Nem tudtuk - vontuk meg a vállunkat, és kíváncsian vártuk a nagy megújulást. Nagyobb lesz, vagy kisebb? Kevesebb lesz a reklám, esetleg több az oldal? A nagy megújulás pillanatában aztán megjelent egy hatalmas, a Savaria mozi oldalának közel felét elfoglaló reklám, ami a megújult Vas Népét mutatta. Kíváncsian sandítottunk rá az autóból, és először azt hittük, talán rosszul láttunk, így leparkoltunk és visszamentünk szemrevételezni, mit tart fontosnak megmutatni magáról a megújult, ötvenedik évét taposó újság. Másodszorra sem hittünk a szemünknek.
Vas Népe címlapot tartalmazó reklámmal leggyakrabban az év végi naptármelléklet részeként találkozhattunk, amit sokan a lakás apróbb helyiségeiben függesztettek ki, így a békés ücsörgés közben szemrevételezhető, kinek is lesz a közeljövőben névnapja. A hónapok melletti hirdetések között természetesen szerepel a házigazda napilap reklámja is, egy korábbi szám címlapképével. Ezen emlékeink szerint - csupa semleges dolgok szerepeltek, virágzás, ballagás, esetleg jégeső, de még véletlenül sem virított ott olyasmi, amit a kényes témák közé sorolhatnánk. A Vas Népe most szakított a hagyományokkal, és keményen belecsapott a lecsóba.
A megújult, dupla méretűre növelt Vas Népe logó alatt nem kisebb személyiség, maga Bush elnök emeli fel intőn a mutatóujját, és egy durva nyelvtani hiba után arra hívja fel a figyelmet, hogy forduljunk bizalommal a kisebbségi önkormányzathoz, ahol ingyenes szaktanácsadás mellett korrekt tájékoztatást is kaphatunk. Részletek a 4. oldalon.
De talán cuppanjunk le erről a témáról, és nézzük, miben másabb még az újság.
A dátum szerint 2005. szeptember 1., Gertrúd napi újságot láthatunk. Beballagtunk hát a nagyi apró helyiségébe, és szemrevételeztük a naptárt. Már meg sem lepődtünk, hogy aznap az Egyedek ünneplik névnapjukat.
Tovább. A Vas Népe nem fiatal lap, 49. évfolyam 123. szám áll a plakáton. Szeptemberhez képest a 123 nap megjelenés meglehetősen kevés egy napilapnál, de a 49 sem stimmel, a lap ugyanis az ötvenediket tapossa. Lehet, hogy ezt viccnek szánták a Pannon Lapok kreatívjai, csak nekünk fejletlen a humorérzékünk? Természetesen lehet.
De az érdekességeknek még mindig nincs vége. A bal felső sarokban az időjárás-jelentés szerint enyhe, borús idő, néhol zivatarok várhatók, a nagy karikában pedig ott virít a +16 fok. Közvetlenül mellette a bulvársajtóban megszokott hatalmas méretű szalagcím: Elzáratlan települések a kőszegi, szentpéterfai, bucsui, bozsoki határon hóláncot kérnek, emellett pedig a Napok óta tartó havazás című cikk kelti fel az érdeklődést. A plusz 16 fokban záporozó hóról többet sajnos nem tudhatunk meg, mivel a cikkben Forgács Zója harcol Ipkovich Györggyel.
A már említett háromszor elkövetett durva nyelvtani hiba mellett egyébként csak egy sorösszecsúszás zavarja a szemet a szerző monogramja csúszik bele a településnévbe, de egy reklám esetében ez is éppen elég.
Nem tudjuk, kinek a fejéből pattant ki a zagyva újság ötlete, azt sem, ki hagyta jóvá. Az viszont biztos, hogy a főszerkesztő helyében sűrű ködért imádkoznánk a plakát környezetében, vagy legalábbis lokális esőért, hogy minél kevesebben lássák a megújult Vas Népét reklámozó valamit, ami viccnek gyenge, komolynak viszont durva.
Igaz, nem kérdezzük meg Forgács Zóját, örül-e a hírverésnek, és a polgármestert sem az ellenkezőjéről.
A reklám célja, hogy az emberek beszéljenek a termékről. A Vas Népe elérte ezt, három flekknyi ingyen reklámot kapott tőlünk grátisz, a lap nevét pedig nyolcszor írtuk le. Ezek a reklám-kreatívok talán mégis tudhatnak valamit