Május hónapban megkezdődtek a szombathelyi vasútállomás rekonstrukciós munkálatai. Egyelőre leginkább rombolás, szebben szólva a bontás folyik - tájékoztatta a Nyugatot Tőke László beruházási osztályvezető.
Aki utazni akar, már tapasztalhatja a kellemetlenségeket, úgymint ideiglenes pénztárak, ideiglenes váróterem, szétdúlt resti, ilyesmi. Mindettől függetlenül csak mérsékelten éri meg bosszankodni, mert az ígéretek szerint nagyon fájintos kis állomásunk lesz.
A nagycsarnok furcsán üres lesz
Az épület nemcsak egyszerűen megszépül kívül és belül, de funkcionálisan is alapos tuningon megy át. A különböző tevékenységek karakteresen elkülönülnek majd egymástól, a csarnok furcsán üres lesz, két hi-tech utastájékoztató táblán és a világítótesteken kívül nem lesz itt semmi. A jegypénztárak elköltöznek egy pénztárcsarnok nevezetű helyiségbe, a boltokat pedig egy "üzleti negyedbe" paterolják. Ez egyéb átcsoportosításokkal kibővítve annyit jelent, hogy az utasforgalom megkapja a bejárati csarnoktól balra eső helyiségeket, míg a jobboldali rész a kereskedelemnek és a vendéglátásnak lesz szentelve.
Ennek következtében megszűnik az általános zsúfoltságérzetünk, vonatra futva nem kell átszlalonoznunk a jegyért és a Story magazinért sorban állók tömegei között. Az úgynevezett holland rendszerben működő a pénztárak sokkal gyorsabban fognak majd kiszolgálni.
A korábbi reményekkel ellentétben a vágányok alatti aluljáró nem fog kiérni a térre, elsősorban anyagi okok miatt. A központi források pénztárnokai ugyanis nem támogatták az ötletet, helyben meg nincs erre ennyi plusz pénz.
Mivel az állomás előtti terület - járdástól, parkolóstól, biciklitárolóstól - szigorúan az önkormányzathoz tartozik, ez a rész sajnálatosan kimarad a nagy megújulásból. Sovány, de vigasz, hogy magára az épületre visszakerülnek az apró szobrok, s visszaállítják a korábbi bejáratokat is, amelyek sokkal harmonikusabban illenek majd a homlokzathoz.
A közel 900 millió forintba kerülő beruházás döntő hányada költségvetési és MÁV-pénzekből kerül ki, de a város is beszáll 100 millióval. Ez utóbbinak köszönhető, hogy egyrészt az eredeti programhoz képest a tervezettnél korábban elindulhatott az építkezés, másrészt ezáltal a legnagyobb volumenű vasútállomás felújítássá váltunk vidéken, beelőzve Szegedet.
Tudniillik nemcsak Szombathelyen, de országszerte zajlik az állomásépületek rendbetétele, amelyek alaposan lepusztultak az utóbbi évtizedekben. Ez a folyamat különösen a rendszerváltás után gyorsult fel, amikor a vasút széttagolódásával sok mindennek nem lett gazdája. A MÁV Rt. ezért indította el a rehabilitációs programját, amelynek része a szombathelyi épület is.
A szakemberek hiszik, hogy az állomás felújításával párhuzamosan Szombathely vasúti szerepe is nő a jövőben. Bár a MÁV sok mindent tett azért, hogy elmenjen a kedvünk a vonatozástól, most talán ismét lesz ingerenciánk.
A GYESEV által üzemeltett Sopron-Szombathely vonal villamosítva lesz a jövőben, így nemcsak Sopronba, de Bécsbe is Európai módon utazhatunk. Igazi áttörés lenne, ha Szombathelyen keresztül valósulna meg a Bécs-Graz vasútvonal, s ennek van is reális esélye. A nemrég épült szlovén vasútnak is lehetnek - elsősorban a teherforgalmat érintő - pozitív kihatásai, s hosszú távon elkerülhetetlen a szentgotthárdi vonal villamosítása. Ugyanakkor, a gazdasági számításokat alapul véve, finoman szólva is kétséges a Szombathely-Rohonc nyomvonal visszaállításának értelme.
Az első Szombathelyt érintő vasútvonalat 1865-ben építette a Császári és Királyi Szabadalmaztatott déli Vaspályatársaság. A következő három évtizedben még négy magánvasút épült Szombathelyen, így éppen ideje volt egy vasútállomásnak.
Az épület 1901-ben készült el Posel Gusztáv tervei alapján. Kevesen tudják, hogy az itt kialakított étterem fénykorában Dunántúl legelegánsabb étterme volt. Az épület egyébként a század eleji historizálás jegyében született, a homlokzaton keverednek a román és reneszánsz stílusjegyek. A háború után nem építették újjá az attika falakat (sem), s később több toldalékot is hozzábiggyesztettek az épülethez, ami szintén nem használt az összehatásnak. A legutóbbi felújítás 1988-ban történt, de a jól bevált szocreál mentalitást követve nem történt semmi érdemleges, csak konzerválták az előnytelen funkcionális elrendezést.