Új "szerencsejáték" borzolja az idegeket Szombathelyen a 86-os út városból kivezető szakaszánál. A nemrégiben átadott jelzőlámpánál senki nem lehet biztos benne, hogy az előtte haladó autó vezetője nem tapos-e bele a fékbe a szabad jelzés ellenére.
A Puskás Tivadar út korszerűsítése után (Építés és rombolás a Puskás Tivadar utcában) lámpás forgalomirányítást kapott a Puskás-Zanati út kereszteződése. A kétszer kétsávos Zanati (86-os) út Szombathelyről kivezető oldalán a helyiek számára szokatlan rendszerű kiegészítő jelzőlámpát szereltek fel.
Ez nálunk szokatlan
A fővárosban és több más megyeszékhelyen már megszokott lámpa lényege, hogy a piros jelzés mellett a kiegészítő forgalomirányító szabad utat ad egy meghatározott irányba. A Zanati úton ez az egyenesen haladókra vonatkozik, azaz miután a fő jelzőlámpa pirosra vált, a Szombathelyről kifelé tartó forgalom zavartalanul haladhat tovább. Azaz csak haladhatna, de rendszeresen vannak olyanok, akik megállnak, hirtelen fékezésre kényszerítve a mögöttük haladókat, akik esetleg éppen gyorsítanak, hogy biztosan átérjenek a zöld jelzésen. Gyengébb idegzetűek akkor szántják fel kocsijuk elejével az aszfaltot, amikor a kiegészítő lámpa zöld jelzése hirtelen elalszik, ilyenkor még a lámpa alatt lévők is gyakran megpróbálnak megállni.
Hol a nyájszellem, hol az ijedtség...
Sok esetben a nyájszellem okoz koccanást, amikor a kocsisor közepén haladó autós közvetlenül a lámpa előtt vet egy kósza pillantást a lámpára, és ijedtében a fékre tapos. Külön veszélyforrás, hogy a belső sáv egyben a balrakanyarodó sáv is, amelyre viszont nem vonatkozik a kiegészítő jelzés. Gyakran előfordul, hogy a kocsisorban haladó autós automatikusan kanyarodik, vagy későn jelezve szintén heves fékezésre, gyors sávváltoztatásra kényszeríti a mögötte haladókat.
Érdekes a szélső sáv helyzete, ahol csak egyenesen lehet haladni, mégis pirosra vált a fő jelzőlámpa, majd a kiegészítő jelzés engedi tovább a forgalmat. (Valószínűleg így lehetett a legegyszerűbben megoldani a problémát)
Nem árt tudni, hogy koccanás esetén nem hivatkozhatunk arra, hogy az előttünk lévő hirtelen fékezett, vagy későn jelzett, mivel a szabály szerint akkora követési távolságot kell tartani, hogy minden esetben meg lehessen állni az elöl haladó jármű mögött...
Legutóbb egy kamion koccant neki egy Polski Fiat-nak. A Polskit vezető hölgy talán fel sem fogta, mekkora szerencséje volt, hogy a monstrum nem darálta le, csak azt hajtogatta, hogy ő egyszerűen megállt, mert azt hitte, piros a lámpa...
Mindennapra több koccanás
Napi két-három koccanás hétköznaposnak számít itt -tudtuk meg a közvetlenül a szomszédban működő vendéglátóegység felszolgálójától, aki már jópár vita szemtanúja volt. Sokan panaszkodnak a gyalogosátkelő lámpájára is, ami érzékelővel van ellátva, de gyakran csak két-három kör után engedi át a gyalogosokat a forgalmas úttesten, így az ipartelepről hazafelé tartó munkások dilemma elé kerülnek: megvárják-e a zöld jelzést, kockáztatva a busz lekésését, vagy szabálytalanul átvágjanak az úttesten, veszélyeztetve saját testi épségüket és az autósok biztonságát?
Akik ismerik a kereszteződés veszélyeit már eleve lassabban hajtanak, ezzel gyakran felbőszítve sietős társaikat, akik a "mazsolákat" kikerülve gyorsítva próbálnak átérni a zöldön, nem számolva egy hirtelen megálló autóval. A 22-es csapdája ez. Kíváncsian várjuk, hogy sikerül zökkenőmentesen megoldani a belváros közlekedési rendjének drasztikus megváltoztatását (Megforduló egyirányú utak), ha csupán egyetlen új rendszerű jelzőlámpa is ekkora galibát okoz...
Nem Polizei! Az ominózus kereszteződésben április másodikának délutánján egy osztrák rendszámú Mercedes csúszott bele egy fiatal hölgy által vezetett zöld Trabantba, amelynek ettől kitörtek a lámpái. (A Mercedesen csupán apróbb "zúzódásokat" szenvedett) Az osztrák autó sofőrje "Nem Polizei! Nem Polizei!" felkiáltásokkal és heves gesztikulációval próbálta elmagyarázni a pityergő nőnek, hogy nem kívánja bevonni a rendőrséget a dolog elintézésébe, majd elővette a pénztárcáját és a döbbent nő kezébe leszámolt tíz darab tízezer forintost. "Oke? Oke?" - kérdezősködött az osztrák, majd megpaskolta a pénzt szorongató nő vállát, beült a kocsijába és elhajtott. A trabantos joggal gyanakodhatott megkésett áprilisi tréfára, hiszen az öreg járgány összesen nem ért százezer forintot |
tm