Késik a Magellán Center építési engedélye

Elkezdődött a leendő Magellán Center helyén álló épületek bontása. Közben egyéb grandiózus tervek is készülnek, például: fedjük le a Perint medrét!

Palánkokkal határolták el két héttel ezelőtt a szombathelyi Thököly, Kiskar és Kossuth utcák határolta területet, majd elkezdték az ott lévő, lelakott, szinte romos állapotú épületek bontását. Az első napokban a tetőszerkezetek kerültek sorra, most már munkagépek dolgoznak, a falakat bontják. Úgy tűnik, rövidesen elkezdődik a Magellán Center építése, a dolog azonban ennyire nem egyszerű.

A munkálatok ütemezéséről, a várható kellemetlenségekről, a terv részleteiről megpróbáltunk a kivitelezőnél, a Devirs International Kft.-nél, pontosabban annak egyik tulajdonosánál, Vígh Gábornál érdeklődni. A volt fideszes városi képviselő helyett a cég egyik vezetője, Szakács Marcell aláírásával érkezett egy szűkszavú e-mail, amely azonban nem tartalmazott érdemi információkat, így megpróbáltuk más forrásokból tájékoztatni olvasóinkat.

Zűrzavaros kezdés
A Magellán Center története jóval régebben kezdődött, a nyugat.hu beszámolt arról, hogy több ellenzéki képviselő neve is kapcsolódik a tervekhez. Mint tudjuk, Vígh Gábor azóta lemondott mandátumáról, Marton Zsolt frakcióvezető pedig lapunknak adott interjújában kijelentette, csak ez év végéig dolgozik az építőipari cégnél.

De a Magellán Center ügye nagyobb horderejű annál, hogy politikát keressünk benne, igaz, a városi közgyűlésen is többször téma volt a tervezett beruházás, április elején pedig a város jegyzője jelentette ki, hogy a terv ellentétes az általános rendezési tervvel. A beruházó a terveket később módosította, a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság pedig a közlekedési helyzet miatt aggódott. A véleménnyel egyébként olvasóink többsége is egyetértett, mint az kiderült a lapunkban indított szavazás során.

A Közlekedési Hatóságnál nincs Magellán ügy
A cég által küldött e-mail megemlíti, hogy: „A beruházáshoz kapcsolódó közlekedési megoldásokat a szakemberek megvizsgálták, közlekedési hatástanulmányt készítettek és a különböző széleskörű mérési eredmények figyelembevételével megtervezték. A közlekedési kapcsolatok kialakításának költsége teljes egészében a beruházót terheli.”

Az ügyvezető hangsúlyozza, az autók számára mélygarázst építenek, így megoldott lesz a parkolás.
Soós József, a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke megerősítette, hogy elkészült a hatástanulmány, amely szerint az üzletközpont megépítése után nem várható fokozottabb forgalomnövekedés. Hasonló szellemben foglalt állást a környezetvédelmi hatóság is, határozatuk szerint nem várható olyan forgalmi helyzet, ami befolyásolná a környék állapotát.

Mivel a közlekedési hálózat bármilyen módosításához hatósági engedélyre van szükség, megkerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóság szombathelyi irodáját. Megtudtuk, náluk egyelőre nem létezik a Magellán-ügy. Az ügyintéző elmondta, minden építkezésnél meg kell tervezni a közlekedési rendszert, és azt engedélyeztetni kell, hozzájuk még nem érkezett ilyen kérelem.

Nekézkes a telekalakítás
Az építéshatósági feladatokat egyébként a vasvári polgármesteri hivatal látja el, mivel a szombathelyi hivatal érintettség címén átadta a jogosultságot. Kiss Ernő, a vasvári hivatal ügyintézője kijelentette, részletes információkkal nem tud szolgálni, ezt ugyanis törvény tiltja folyamatban lévő ügyeknél. Egyébként csupán annyit szerettünk volna megtudni, hogy a terv tartalmaz-e forgalmi rend-változást, és ha igen, milyet.

Az ügyintéző annyit elmondott, hogy a bontási engedély kiadása után felfüggesztették az építési engedély kiadásának folyamatát, ennek egyszerű az oka: a terület több helyrajzi számú ingatlanát kell telekkönyvileg egyesíteni. Építési engedély ugyanis csak egy helyrajzi számú ingatlanra adható ki, a folyamat hosszabb időt vesz igénybe, így még arrébb van az építési engedély jogerőre emelkedése.

A csúszás azonban valószínűleg nem okoz gondot a kivitelezőnek, az érvényes jogszabályok szerint ugyanis az építkezés megkezdése előtt régészeti feltárást kell végezni. Szombathely történelmét ismerve pedig könnyen elképzelhető, hogy megóvásra érdemes lelet bukkan elő. A cég e-mailje szerint a régészeti feltárás szeptember 1-én kezdődik és decemberig tart.

Lefedni a Perint medrét
Kíváncsiak lettünk volna arra is, milyen módon csökkenti a kivitelező az építkezéssel járó kellemetlen hatásokat, nincs más lehetőségünk, mint ismét a cég e-mailjét idézzük: „Reményeink szerint minden - különböző munkálatokra - megbízott vállalkozó és cég a munkáját pontosan és gyorsan elvégzi, az előírásokat betartja, hogy a város lakosai a lehető legkevesebb kellemetlenséget szenvedjék el.” Úgy legyen.

Kissé elvonatkoztatva a Magellán Centertől azért említsük meg, hogy a városrész további felújításokra szorul. Soós József bizottsági elnök elmondta, létezik egy parkolóház építési elképzelés is, aminek a Bürü utca adna helyet, közvetlenül a Thököly utcai körforgalom mellett. Az elnök szerint komolyan át kell gondolni a terveket, hiszen a terület a város fontos része.

Kérdéses az is, hogy mi lesz a cipőgyári épületek sorsa, tehát több nyitott kérdést tisztázni kell. Soós József úgy vélte, akár a Kiskar utcai parkoló melletti élelmiszerüzletet is be lehet költöztetni a Magellán Centerbe, és – bármilyen furcsán hangzik is – akár a Perint medrét is le lehet fedni. Hasonlóra egyébként van már példa Salgótarjánban, Miskolcon, Sopronban. Ha mindezen elképzelések valóra válnak, a Főtértől nem messze létrejöhet még egy szép terület, ezzel folytatva a városközpont rekonstrukcióját.

Erre nem lehet mást mondani, hajrá. Először azonban a Magellán Center építésén van a sor.

Nézze meg animációs videón, milyen lenne a Magellán Center! (letölthető)

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Közélet