Lakossági fórum, Magellán Center: mindenki közlekedéstechnikai szakértő

Az este sztárjai a felszólalások alatt is hülye kommenteket elejtő neveletlen kisnyugdíjasok, a tökéletlenül matekozó Tóth Gábor közlekedési szakértő, és az ő szavaira kifakadó Hankó Faragó Miklós országgyűlési képviselő.

„Nem tükörképet látunk?” – kérdi Ipkovich György polgármester a háttérbe kivetített Magellán-tervre hunyorogva, mögöttem rákontráznak: „nem a szegedi plázáét?” Más sem marad rest: „hát én ezt legfeljebb a föld alatt tudnám elképzelni.” A Nyugat tudósítója azon kapja magát, hogy a városháza kistermében a Vígh Gábor-érdekeltségű monstreplázát ellenző szekértábor epicentrumába ékelődött be: mellette egy pajkos tekintetű úr halkan kijavít minden felszólalót, a mögötte elhelyezkedő nénikék meg takarosan kommentálnak minden elhangzó mondatot. A fórum témája egyébként nem a tervezett shopping-kiskirályság kereskedelemre gyakorolt hatása, hanem a közlekedési vonatkozások.

„Kinek készül ez?!”
Kemény dolga van Csikós Mihálynak, aki a Magellán Center építészeti karakterét ismerteti. Nem elég, hogy a közönségből egyesek a világ legtermészetesebb dolgaként ripakodnak rá elementáris hévvel, hogy amikor a vetítővászon felé fordul, akkor tartsa a szája elé a mikrofont, ami pedig láthatóan az emelvényhez van rögzítve, de a legvadabbak konspirációt szimatolnak: „szándékosan magában beszél, hogy mi ne halljuk!” (Valójában csak kussban kéne maradni, hogy hallhassák, de ez senkinek nem jut eszébe.)

A bohózatszerű közjáték leapadása után végre hallunk is valami kézzelfoghatót. Illetve tulajdonképpen a már régi ismerősként visszaköszönő látványtervekre kapunk magyarázatokat, olyasféléket, hogy miként hajlik rá az épület a kanyarodó útra, a Kossuth-utcafront felé haladva hogyan tagolódnak egyre kisebb egységekre az irdatlan tömegek, és hogy „sebészi kéz kell ahhoz, hogy a formákat úgy hasítsa ki valaki, hogy a modern kor jegyeit is használja, és kommunikáljon is a környezetével.” A formanyelvi levezetést sokan nem értik, a zúgolódás délkeleti irányból ismét megélénkül.

Ellipszissé nyúlik a körforgalom
Azon már a protestáló csoportok is felderülnek, amikor a közlekedési terveket kidolgozó cég képviseletében érkező Benczék Zoltán kiteregetett terveit Kutnyányszky László főépítész celluxszal ragasztja fel a terem oldalára, de rögvest lohad is a jókedv a szakember szavai hallatán; hiába mondja az elképzeléseket, amik épphogy a rázós forgalmi helyzet kikupálására irányulnak, az ellenséges hangnem őt is utoléri. Hát persze, itt bárki, aki a mikrofonhoz lép, az ördöggel cimborál, ha jót akar, ha nem.

A Thökölyből kivezető körforgalmat egyébként megnyújtanák, s az Óperint utcai lámpás kereszteződésnél bekövetkező „visszaduzzasztó hatás” miatt ott is egy esetleges körforgalomban gondolkodnak. Megtudjuk, hogy a center alá építendő parkolóház esetében három szintről beszélünk, ami 265 autó tárolására lesz alkalmas.

Németh György, Szombathely rendezési tervének készítője veszi itt át a mikrofont, akitől finoman szólva is bizarr azt hallani, hogy még csak ma látta a Magellán Center végleges tervrajzait – hisz konzultált is a beruházóval –, ennek ellenére hozzáfűznivalója bőven akad. Lajstromszerűen: a mélygarázs valóságos labirintus, a szűkös rakodóhelyre 3-4szeri fordulóval tud csak beállni egy teherautó, és eléggé körülményesnek ígérkezik a körforgalom mellé képzelt kapuból való besorolás a forgalomba, ami esetleg mondjuk éppen tetőzik. És ami a leglényegesebb: a mínusz szintek szabálytalanul rálógnak a közterületre.

Csikós Mihály arcáról ezen a ponton őszinte értetlenkedés olvasható le, amit meg is fogalmaz: „szólt volna az engedélyező hatóság, ha valami gond merült volna fel a föld alatti kiépítésnél”, mire Németh csak annyit reagál, látott ő már szabálytalanságnak zöld utat adó szakhatóságot.

Forgalomfelmérési kamu?
Befut közben Győrből a közlekedési állapotok felmérését végző cég ügyvezetője, Tóth Gábor is, aki először megmosolyogtató számokkal próbálkozik, miszerint az óránkénti áthaladó forgalom kereken kétszáz autó, a jövőben ennek 50 százaléka fog célirányosan érkezni a Magellán Centerbe, tehát a körforgalom minden irányában 30-40 autóval számolhatunk – majd kisvártatva a fórum legdörgőbb visszhangját robbantja ki azzal a konklúzióval, hogy az épület felhúzása ezért „rosszabbodást a forgalomban nem fog okozni.”

Erre szakadhatott el a cérna Hankó Faragó Miklósban, aki szerint persze örülnünk kell, hogy sikerül végre-valahára elsöpörni onnan az elavult épületeket, a szakértő válaszát azonban „teljességgel hiteltelennek” nevezi – meg is kapja a maga tapsát –, mert bizony minden napszakban agyonzsúfolt a kereszteződés. „Nem tudom, van-e olyan bevásárlóközpont Magyarországon, ahol egy bejáraton mennek ki-be a vevők és a szállítók is, ez nem csak kétszáz autó. Meggyőződésem, hogy a város e pontján meg fog állni az élet.”

Borítékolható káosz
Prugberger Emil orvosi példával illusztrál és toxikus dózist emleget, Németh Kálmán alpolgármester pedig párttársához hasonlóan indulatokba ágyazva mond véleményt, vagyis ha igaz ez a 30-40 autónyi plusz, akkor egyszerűen nem szabad megépíteni a létesítményt, mert előre borítékolható a káosz.

„Lehet ezen nevetni, főépítész úr, de Önnek kellett volna egy olyan rendezési tervvel előállnia, ami a későbbiekben nem okozott volna ennyi gondot a lakosságnak” – veti oda szikrázva Kutnyánszky Lászlónak, aki nem tűnik úgy, mint aki reagálni szeretne. (De nem is feltétlenül kell, a rendezési terv 2006 őszén közgyűlésileg el lett fogadva, innentől késő bánat. Utóbb egy újságíró kollegina szóvá is teszi nekem, nem érti a megjelent hőbörgőket, hiszen ez a dokumentáció mindenki számára nyilvános, korábban kellett volna ébredni azoknak, akiknek az nem tetszik.)

A megjelent lakosok soraiból születnek egészen elgondolkodtató reflexiók is. Egy taxis például megjegyzi, hogy jelen pillanatban a Thököly Imre út folytatását egyfajta menekülő útvonalként használják a szombathelyiek, mert a Vörösmartytól már rég elment a kedvük. Egy negyvenhat éven át Fő téren boltot vezetett hölgy arra mutat rá, hogy míg az oberwarti kis üzletek virulnak, addig ő szemtanúja volt a város kiskereskedőinek elsorvadásának, ami most újabb svungot kap.

De nem maradtak csöndben azok sem, akik szépnek találják a Magellán Centert: egy Kárpáti Kelemen utcai lakos a Bécs belvárosában a századfordulós emlékek szomszédságában könnyedén megférő üvegpalotára hívta fel a figyelmet, meg a nagyszerű párizsi Pompidou központra, amely helyeken a lakosság egyáltalán nem bánta, hogy modern karakterrel dúsul a környezetük. Abban azonban ő is egyetértett: ha kinő a földből a bevásárlóközpont, a közlekedésre sürgősen ki kell találni valamit.

A csütörtöki közgyűlésben alighanem folytatása következik…

Legutóbbi vonatkozó anyagaink:
Közterületet áldozzunk fel magáncélra? - Közlekedési káosz a Magellán Center körül
Késik a Magellán Center építési engedélye
Gondok a Magellán Center körül - Nem tisztázottak a parkolási lehetőségek
Képek és videók a Magellán Centerről
Magellán Center - gigantikus bevásáróközpont a város szívében?

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Közélet