Zsúfolásig megtelt a szombathelyi vasútállomás peronja a villamosított vonal átadására szervezett ünnepségen. Csinos hostesslányok kínáltak pogácsát és MÁV-kártyanaptárakat az érdeklődőknek. 11 órakor az A vágányra begördülő - stílszerűen villanymozdonnyal közlekedő - különvonat illusztris vendégeket hozott, többek között Tombor Sándort, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium közigazgatási államtitkárát és Kukely Mártont, MÁV Rt. vezérigazgatóját.
A tömeg időközben tovább nőtt. Mint a szónokoktól megtudtuk, Magyarországon először készült el ekkora hosszúságú szakasz ilyen rövid idő alatt. Az emelkedett hangulatot csupán egy dízelmozdony felpörgésének zaja árnyékolta be néhány pillanatig, de így legalább a helyszínen is lemérhető volt a dízel és villamos mozdony közötti különbség. Nem sokkal később megszólalt a megszokott MÁV hangosbemondó is és arról tájékoztatta a vonatra várakozókat, hogy a Szombathelytől Veszprémig közlekedő személyvonat az egyes vágányról azonnal indul.
Az első villanyvonat
Ez a vonat néhány perc múlva begördült a szombathelyi vasút történelmébe, lévén az első menetrend szerint közlekedő szerelvény, amely villanymozdonnyal hagyta el a város állomását. Az indítás sem hagyományosan zajlott. Az avatásokkor megszokott szalag átvágása okozott némi bonyodalmat, mivel a közelben álló érdeklődők mind szerettek volna emlékbe elvinni egy kis darabot belőle. Amikor sikerült a tömeget egy kicsit hátrébb terelni a vágány mellől, Tombor Sándor a MÁV új egyenruhájának sapkájával és egy indítótárcsával felszerelkezve szabad utat adott a már menetkész szerelvénynek. A kerekek kattogását elnyomta az ütemes taps és üdvrivalgás.
Puszta tények
Az új, 170 km-es villamosított vasútvonal három megyei jogú várost köt össze: Székesfehérvár, Veszprém és Szombathely városokat, ráadásul Szombathelyen és Bobán keresztül út nyílik Ausztria és Szlovénia irányába is. Környezetvédelmi szempontból egyenesen áldás a villamosított szakasz, hiszen a MÁV áruszállításának 80 százaléka, a személyszállításnak pedig a 76 százaléka immár a lényegesen környezetkímélőbb módon zajlik majd. Jelentősen csökken a zajterhelés is, amit a vasút mellett élők értékelnek majd igazán. A MÁV a villamosításokkal igyekszik felzárkózni az egységes európai vasúthálózat szolgáltatási színvonalához.
Jelenleg a magyarországi vasútvonalak 33 százaléka (2500 km) villamosított.
A villamosított vonalakon korszerűsítésre kerültek a biztosítóberendezések, az állomások térvilágítása és új hírközlési berendezések is létesültek. A kivitelezés fővállalkozója a Siemens AG/Rt. volt.
Tánczos
Több IC, változatlan tarifa A Nyugat információi szerint 2001-ben a jelenlegi négy Szombathelyről induló InterCity helyett öt közlekedik majd a fővárosba, illetve vissza. Három IC Győr érintésével, míg kettő Székesfehérváron át jut el Budapestre. Az új, Székesfehérváron át közlekedő IC-k menetideje megközelítőleg megegyezik a jelenlegi IC-k menetidejével, mivel Bobán hozzákapcsolják a zalaegerszegi IC-t is és több megállója lesz, mint a jelenlegi, Győr felé közlekedő IC-nek. Mint megtudtuk, a villamosítás miatt nem emelkednek a jegyárak, illetve a szállíttatás költségei, mivel a projekt költségeit a dízel és a villamos vontatás közötti megtakarítás fedezi. |