnagyobb hasznot húzza majd mindebből.

De az is megeshet, hogy ez az egész dráma, mint egy lehetetlen matematikai képlet, pont arról szól, hogy nincs is képlet, hogy az élet dolgai nem feltétlenül kiszámíthatóak. Hogy a jóisten néha maga is őrült matematikust játszik, és kockás füzetében kedvére zagyválja össze a szálakat. Aztán akinek a képlete azt hozza, tőzsdei árfolyamelemző lesz, a másik meg megy a lecsóba, a tolószékbe, és kedvére matekozhat.

Horgas rendezése kidolgozottságban bármely magyar színházban, a legjobbakban is, megállná a helyét. Ennél jobb utolsó évadzáró darabot nem is kívánhattam volna magamnak! Fejtegessétek!

David Auburn: Egy bizonyítás körvonalai

(Egy szünettel - 140 perc)
Fordította: Debreczeni Júlia
Színpadra alkalmazta: Horgas Ádám

Szereplők:
Robert/Szabó Tibor
Catherine/Ágoston Katalin m.v. /Menczel Andrea m.v.
Hal/Jámbor Nándor
Claire/Alberti Zsófi

Jelmeztervező: Bujdosó Nóra
Díszlettervező: Horgas Péter
Kellékes: Varga Máté
Súgó: Jenei Ágnes
Ügyelő: Móri Csaba
Rendezőasszisztens: M.Kapornaki Rita
Rendező: Horgas Ádám

Bemutató: 2018. május 18. 19 óra, Márkus Emília terem

 

 

A független sajtó a vidéknek is jár! Támogasd a Nyugat.hu-t!

Budapesten kívül szinte már nincs olyan média, amelyet hozzá közeli üzletembereken keresztül ne vett volna meg, vagy ne befolyásolna a kormány. Te azonban itt is szeretnél olyan híreket olvasni, amiket nem befolyásol a mindenkori hatalom, vagy a gazdasági élet szereplői. Olyat, amely a te érdekeidet is képviseli. Támogasd a legnagyobb független vidéki médiát, a Nyugat.hu-t!

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés