A régiót átszelő észak-déli autópálya megvalósításának esélyeiről március 22-én 10 órakor Markó Péter elnök és Ádám Károly titkárságvezető tartott sajtótájékoztatót a Megyeháza elnöki tanácskozójában. A Vas megyei közgyűlés elnöke, Markó Péter határozottan cáfolta azt a mostanában felröppent a hírt, miszerint lemondhatunk a régiót átszelő az észak-déli közlekedési tengelyről.
Autópályák ügyében a kártyákat még korántsem osztották le
Mint az utóbbi napokban számtalan sajtóorgánum is beszámolt arról, hogy az Európai Parlament illetékes bizottsága egyhangú szavazással döntött arról, hogy az észak-déli európai közlekedési folyosó Magyarországon át jut el az Adriáig. Ha már a konkrétumoknál tartunk, több helyütt még az is elhangzott, hogy az ország 200-250 milliárd forint uniós pénzhez jut majd 2007-től. Csakhogy, tudósítottak róla a Nyugat-Dunántúli Régió napilapjai, a brüsszeli bizottság nem a Pozsony Mosonmagyaróvár Nagykanizsa Zágráb/Ljubljana tengelyt tárgyalta és támogatta, hanem a Zsolna Budapest Eszék Szarajevó Ploce útvonalat. Ezzel, kommentálták az újságok, elestünk attól, hogy uniós pénzen gyorsforgalmi utat építsünk Mosonmagyaróvár és Nagykanizsa között.
Korai a baranyai lobbi öröme
Markó Péter felhívta a figyelmet arra is, hogy szó sincs arról, hogy az
Európai Parlamentben az autópályák ügyében bármi konkrétum is született volna, az
észak-déli európai közlekedési folyosó kapcsán csupán első olvasatról volt szó,
amit most jóváhagytak. Így természetesen még korai bármilyen összegről
nyilatkozni, és korai a baranyai lobbi öröme is. (Az, hogy merrefelé halad a
jelentős eu-milliárdokat megmozgató autó-folyosó, az szerinte a jó lobbi eredménye
is.) Korántsem biztos, tette hozzá a megyei közgyűlés elnöke, hogy végül ezt a
javaslatot szavazzák meg. Hiszen, ismertette, a döntéshez három fórumnak is
egyezségre kell jutnia: az Európa Parlamentnek, az Európai Bizottságnak és az
Európai Tanácsnak. Markó Péter szerint erre úgyis legkorábban csak az
EU-választások után kerülhet sor. (Azt pedig, hogy ott milyen európai lobbi mit fog
akarni, nehéz lenne kitalálni
)
Ráadásul, utalt rá az elnök, a régiót érintő észak-déli folyosó kérdése azért sem tekinthető lezárt ügynek, mert a régió autópályáját a magyar kormány is támogatja. Márpedig ilyen projekteknél a nemzeti kormányoknak ugyanúgy beleszólásuk van, mint az EP-nek. Emellett az EU részéről a tervek finanszírozása sem mindig megy zökkenőmentes, ott sem jut mindenre pénz. Ismeretes ugyanis, hogy az EU költségvetésének 45-48 százalékát a mezőgazdasági támogatások teszik ki. Ahhoz például, hogy a közlekedésfejlesztés céljára minél több juthasson, ezt az arányt csökkenteni kellene. Ehhez azonban már kemény politikai akaratra lenne szükség
Melyik útvonal milyen kapacitással fog működni?
Ádám Károly, titkárságvezető az észak déli folyosó mellett érvelve
próbálta elmagyarázni, a mi folyosónk miért is előnyösebb, és melyik
útvonal milyen kapacitással fog működni. A Zsolna Budapest Eszék
Szarajevó Ploce útvonal ellen szól például az, hogy Boszniának nincs jelentős
ipara. Ráadásul, magyarázta Ádám Károly, a plocei kikötő sem méreteiben, sem
adottságaiban nem érheti fel a másik lehetséges végállomást, Kopert. Ugyanakkor a
másik útvonalon, Szlovákiában számos multinacionális cég települt már le,
akik közül többen megállapodtak abban, bármi történjék is, Kopert használják
majd logisztikai központnak.
Minden terv annyit ér, amennyi a finanszírozás révén megvalósul belőle
Tehát, közölte Markó Péter, szó sincs arról, amit a sajtó megszellőztetett, hogy ezzel az első olvasatban elfogadott javaslattal a Pozsony Mosonmagyaróvár Nagykanizsa Zágráb/Ljubljana tengelyt az EU-ban nem támogatnák, hogy ez nem épülhet meg. Nincs veszve semmi, csak erősen kell lobbiznunk, hogy a régió számára fontos autópálya Eu segítséggel megépülhessen. Ehhez a régióban erős összefogásra van szükség mondta ki a végszót Markó Péter.