Egy olvasónkkal történt, hogy megállt autójával egy fizetőparkolóban, elindult jegyet venni az automatához, közben betért egy üzletbe, mert csak papírpénz volt nála. Az egész ügy néhány percig tartott, autójánál azonban a már jól ismert mikuláscsomag várta. Úgy gondolta, a megváltott jegy birtokában a Városgazdálkodási Kft. Hunyadi úti ügyfélszolgálatánál bizonyítja igazát, kiderült azonban, ki kell fizetnie a pótdíjat, a parkolás megkezdésekor ugyanis nincs türelmi idő.
A pótdíj pedig nem kevés, a vonatkozó rendelet szerint 8 munkanapon belüli fizetés esetén az egy órai alapdíj tízszeresét, 8 munkanapon túl húszszorosát kell kiperkálni, ha azonban fizetés csak 20 munkanapon túl ejtjük meg, az egy órai díj harmincszorosát kell befizetnünk.
Felhívtuk a Városgazdálkodási Kft. Hunyadi úti ügyfélszolgálatát, ahol Szakál Noémi kijelentette így működik a rendszer. Azaz, az ügyfél a parkolóhely elfoglalása és a jegyvásárlás közben semmi mással nem foglalkozhat. A hölgy az önkormányzati rendeletre hivatkozott.
Csak kifogás?
Nos, a rendelet valóban nem tesz említést arról, hogy az ellenőröknek és az ügyfélszolgálatnak figyelembe kellene vennie a hasonló jellegű problémákat, csupán annyit tartalmaz, hogy az érvényes jegy vagy bérlet nélkül parkoló autóst meg kell bírságolni.
Tatai Péter, a Városgazdálkodási Kft. szolgáltatási részlegének vezetője ennél határozottabban fogalmazott. A gyakorlatban az ilyen problémákat csak kifogásból vetik fel mondta. Az ellenőr ugyanis nem tudja megállapítani, hogy az autó pontosan mikor állt be a parkolóhelyre, azaz mióta van távol a sofőrje.
Tatai Péter ugyanakkor bevezetett minket a parkolóőrök taktikai gondolkodásába. Tehát, ha az ellenőr megtiszteli jelenlétével a parkolót, kétkörös ellenőrzést végez. Először körbejárja a területet, és feljegyzi magának a bérlet, jegy nélküli autókat. Aztán újra körbejár, és akkor helyezi ki a bírságot tartalmazó csomagot. A részlegvezető szerint az egész dolog 5-6 percig is eltart, ennyi idő alatt vissza kell érnie az autósnak, ha tényleg jegyet vásárolni ment. A parkolóőr ugyanis azt is megnézi, hogy az automatánál, vagy az odavezető szakaszon látja-e a feltételezett sofőrt.
Vegyünk bérletet, chipkártyát
Tatai Péter hozzátette, nem tudnak mit kezdeni azokkal a kifogásokkal, hogy bementem a boltba pénzt váltani, találkoztam egy ismerősömmel stb. A közelmúltban ugyanis bírósági állásfoglalás is született, amely szerint úgy kell beállni egy fizetőparkolóba, hogy legyen nálunk kellő mennyiségű aprópénz. Vannak viszont más megoldások is, vehetünk chipkártyát, amely a bankkártyákhoz hasonlóan működik, a legjobb megoldás viszont a bérletvásárlás.
A részlegvezető szerint érdemes számolni. Egy hónapban 210-220 óra időtartamban kell parkolási díjat fizetni, a bérlet ára viszont 25 órai díjnak felel meg.
És, ha már a számoknál tartunk. A Városgazdálkodási Kft.-nek havi szinten 20-25 milliós a bevétele a rendszerből, és mintegy 1 millió a bírságokból. A pénz 40 százalékát a kft. használja fel működéséhez, a többi az önkormányzat kasszáját gyarapítja.
A parkolási rendelet egyébként a közgyűlés decemberi ülése óta ismeri a türelmi idő fogalmát. Ez azonban a parkolójegy lejártát követő 5 percben, a nagyobb egészségügyi intézmények közelében 10 percben határozza meg a kötelező tolerancia időtartamát.
Döntenünk kellett
És, ha már parkolásról beszélgettünk, rákérdeztünk az ország legkisebb parkolóhelyére is. Tatai Péter elmondta, a parkolóhelyek eredeti formájukban működnek. Meg lehetett volna szüntetni, de el kellett dönteni, melyik megoldás a hasznosabb jelentette ki. A parkolók valóban kisebbek, mint a normál helyek, de vannak olyan autók is, amelyek kisebbek, mint a normál kocsik. És így mégis csak több parkolóhely van a belvárosban. Igaz, a kisebb méretű parkolókra is normál mértékű parkolódíjat kell fizetni