Ez az állomás most van indulóban

A vidéki vasútállomások közül a szombathelyire jut a legtöbb pénz...

Most még minden feldúlt
Május hónapban megkezdődtek a szombathelyi vasútállomás rekonstrukciós munkálatai. Egyelőre leginkább rombolás, szebben szólva a bontás folyik - tájékoztatta a Nyugatot Tőke László beruházási osztályvezető.
Aki utazni akar, már tapasztalhatja a kellemetlenségeket, úgymint ideiglenes pénztárak, ideiglenes váróterem, szétdúlt resti, ilyesmi. Mindettől függetlenül csak mérsékelten éri meg bosszankodni, mert az ígéretek szerint nagyon fájintos kis állomásunk lesz.

A nagycsarnok furcsán üres lesz
Az épület nemcsak egyszerűen megszépül kívül és belül, de funkcionálisan is alapos tuningon megy át. A különböző tevékenységek karakteresen elkülönülnek majd egymástól, a csarnok furcsán üres lesz, két hi-tech utastájékoztató táblán és a világítótesteken kívül nem lesz itt semmi. A jegypénztárak elköltöznek egy pénztárcsarnok nevezetű helyiségbe, a boltokat pedig egy "üzleti negyedbe" paterolják. Ez egyéb átcsoportosításokkal kibővítve annyit jelent, hogy az utasforgalom megkapja a bejárati csarnoktól balra eső helyiségeket, míg a jobboldali rész a kereskedelemnek és a vendéglátásnak lesz szentelve.
Ennek következtében megszűnik az általános zsúfoltságérzetünk, vonatra futva nem kell átszlalonoznunk a jegyért és a Story magazinért sorban állók tömegei között. Az úgynevezett holland rendszerben működő a pénztárak sokkal gyorsabban fognak majd kiszolgálni.

Kívül csak mérsékelt változások - parkoló se lesz több
A korábbi reményekkel ellentétben a vágányok alatti aluljáró nem fog kiérni a térre, elsősorban anyagi okok miatt. A központi források pénztárnokai ugyanis nem támogatták az ötletet, helyben meg nincs erre ennyi plusz pénz.

Mivel az állomás előtti terület - járdástól, parkolóstól, biciklitárolóstól - szigorúan az önkormányzathoz tartozik, ez a rész sajnálatosan kimarad a nagy megújulásból. Sovány, de vigasz, hogy magára az épületre visszakerülnek az apró szobrok, s visszaállítják a korábbi bejáratokat is, amelyek sokkal harmonikusabban illenek majd a homlokzathoz.

A város a zsebébe nyúlt, így beelőztük Szegedet
A közel 900 millió forintba kerülő beruházás döntő hányada költségvetési és MÁV-pénzekből kerül ki, de a város is beszáll 100 millióval. Ez utóbbinak köszönhető, hogy egyrészt az eredeti programhoz képest a tervezettnél korábban elindulhatott az építkezés, másrészt ezáltal a legnagyobb volumenű vasútállomás felújítássá váltunk vidéken, beelőzve Szegedet.

Tudniillik nemcsak Szombathelyen, de országszerte zajlik az állomásépületek rendbetétele, amelyek alaposan lepusztultak az utóbbi évtizedekben. Ez a folyamat különösen a rendszerváltás után gyorsult fel, amikor a vasút széttagolódásával sok mindennek nem lett gazdája. A MÁV Rt. ezért indította el a rehabilitációs programját, amelynek része a szombathelyi épület is.

Bécs és Sopron közeledik, Rohonc ellenben ...
A szakemberek hiszik, hogy az állomás felújításával párhuzamosan Szombathely vasúti szerepe is nő a jövőben. Bár a MÁV sok mindent tett azért, hogy elmenjen a kedvünk a vonatozástól, most talán ismét lesz ingerenciánk.

A GYESEV által üzemeltett Sopron-Szombathely vonal villamosítva lesz a jövőben, így nemcsak Sopronba, de Bécsbe is Európai módon utazhatunk. Igazi áttörés lenne, ha Szombathelyen keresztül valósulna meg a Bécs-Graz vasútvonal, s ennek van is reális esélye. A nemrég épült szlovén vasútnak is lehetnek - elsősorban a teherforgalmat érintő - pozitív kihatásai, s hosszú távon elkerülhetetlen a szentgotthárdi vonal villamosítása. Ugyanakkor, a gazdasági számításokat alapul véve, finoman szólva is kétséges a Szombathely-Rohonc nyomvonal visszaállításának értelme.

Dunántúl legelegánsabb étterme volt!
Az első Szombathelyt érintő vasútvonalat 1865-ben építette a Császári és Királyi Szabadalmaztatott déli Vaspályatársaság. A következő három évtizedben még négy magánvasút épült Szombathelyen, így éppen ideje volt egy vasútállomásnak.

Az épület 1901-ben készült el Posel Gusztáv tervei alapján. Kevesen tudják, hogy az itt kialakított étterem fénykorában Dunántúl legelegánsabb étterme volt. Az épület egyébként a század eleji historizálás jegyében született, a homlokzaton keverednek a román és reneszánsz stílusjegyek. A háború után nem építették újjá az attika falakat (sem), s később több toldalékot is hozzábiggyesztettek az épülethez, ami szintén nem használt az összehatásnak. A legutóbbi felújítás 1988-ban történt, de a jól bevált szocreál mentalitást követve nem történt semmi érdemleges, csak konzerválták az előnytelen funkcionális elrendezést.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Közélet