Amolyan átlagos csütörtöki napnak megfelelő módon nyílt meg Szombathely határában a Metro áruház. Kicsit még sárosan, kicsit még hiányosan de már itt van, és tárt karokkal fogadja a vállalkozó-vásárlókat.
Igaz, csaknem fél évvel később, mint ahogyan a Metro Holding Hungary vezérkara elképzelte. A multicégnek ugyanis meggyűlt a baja a régészekkel, akik ragaszkodtak ahhoz, hogy feltárják a területet, mielőtt a föld mélyén nyugvó kincsekre rátelepülnek a mobilpolcok, bevásárlókocsik és zöldséges ládák.
Szombathelyt körülvették az áruházak
A nyitás napján április 26-án reggel hat órától csendesen szivárogtak a vásárlók. Volt elég parkoló, bevásárlókocsi és pénztár : elmaradt az ilyenkor szokásos nagy roham. Illúzió lenne azt gondolni, hogy az elmúlt fél év huzavonái miatt veszített a supermarket a varázsából, inkább csak arról lehet szó, hogy a megyeszékhelyt - összes kivezető útjánál láncszerűen - körülölelő bevásárlóközpont gyűrű már eddig is kellően kielégítette a shoppingolók vágyait.
Az igazolványt ne, de a kisgyereket hagyjuk otthon
Sokan csak a bejáratnál tudták meg, hogy ide kizárólag érvényes METRO-igazolvánnyal lehet bejutni és vásárolni, így bosszúsan távoztak. Értetlenséget váltott ki az is, hogy tíz éven aluli gyermek még kísérettel sem mehet be az áruházba. Ennek igen egyszerű oka van: gyakran van szükség teljes kartonos termékek mozgatására, amit munkagépekkel oldanak meg. Egy kisgyereknek még nincs veszélyérzete, ha megtetszik neki valami, akkor odamegy hozzá, függetlenül attól, hogy jön-e valami, avagy sem. A nagyméretű kézitáskákat (20*20 cm felett) célszerű az autóban hagyni, mivel ezzel sem lehet belépni az áruházba.
Mit vehetünk és hogyan?
A szombathelyi METRO áruház szerény beruházásnak tekinthető, telekkel együtt 3 milliárd forintba került és kevesebb, mint fél év alatt épült fel. A szombathelyi nyolcezer négyzetméteres METRO 250 dolgozót foglalkoztat. A több mint nyolcezer féle élelmiszertermék 95 százaléka, valamint a több mint tízezer vegyesipari termék 80 százaléka Magyarországon kerül előállításra. (1994-ben még csupán 70 százalék volt a hazai élelmiszerek aránya és mindössze 40 százalék a magyarországi előállítású nem-élelmiszerek aránya. A változást Jaross Tamás vezérigazgató a magyar gazdaság fejlődésével indokolta)
A nagykereskedelmi áruház az ún. professzionális vásárlók érdekeit tartja szem előtt. A nagy kiszerelések vásárlói akár 5-10 százalékos árengedményt is kaphatnak az egyes kiszerelésű termékek vásárlásához képest. A professzionális vevőknek külön szolgáltatásokkal kedveskedik a METRO: gépjárműveikkel külön kártyával működő fedett parkolót vehetnek igénybe, külön kasszánál fizethetnek, előre leadott rendeléseiket össze is állítják az áruházban, valamint rendszeresen kikérik a véleményüket a METRO működésével kapcsolatban.
Volt-e értelme a feltárásnak?
A Metro Holding Hungary vezérigazgatója, Jaross Tamás a nyitás előtti napon nem kis büszekeséggel ecsetelte az áruház előnyeit: a Cash and Carry lehetőséget, az olcsóságot, a kényelmet, a 18 ezer árucikk sokféleségét, és persze kiemelte, hogy az áruház 250 embernek ad munkát.
Arról azonban, hogy miért is késett a Metro megnyitása hónapokat, és ez mivel járt, csak pár szót mondott : "A féléves csúszás ellenére nem jelent a társaságnak nagy veszteséget a kiesés. Hogy ez számokban kifejezve mennyi lehet, annak nem is számoltunk utána, ugyanis nem szorulunk rá arra, hogy számszerűsítsük a veszteséget".
Bár az építkezés elhúzódása, no meg egy karácsonyi és húsvéti roham elmaradása azért nem lehet kevés pénz, Jaross Tamás úgy vél: energiájukat most nem a múlt elemzésére kell fordítaniuk, hanem új megbízatásukra, a horvátországi supermarket-lánc kiépítésére. A vezérigazgató továbbra is úgy gondolja, hogy felesleges volt a nyitás késleltetése, mivel szerinte a területen nem találtak semmi különöset a régészek.
Ezt persze a muzeológusok egészen másként látják.
Supermarket kontra rézkori leletek![]() Mivel az1997-es múzeumi törvény szerint a régészeti feltárás költségeit annak kell állnia, akinek érdeke az adott területen a föld mozgatása, a muzeológusok úgy gondolták: a Metro-t kell, hogy terheljék a költségek. Ezt előzetesen 50 millió forintra saccolták, de a feltárásra "csak" 28 millió forintot kértek a Metrotól. A holding ezzel szemben ötmillió forintot és természetbeni munkát ajánlott fel, mondván: ne rajtuk akarja behajtani a múzeum szűkös költségvetésének hiányát. Megszületett a megegyezés, mely után Jaross Tamás, a Metro Holding Hungary vezérigazgatója örömmel üdvözölte, hogy a két fél végre "jobb belátásra jutott", és így megkezdődhetett az építkezés. Az igazgató azonban a várható veszteség miatt kártérítési per indítását fontolgatta a Kulturális Örökség Igazgatósága ellen., mivel szerinte ha még a munkák megkezdése előtt kiderült volna, hogy a területen nem történt meg az előzetes régészeti feltárás, akkor a Metro más helyet keresett volna az áruháznak.
A munka teljes gőzzel zajlott, hiszen volt mit keresni. Ilon Gábor régész szerint tudomásul kell venni, hogy a Kárpát-medence Európa legnagyobb lelőhelye, Magyarországon bárhol leásnak, mindenhol találnak valamit. Ezzel szemben mindössze az ország 14 százalékáról vannak viszonylag megbízható információi a régészeknek. Pedig minden, ami a föld alatt van a Magyar Államé, a kulturális örökség része. Ennek a védelme mindenki kötelessége függetlenül, attól, hogy réz-, vagy római kori az. A törvény szerint minden, ami száz évnél régebbi, az mentendő. És a régészek mentettek. Farkas Csilla, az ásatás egyik vezetője szerint persze nem a mai értelemben vett és pénzben kifejezhető értékeket. Rábukkantak viszont a Metro területén egy hatalmas kora-rézkori településre, két alapárkos házzal, több tároló-, és agyagkitermelő-gödörrel, három kemencével. Találtak egy, a budakalászihoz hasonló agyag kocsikerék-modellt és több értékes leletet, de felfedezték egy, a rézkorban itt csordogáló folyó medrét is. Jaross Tamás, a Metro Holding Hungary vezérigazgatója ragaszkodik elméletéhez: továbbra is úgy gondolja, hogy felesleges volt a nyitás késleltetése, mivel szerinte a területen nem találtak semmi különöset a muzeológusok. Hogy ki mit és mennyit nyert illetve vesztett, azt "számszerűleg" valószínűleg soha nem tudjuk meg. A régészek mindenestre elégedettek, a Metro pedig várja az évi 7 milliárdos forgalmát. Az ember meg csak éppen azt nem érti, mire volt jó ez az egész, ha lehet másképp is. Létezik ugyanis egy tökéletes ellenpélda, méghozzá itt és most. Egy nemrég Szombathelyen megnyílt barkács supermarketben - mely szintén a Metro érdekeltségi körébe tartozik - egy régóta mostoha körülmények között tárolt helyi római kori mozaikot állítottak ki. Az áruház igazgatója ugyanis szereti a történelmet. |
Karsai M. - Tánczos