„A plázából nem lesz magtár vagy SZTK” – Korponay Balázs igazgató értetlenül áll a híresztelések előtt

Bár a 45 üzlethelyiségből egy tucat van csak bérbe adva, a szombathelyi...

A nagy reményekkel kecsegtető Savaria Plaza 2002 októberi avatásakor a működő üzletek száma még huszonnyolc volt. Azóta lehúzott vasredőnyök, moziplakátokkal eltakart kongó termek jelzik a szám megcsappanását. „A tavalyi év elején következett be nagyobb mértékű üzletbezárás a kedvező szerződések ellenére is” – meséli Korponay Balázs igazgató. A bérlők izmosabb forgalomra számítottak, ami nem következett be, így mielőbb elhagyták a süllyedőnek vélt bárkát; a kedvezményt adó technikákra – bérleti díj időszakos elengedése, negyedéves díjfizetéses számlázásról havira való áttérés – irányuló tárgyalások ekkor vették kezdetüket, hogy a maradókkal megtalálják a közös hangot.

Hiába a számok tükre, a szabad szem mást mutat
„Mindezidáig fennáll a kétezer fős napi látogatottság a sokak által halottnak mondott házban” – meséli. Állítólag egy jól menő plázába a lakosság 10 százaléka megy be naponta, ez Szombathely esetén 8000 főt jelentene.
Ennek negyede tér be, ami viszont az üzletek számához képest jónak ítélhető – hallottuk. „Ugyanakkor azt is érzem, hogy a Family Center megnyitásával nem csökkent a látogatók száma – a megszokás hatalma itt is működik. Újabb lökést pedig az adhatna a háznak, ha sikerülne egy vonzó árukészlettel rendelkező kereskedőláncot behozni.”

Ami az árakat illeti, mintha nem is ez lenne az elsődleges visszavető faktor. Momentán a Savaria Plaza havi nettó szolgáltatási díja négyzetméterenként 5 euro körül mozog alapterülettől függően, ehhez jön a – kiinduláshoz képest már jóval alacsonyabbra korrigált – 6 és 26 euro közti, szintén nettóban értendő bérleti díj. „Esetünkben a többi társintézményhez képest szinte aprópénzről beszélünk – az Alba Plaza például biztosan dupla ekkora árakkal operál.”

A matekolás valahogy mégsem kedvez a korábban elhamarkodottan a fogyasztás fellegváraként aposztrofált komplexumnak: 45-ből mindössze 12 üzlet van kiadva.

Kíváncsiak voltunk a környék bevásárlócentrumainak forgalmára is, és két telefon után kirajzolódott a csúnyácska látlelet: nemhogy lépéselőnyről van szó, de többszörös lekörözésről. A zalagerszegi pláza kihasználtsága ugyanis 95, míg a sopronié 80 százalékos – utóbbi esetében ráadásul még a belvárosinál magasabb bérleti díjak ellenére is 5-6 ezer főt kóstál a napi látogatók száma. A rövid távú kereskedővándorlás sem jellemző a két szomszédplázára: természetes fluktuáció persze mindkettőjüknél fennáll, de az évi 2-3 bérlőcsere a profil frissülésének kedvez.

Bezárás: alaptalan feltételezés, az élet(szerűség) megy tovább
A szombathelyi monstrumban maradt bérlőkkel Korponay elmondása szerint folyamatosan kötik újra a szerződéseket, a közeljövőben pedig egy megnevezni még nem kívánt szombathelyi sportegyesülettel készülnek döntő fontosságú szponzori szerződést kötni. Ő maga nem is igazán érti, mire fel harapóztak el a bezárásról szóló pesszimista hírek, hiszen ez még csak az elképzelések között sem merült fel.

A kivonulós trendnek azért akad még követője: a Tempo élelmiszerbolt felmondása március közepén járt volna le három hónapos felmondási idővel, és január 25-én be is zár az alkalmazottak elpárolgása miatt. „Mégsem marad sokáig a pláza élelmiszerüzlet nélkül, tavasz végére - nyár elejére már bizonyosan megnyitja kapuit az új bolt” – mondja az igazgató, hiszen több áruházlánccal folyamatban vannak a tárgyalások.

Biztos lábakon érezhetően mégis két vállalkozás áll. Az egyik a Cinema City, aminek esélyeit egyedül a Savaria mozi töretlen fennállása csökkentheti – mert bár a szűkös anyagiak miatt jószerével mindenhol megszűntek a városi mozik, Szombathelyen egyedüliként maradt meg komoly nézőszámot befogadni képes filmszínház.
Az Alexandra Könyváruház vezetője, Mézes Ágnes is szerencsésnek mondhatja magát: aki könyvet olvas, az előbb-utóbb eljut hozzájuk. Úgy véli azonban, a célirányosan érkezők mellett „hiányzik az a tipikus plázázó közönség, ami véletlenszerűen néz be egy-egy üzletbe.”

Csak nyerészkedni jött volna a Plaza Centers?
A Savaria Plaza azonban olyan csemete volt, akivel a szülők nem akaróztak huzamosabban törődni. „Korábban nem volt egyértelmű, de mára világossá vált: az izraeli befektető számára ez nem jelentett többet puszta ingatlanbefektetésnél. Ők hosszútávon üzemeltetni nem kívánták a házat, nem állt érdekükben, hogy bármi áron fenntartsák a kihasználtságot. Csak túl akartak adni rajta” – taglalja a történteket az igazgató.

És a szándék nem csak rájuk volt érvényes: az izraeli illetőségű Plaza Centers Europe 2004-ben tizenkét jól menő és bérlőkkel teli bevásárlóközpontot értékesített a francia Klépierre-csoportnak. Második körben adták el a maradék négy, az igazgató szavaival élve „gyengébb” (pécsi, soproni, szombathelyi, illetve az új veszprémi) plázát összesen 46 millió euró értékben az angol Dawnay Day vállalatnak.
Talán most megindulhat felfelé a szekér, mivel – bár a 2005-ös évet még továbbvitték a korábbi költségvetéssel – idén az ő koncepciójukban és elképzelésük szerint fog zajlani a pláza élete.

Ennek jelei egyelőre az elegáns öltönybe bújtatott biztonságiakon látszanak. Addig is folytatódnak a kéthetenkénti gyermekprogramok, szervezik a Valentin napi harmadik csókversenyt, és a közismert nyári pangás ellenére akár egy szurkolói klubbal is számolhatunk a futball világbajnokság idején. Korponayék tehát nagyon is próbálnak alapozni a jövőre, nem adják fel reményeiket: plázánk még egy jó ideig mindenképpen lesz. Hogy mi, potenciális vevőkörök betérünk-e eztán, egyedül ez lehet kérdéses.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Közélet