A tervek java kész – csupán a felső szint irodái és a tetőtéri színészklub arculata képlékeny, azon belsőépítész kollégájával még dolgoznak – meséli a tervező. A belsőépítészeti munkálatokhoz a színház grafikai arculatát vették alapul, a Bonyhádi Károly tervezete színházi lógót és az általa sugallt hangulatot, ami az épület belső tereinek és bútorainak színvilágában és stílusában is visszaköszön majd.
A szombathelyi színház – megörökölve a Hemo struktúráját - külsejében egy kubusokból építkező, modern, letisztult formavilágot tükröz majd. A szerkezet eleve meghatározza, milyen formavilág köszönjön vissza a belső tereken is: „Kívülről sem lesz egy klasszikus színház, így a belsejében sem érdemes ehhez ragaszkodni. Megpróbáltunk egy tetszetős középutat választani, legyen modern és letisztult.” Az egész épületben a színházi lógó bordó színe dominál, hozzá földszíneket választottak, a sötétbarnától a homokszínű szürkéig.
Az elképzelések szerint a színház agoraként is funkcionál majd. Ehhez olyan élő tereket képzeltek el, amelyek akkor is jól funkcionálnak, ha nincs éppen előadás. A cél, az épület igényességével és kellemes tereivel napközben is becsalogassa a szombathelyieket.
Hangzópontok, mobil szófa-szerű ülőhelyek az aulában
Ha virtuális sétára indulunk, a bejárattal szemben egy információs pontba ütközünk. Érintőképernyős plexi felületről tájékozódhatunk a színészekről és az évadról. Ehhez kapcsolódóan egy hangzópontot is elhelyeznek, kényelmes székekben, fejen fülesekkel különböző hangzóanyagok közül válogathatunk. A lépcső alatt a „zöldövezetbe” növényeket állítanak, a belső teret ez köti majd össze a terasszal. Itt nyaranta, a tolóajtókat elhúzva egyből a szabadtérre juthatunk.
Ha továbbmegyünk a régi aula felé, a nagyterem előtti térségbe érünk, amely szintén többfunkciós lesz: egyrészt kiállítótér, másrészt vetítésre is alkalmas előadóhely, harmadrészt pedig az előadások szüneteiben pihenni is lehet itt. A térbe variálható bordó szófa-szerű bútorokat helyeznek, amelyek - felülről nézve – a színház logójának elemeit hozzák. A bútorok szétszedhetők, szabadon változtatathatók. A térben egy audiovizuális mozgóképi pontot is elhelyeznek, egy padlófóliát, amely felülről meg lesz világítva, és amire ha ráállunk, színes mozgóképeket vetít az évadból.
Az aulában mobil kiállítási installációk is beállíthatóak lesznek. Körbe amúgy megmarad a kiállítótér, de más lesz a felülete: barnára festett falakkal, helyenként fémlemez-borítással, megvilágítva. Ezek az elemek hivatottak a színház eleganciáját megadni. Egy mobil-pultot is terveznek ide, legyen hol az előadások szünetében büfézni.
Minden nagyobb teret úgy kellett kialakítaniuk– magyarázza Szilvi – hogy egyben előadások helyszínéül is szolgálhasson. Így például az aulába egy vetítő-falat is beterveznek.
Nézőtér páhollyal
Az új nagyterem felső szintjére egy kicsinyke páholyt is építettek, amely a belsőépítész reményei szerint faborítású lesz. Bent a nézőtér aljzatát már megmagasították, így a sorok szintje között a korábbi tíz centis eltérés kétszerese lesz, jobban látszik majd a színpad. (Természetesen változik a technika és az új épületszárny felépítésével két oldalról is megközelíthetővé válik a színpad.)
A nézőtéren bordó padlószőnyeg fut majd. Oldalt az akusztikai burkolaton is a mély bordó és a földszínek térnek vissza. Az álmennyezet a színpad közelében még sötét bordó, a páholy felé aztán fokozatosan kivilágosodik. A nézőtéri székek mokkaszínűek.
Képzeletben az étterem felé vesszük az irányt
Az ajtók keretezése itt is bordó lesz. a lapok sötétbarnák, dió színűek. Ha belépünk, jobbra lesz a pult, elöl, a dobogókon, megemelve a kávéházi rész, bent az éttermi asztalok. A jobb sarokban itt is helyet kap egy színpad. Az ülőhelyeket úgy helyezik el, hogy a színpad minden helyről jól látható legyen.
A falakon egy „képregény” fut, a sztori még képlékeny. Plexi felületeken – ráfotózva, közöttük ágfonatokból készült panelek, belülről megvilágítva.
Kint a külső teraszon természetesen külön színpad, nyári szabadtéri előadások megtartására. Itt is hangulatos terek, kanapékkal, kültéri fotelokkal, bárpulttal. És színekben összhang az étterem belső részével, valamint az aulával.
Az emeleti irodákról is mutat látványterveket, de ezek még képlékenyek – mondja Szilvia. Az igazgatói iroda egyik különlegessége maga a külső üvegfala lesz – amelyre, ha az építész is rábólint, egy olyan fóliát helyeznek, amely kívülről mozgó reklámfelület lehet, belül pedig árnyékoló. Bent a direktori irodában helyet kap egy plazma TV is, amelyen, egy belső rendszeren keresztül élőben lehet majd követni, épp hol milyen előadás zajlik.
Hogy áll a Hemo-átépítés?
Ha az Akacs Mihály utcai építési területén járunk, láthatjuk, a szerkezet a régi. Ám az elmúlt hónapokban, amióta az építők az objektumot birtokba vették, az összes közfalat kidöntötték, és folyamatosan állítják be az új szerkezeti elemeket. A tervek szerint az egykor volt kultúr-kaszárnya hetvenöt százaléka ugyan megmarad, de emellett új részek is épülnek: stúdiók, kiszolgáló-helyiségek, díszlet és jelmezraktárak. Az átépítést a ZÁÉV ZRT végzi Filep Ákos tervei alapján, 990 millió forintért.
Ha minden a tervek szerint halad, szeptember végén elkezdődhet a speciális színházi technológia beszerelése. Az új épület átadását az eredeti tervektől eltérően október végére, november elejére tervezik. Az első premier 2011. január 11-én lesz: Az ember tragédiájával avatják fel a szombathelyi színházat, Jordán Tamás rendezésében, Szabó Győző és Csonka Szilvia főszereplésével.