Hiába a számok tükre, a szabad szem mást mutat
Mindezidáig fennáll a kétezer fős napi látogatottság a sokak által halottnak mondott házban meséli. Állítólag egy jól menő plázába a lakosság 10 százaléka megy be naponta, ez Szombathely esetén 8000 főt jelentene.
Ennek negyede tér be, ami viszont az üzletek számához képest jónak ítélhető hallottuk. Ugyanakkor azt is érzem, hogy a Family Center megnyitásával nem csökkent a látogatók száma a megszokás hatalma itt is működik. Újabb lökést pedig az adhatna a háznak, ha sikerülne egy vonzó árukészlettel rendelkező kereskedőláncot behozni.
A matekolás valahogy mégsem kedvez a korábban elhamarkodottan a fogyasztás fellegváraként aposztrofált komplexumnak: 45-ből mindössze 12 üzlet van kiadva.
Kíváncsiak voltunk a környék bevásárlócentrumainak forgalmára is, és két telefon után kirajzolódott a csúnyácska látlelet: nemhogy lépéselőnyről van szó, de többszörös lekörözésről. A zalagerszegi pláza kihasználtsága ugyanis 95, míg a sopronié 80 százalékos utóbbi esetében ráadásul még a belvárosinál magasabb bérleti díjak ellenére is 5-6 ezer főt kóstál a napi látogatók száma. A rövid távú kereskedővándorlás sem jellemző a két szomszédplázára: természetes fluktuáció persze mindkettőjüknél fennáll, de az évi 2-3 bérlőcsere a profil frissülésének kedvez.
A szombathelyi monstrumban maradt bérlőkkel Korponay elmondása szerint folyamatosan kötik újra a szerződéseket, a közeljövőben pedig egy megnevezni még nem kívánt szombathelyi sportegyesülettel készülnek döntő fontosságú szponzori szerződést kötni. Ő maga nem is igazán érti, mire fel harapóztak el a bezárásról szóló pesszimista hírek, hiszen ez még csak az elképzelések között sem merült fel.
A kivonulós trendnek azért akad még követője: a Tempo élelmiszerbolt felmondása március közepén járt volna le három hónapos felmondási idővel, és január 25-én be is zár az alkalmazottak elpárolgása miatt. Mégsem marad sokáig a pláza élelmiszerüzlet nélkül, tavasz végére - nyár elejére már bizonyosan megnyitja kapuit az új bolt mondja az igazgató, hiszen több áruházlánccal folyamatban vannak a tárgyalások.
Biztos lábakon érezhetően mégis két vállalkozás áll. Az egyik a Cinema City, aminek esélyeit egyedül a Savaria mozi töretlen fennállása csökkentheti mert bár a szűkös anyagiak miatt jószerével mindenhol megszűntek a városi mozik, Szombathelyen egyedüliként maradt meg komoly nézőszámot befogadni képes filmszínház.
Az Alexandra Könyváruház vezetője, Mézes Ágnes is szerencsésnek mondhatja magát: aki könyvet olvas, az előbb-utóbb eljut hozzájuk. Úgy véli azonban, a célirányosan érkezők mellett hiányzik az a tipikus plázázó közönség, ami véletlenszerűen néz be egy-egy üzletbe.
A Savaria Plaza azonban olyan csemete volt, akivel a szülők nem akaróztak huzamosabban törődni. Korábban nem volt egyértelmű, de mára világossá vált: az izraeli befektető számára ez nem jelentett többet puszta ingatlanbefektetésnél. Ők hosszútávon üzemeltetni nem kívánták a házat, nem állt érdekükben, hogy bármi áron fenntartsák a kihasználtságot. Csak túl akartak adni rajta taglalja a történteket az igazgató.
És a szándék nem csak rájuk volt érvényes: az izraeli illetőségű Plaza Centers Europe 2004-ben tizenkét jól menő és bérlőkkel teli bevásárlóközpontot értékesített a francia Klépierre-csoportnak. Második körben adták el a maradék négy, az igazgató szavaival élve gyengébb (pécsi, soproni, szombathelyi, illetve az új veszprémi) plázát összesen 46 millió euró értékben az angol Dawnay Day vállalatnak.
Talán most megindulhat felfelé a szekér, mivel bár a 2005-ös évet még továbbvitték a korábbi költségvetéssel idén az ő koncepciójukban és elképzelésük szerint fog zajlani a pláza élete.
Ennek jelei egyelőre az elegáns öltönybe bújtatott biztonságiakon látszanak. Addig is folytatódnak a kéthetenkénti gyermekprogramok, szervezik a Valentin napi harmadik csókversenyt, és a közismert nyári pangás ellenére akár egy szurkolói klubbal is számolhatunk a futball világbajnokság idején. Korponayék tehát nagyon is próbálnak alapozni a jövőre, nem adják fel reményeiket: plázánk még egy jó ideig mindenképpen lesz. Hogy mi, potenciális vevőkörök betérünk-e eztán, egyedül ez lehet kérdéses.