Még Európában is párját ritkítja az a 600-as Trabant, amely olvasónk garázsában pihen

Szűcs Zoltán nagy becsben tartotta, ha esőre állt az idő ki sem jött vele a garázsból. De 1970 telén, a Bakony hatalmas hóbuckáin többször is átbukdácsolt vele, hogy meglátogathassa beteg kislányát.

„Nagypapám szeme fénye volt ez az 1964-es 600-as Trabant, amely még Európában is párját ritkítja: eredeti festés és ülések, minden eredeti és mindössze 84 ezer kilométer van benne" - írta lapunknak Tünde, aki fotókat is mellékelt az autóról. Hozzátette, bővebben édesanyja tudna mesélni a kocsiról, ha érdekel minket, hívjuk fel. Így is tettünk, ezért nem sokkal később már Karika Ákosné Tünde mesélt arról, hogy édesapja, Szűcs Zoltán mekkora becsben tartotta a Trabantot, amit csak úgy hívott: a jaguár.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

A család Veszprém megyében, Ősi településen él. Annak idején több évet kellett várniuk a fehér Trabantra kék csíkkal, mire kiértesítették őket, hogy mehetnek érte Budapestre. Tünde úgy emlékszik, 40 ezer forint volt összesen, de ebben nem teljesen biztos, rég volt már. Egy keveset kölcsön is kellett kérniük a szomszédtól, hogy meglegyen a teljes összeg. Budapestre ment fel érte az édesapja, aki a főnökét kérte, tartson vele, mert ő nem merte hazavezetni az autót. Akkoriban ez volt az egyetlen Trabant a faluban, talán még két régi Wartburg volt mellette.

A Trabant 600-as, vagy ahogy Szűcs Zoltán hívta: a jaguár
Karika Ákosné

Szűcs Zoltán egyébként vegyésztechnikus volt Pétfürdőn, mellette társadalmi munkában évtizedeken át vezette a falu kultúrházát, és a Napló szerkesztőségét tudósította. Sok rendezvényt szervezett a községben, esküvőket is. Mindig a nyakában volt a fényképezőgépe, rengeteget jött-ment, de csakis gyalog vagy biciklivel. Hetek teltek el mire kiállt az autóval a garázsból.

„Két-három évente mentünk Pécsre a rokonokhoz, nagyon ritkán Győrbe. Az viszont visszatérő program volt, hogy egy-egy vasárnap elautóztunk Székesfehérvárra kirakatokat nézegetni, akkor kaphattunk a bátyámmal 50 filléres fagyit. De ha édesapánk kinézett az ablakon reggel és látta, hogy borult az idő, nem mentünk sehová, nehogy megázzon a trabi” – emlékezik vissza Tünde, aki még balatoni utakat is felidéz. Mivel tőlük 20 kilométerre fekszik Balatonkenese, oda is sokszor eljutottak a Trabanttal: a barátnőimet és a bátyám haverjait is vittük magunkkal, a mai napig ők is emlegetik ezeket a kirándulásokat.

A Trabant rengeteg családi fotón szerepel, Tündéék szinte mindig a kocsi mellett fotózkodtak. Ez is bizonyítja, hogy igazi családtag a kisautó.

Karika Ákosné és a trabi
Karika Ákosné

Bár Szűcs Zoltán mindig nagyon vigyázott a kocsira, 1970 telén mégsem kímélte, többször is megjárta vele a Bakonyt. „Nyolcévesen Farkasgyepűre kerültem a tüdőgyógyintézetbe négy hónapra, mert lábon kihordtam egy kétoldali tüdőgyulladást. Szüleim rendszeresen jöttek látogatni. Rengeteg hó volt azon a télen, a Bakonyban pedig hatalmas hófalak. Édesapámék mesélték, hogy Wartburgok, Moszkvicsok ragadtak az utak mentén, de a kis trabi átbukdácsolt a nagy hóbuckákon, mintha tudta volna, nem hagyhatja cserben a szüleimet” – elevenít fel még egy gyerekkori történetet a hölgy.

Kevesebb mint 84 ezer kilométer van benne
Karika Ákosné

Szűcs Zoltán 1988-ban sztrókot kapott, és 2004-es haláláig már nem vezette a Trabantot. Sőt, senki a családból, tudták mennyire félti édesapjuk. Egyszer viszont majdnem „elvesztették” a kocsit. Amikor Tünde ment a szüleihez, látta, hogy nincs a garázsban. Édesapja elmesélte, hogy az autószerelő, aki rendbe tette a kistraktort, azt mondta, majd ő elviszi a Trabantot, kicsit helyrepofozza, és eljár vele veterán autós találkozókra. Helyette pedig hoz majd egy robogót.

Eredeti a festés és az ülések
Karika Ákosné

Tündéék elmentek visszaszerezni az autót, amelynek akkor már leeresztették a kerekeit. Trélerrel vitették haza, így megmaradt a család kedvenc járgánya. A szülői házat már eladták, a Trabanttól viszont még nem volt szívük megválni. Az ő autójuk a szabad ég alatt van, a Trabantot viszont fedett helyen tárolják.

Karika Ákosné

Úgy gondolják, méltó helye egy autómúzeumban lenne, hiszen több autószerelő is azt mondta, olyan állapotban van, ami igazi kuriózumnak számít. Egy ilyen helyen mások is megcsodálhatnák, ők pedig időnként meglátogatnák és nosztalgiáznának kicsit.

Karika Ákosné
A Trabant 600-ast 1963 és 65 között gyártották, amely az addigra már jól bevált formát hozta, oldalán dupla díszléccel. Motorja csaknem 100 köbcentiméterrel nagyobb hengerűrtartalommal készült, mind elődjéé, az 500-asé. A 600-as sorozatot gyártották a legrövidebb ideig, mindössze két évig. Ez is 4 plusz 1 sebességes, mint az összes Trabant-típus. Műanyag karosszéria, kormányoszlopról kezelhető váltó és kétütemű motor jellemezte. 100 km/órás végsebességgel is lehetett velük repeszteni.
adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hírek