Körforgalom nélkül nincs biznisz?

Azt már megszokhattuk, hogy a Szombathelyen letelepedő multik közvetlen környékükön kénytelenek infrastruktúrát is fejleszteni, ám az még itt is szokatlan, hogy nem multi, hanem egy helyi kft. építteti meg a körforgalmat. Hogy ezen aztán ki mindenki nyer?
Azt már megszokhattuk, hogy a Szombathelyen letelepedő multik közvetlen környékükön kénytelenek infrastruktúrát is fejleszteni (lásd a Tesco közvilágításra költött milliói, illetve a Metro előtt készülő körforgalom, plusz lekanyorodó sáv, és még néhány csinos közvilágítási oszlop), ám az még a vasi megyeszékhelyen is szokatlan, hogy nem multi, hanem egy helyi kft építteti meg a körforgalmat. A hamarosan megnyíló Plus esetében erről szól a történet. Meg arról, hogyan jöhet létre egy nagy értékű üzlet.

A falak már nőnek
Néhány hete építőmunkások szállták meg a 11-es Huszár úton a volt orosz laktanyával szembeni területet. Az ingatlant tavaly értékesítette az önkormányzat, s egy ideig az a hír járta, hogy a Penny Market ezen a helyen veti meg a “szombathelyi” lábát. A helyszínen érdeklődtünk az építőktől, akik - megmutatták a Plus szupermarket tervrajzát. A kereskedelmi egységet a tervek szerint nyár elején avatják. Az építkezéssel együtt a környék közlekedési rendje is megváltozik. Eddig ugyanis a Horváth Boldizsár körútról nem lehetett balra kikanyarodni a négysávos 11-es Huszár útra. Miután elkészül a lámpás kereszteződést felváltó körforgalom, a körútról is érkezhetnek a városlakók, és így persze könnyedén megközelíthetik majd a Plus parkolóját.

Aki hamarabb fizet - nyer
Szaladjunk egy kicsit vissza az időben. Az oroszok kivonulása után nagyon sokan azt hitték, hogy a laktanyával szembeni terület is az Apáczai alapítvány tulajdonába került. A félreértést eloszlotta az egyik vásárlói klub, amely hatalmas táblán hirdette, hogy opciós szerződés formájában került birtokon belülre.

Vagyis ha összejöttek volna a leendő lakásépítők, akkor a Promo-Indra Konzorcium tagjai már lassan tízéves lakók lehettek volna. Ám a terv kútba esett, és az önkormányzat nyakán maradt a hatalmas ingatlan. Pont a közepén egy családi házzal. A mindenfajta építkezést lehetetlenné tevő öreg házikó idős lakója azonban elhalálozott, és az örökösök - ellentétben az elhunyttal - hajlandóak voltak eladni a stratégiai fekvésű ingatlant.

Több vevő is harcba szállt a házért, hiszen a telek kellős közepén fekvő házikót nem lehetett kihagyni, ha értékesíteni akarják a városhoz közeli területet. A Nyugat információ szerint végül egy hatalmas “taktikai húzással” a versenytársak ajánlatára ráígért a MO-WA Kft, és a többiek orra elől elhalászta a házat. Az adásvétel 1999 októberében kötetett meg.

(Ugyan később egy győri székhelyű befektető csoport vásárolta meg az önkormányzattól az ingatlant, ám ez nem jelent semmi, hiszen végül az egész terület a MO-WA Kft. érdekeltségi körébe került.)

Profik az ingatlanbizniszben
A MO-WA Kft.-ről annyit érdemes tudni, hogy főként ingatlanforgalmazással foglalkoznak, s a céget Molnár György és Wagner Kálmán alapította. Mindketten profinak számítanak az ingatlanbizniszben. Ők adták el például azt a Zanati úti területet is, amelyen felépült a Tesco. Most is jól kalkuláltak: eljutottak a Plu-Ka Kft.-hez, amely a Plus és a Kaiser számára hajt fel szupermarketnek megfelelő belvárosi foghíjakat. A tárgyalások során felmerül, hogy a terület megközelítése nem optimális, hiszen a nyugati városrészből érkezők csak a rozoga kis utcákon át juthatnak el majd a Plus-hoz. Ugyan a megyei közútkezelő kht. terveiben szerepelt az ominózus kereszteződés átalakítása, ám a befektetőket sürgette az idő. Mára világossá vált, hogy a Plu-Ka Kft és a MO-WA Kft. közötti alkuban szerepelt, hogy nyitásra elkészül a körforgalom.

Mindent elintéztek
Ezért a MO-WA Kft. az előzetes egyeztetések nyomán január elején beadta az építési engedélykérelmeket a Vas Megyei Közlekedési Felügyeletre. A felügyeletnél a Nyugat megtudta, hogy az ezt követő három hónap alatt az összes hatóság, és minden érintett - a Volántól az ÁNTSZ-ig - belegyezett a körforgalom megépítésébe. Ezért március 26-án kiadták az építési engedélyt. Így tehát március utolsó napjaiban zajló szombathelyi közgyűlésben már csak akadémikus vita folyhatott a körforgalom kialakításáról.

(A közlekedési bizottság abba a 125 milliós útfelújítási csomagba tette a kereszteződés körforgalmasításának költségét, melyről hosszú vita után szavaztak. A polémiában felmerült: vajon érdemes-e az iskola előtti lámpás kereszteződést körforgalommá átalakítani, hiszen a gyalogos átkelőhelyeken lámpák hiányában veszélyes lehet a közlekedés. De mint tudjuk, a tervekben szerepelt a körforgalom…)

Ki mit tud - ki mit ad
Arról, hogy a körforgalmat nem a közútkezelő kht., hanem a MO-WA Kft, tehát egy magáncég építteti, egy szó nem hangzott el. A Nyugat úgy tudja, hogy a magáncég akciójáról a képviselők döntő többsége nem rendelkezett információval. Ami azért is felettébb különös, hiszen a közlekedési felügyeletnél elmondták: a körforgalom tervrajzait a szabályok szerint a városházán kell kifüggeszteni. S erre bármelyik városlakó reagálhatott volna…

Ez nem történ meg, így ha a Meliorizációs Kft is úgy akarja, akkor június végére elkészül a körforgalom. Bár az említett kivitelező még sohasem dolgozott kétszámjegyű főúton, s tervezett, csaknem 30 milliós beruházási költségből információink szerint 6-ot áll a város, szintén 6 milliós támogatásról tárgyal a közútkezelő kht-val a MO-WA Kft., a többit pedig a MO-WA fizeti.

Szóval a Plus és a körforgalom nyárra bizonyosan elkészül.

Somos Zsolt

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Közélet