Ők éppen új termékük gyártásához kerestek telephelyet Meg is egyeztek, s egy Budapesten tartott nemzetközi sajtótájékoztatón jelentették be: közel hatmilliárdos beruházás keretében kipufogókat gyártanak majd a Vas megyei kisvárosban.
Beruházás leállítva
Bár a hivatalos szerződés még érvényben van, a francia Faurecia csoport sajtóközleményben tudatta a világgal: egyelőre nem épít Vasváron kipufogógyárat. A beruházás felfüggesztésének oka: a nemzetközi autóipar hanyatlása, a szeptemberi terrortámadás, illetve a megrendelések tíz százalékos csökkenése.
Ki mit vállalt?
Valamikor tavaly nyáron az ITD Hungary segítségével a vasvári önkormányzat harminchat országban helyezte el a befektetési lehetőségekről szóló német és angol nyelvű kiadványát. Egy évvel ezelőtt augusztusban az ITD párizsi kirendeltsége jelentkezett, hogy van egy érdeklődő az ajánlatra.
Hosszú és keserves tárgyalások kezdődtek a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójával, a Faurecia-val, amelynek egyik fő tulajdonosa a Peugeot konszern. Végül sikerült megegyezniük a multinacionális cég képviselőivel. Az alku szerint a gyár építéséhez szükséges területet az önkormányzat ingyen adja, ám az továbbra is az önkormányzat tulajdonába marad, csak ötévi opciós lehetőséget kapnak rá a franciák.
Az önkormányzat további engedményt is tett: szintén öt évig nem kell helyi iparűzési adót fizetni a befektetőknek.
A külföldiek ugyanakkor vállalták, hogy a zöldmezős beruházásban az ipar létesítéséhez szükséges infrastruktúra megteremtésnek költségeit megfelezik az önkormányzattal.
Vasvár nem adja fel
A megállapodásnak megfelelően az út építése, a villany bevezetése, a csapadékvíz elvezetése, a csatorna létesítése, a közvilágítás kialakítása már el is kezdődött. Sőt, a franciák visszalépése ellenére folytatódik is. Az önkormányzat azért öli bele a pénzt a szántóföldre vezető útba és a közművekbe, mert úgy vélik, a szerződés bizony még érvényben van. Ők teljesítik a maguk részét, s ha kell, per útján követelik ki ezt a másik féltől is...
Mert a Vasváriak a beruházás leállításával igencsak sokat veszthetnek. (Túl azon, hogy város a megye igencsak hátrányos helyzetben lévő települése.) A polgármester, Németh Zsolt országgyűlési képviselő ugyanis már elkezdett lobbizni, s különböző pályázatokon előzetesen 20 milliós központi gazdaságfejlesztési hozzájárulást ígértek meg neki Gazdasági Minisztériumban. Ez a pénz a gyárépítéssel együtt szintén füstbe ment...
Miért léptek vissza a franciák?
A Nyugat számára több forrásból is megerősítették, hogy a környezetvédelmi hatóság, ha nem is elsőre, de megadta a hozzájárulást a tervekhez, így franciákat hatósági okok nem akadályozták az építkezésben.
A hozzáértők, és az autóiparban jártas szakemberek szerint a gyár másra vezethető vissza. Egyrészt a franciák ugyan a Peugeot tulajdonában vannak, ám hiába kelendőek hazánkban is a francia autók, ők nem csak az európai piacra szállítanak. A hírek szerint a Faurecia Vasváron az Audi egyik új típusába készítette volna a kipufogókat, ám az új Audi gyártása sem indult be (három-öt évre elhalasztották a gyártás megkezdését). Ezután a vetődött fel egy hagyományos termék vasvári gyártása, amely GM-modellekhez készült volna. Ám a világméretű recesszióra hivatkozva a GM visszamondott egy igen jelentős megrendelést...
Benyújtják a számlát
A vasváriak mindezek ellenére bizakodnak, építik a közműveket, s a terveknek megfelelően benyújtják a számlát a helyi Faurecia-nak, amely nem fantomcég, hiszen van kinevezett igazgatója, logisztikai vezetője.
Másrészt a hegyhátiak új befektetők után néznek - ismét az ITD Hungary segítségével - hiszen ha egyszer szerencséjük volt, nem lehetetlen, hogy másodszor is rájuk mosolyog Fortuna...