Sok millió forint, pályázatok, kilométerek. Erről szól a szombathelyi sztori. Történt ugyanis, hogy a közgyűlés még 2011-ben elfogadta a Körmendi út-Rumi Külső út közötti kerékpárút építési projektjavaslatot, hogy ezzel továbbfejlesszék a kétségtelenül világszínvonalú szombathelyi kerékpárút rendszert. A pályázat mintegy 3 km-nyi bringaút megépítését tervezte a Körmendi út - Szent Gellért u. - Szőlős u. és Diófa u. - Újvilág u. - Pásztor u. - Rumi út - Rumi Külső út közti szakaszokon.
Egészen konkrétan emezek lettek volna
(bizonyára lesznek is, csak úgy tűnik, elkapták a szombathelyi stadionvírust):
1. Szent Gellért u.: Körmendi út - Károly Róbert u. között kétoldali kerékpársáv (világoskék)
2. Szent Gellért u.: Károly Róbert u. - Rumi út között kétoldali kerékpárnyom (sötétkék)
3. Szent Gellért u.: Rumi út - Hunyadi úti körforgalom között kétoldali kerékpársáv (világoskék)
4. Szőlős u.: kétoldali kerékpárnyom (sötétkék)
5. Diófa u. egyoldali kerékpárút (sötétkék)
6. Újvilág u.: kerékpározható út jelölés (zöld)
7. Pásztor u.: kerékpározható út jelölés (zöld)
8. Rumi út: egyoldali kerékpárút (piros)
A tervezett szakaszok összekötnék a Körmendi úti és a Rumi út külső szakaszán lévő kerékpárutakat, ami azért is lenne fontos, mert több iskola, óvoda, rendelő, meg forgalmas üzlet van a vonal vonzáskörzetében. Az meg ugye tényleg nem lenne rossz, ha a gyereket Hermánból biztonságosan el lehetne küldeni suliba, vagy nagyit az orvoshoz.
"Nem kapsz piros biciklit, de nesze, itt egy roller"
A 2011 júliusában benyújtott pályázat aztán az egy levegővel kimondhatatlan nevű Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatóságának döntése alapján forráshiány miatt tartaléklistára került. Ez hivatali nyelven azt jelenti, hogy megértették, hogy tetszik nekünk a piros bicikli, de apuéknak nincs most rá pénze.
2013-ban egy újabb bírálaton esett át, akkor a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség 127.657.494 forintnyi vissza nem térítendő támogatásról üzent, a saját forrás biztosításáról aztán a közgyűlés is döntött. Apu mégis tud venni valamit, aminek van is kereke, csak hát ez egy roller.
A kerékpárút-hálózatot eredetileg 2014 szeptemberében forgalomba kellett volna helyezni, ehhez képest még neki sem álltak az építésnek. Az összköltség a tervezéstől az építésen és a fapótláson át a rejtélyes "szemléletformáláson" keresztül mindenfélét magába foglalva 213.450.372 színmagyar forintra rúgna. A beruházásra viszont az önrésszel együtt összesen 141.841.660 forint jut, tehát hiányzik a szükséges pénz harmada, ebből persze az következik, hogy ki kell húzni ezt-azt a kívánságlistáról. Úgy tudjuk, ez meg is történt, így épp az egyik legfontosabb szakasz, a Rumi úti kerékpárút kerül ki az építésből. Pedig ez lenne a köldökzsinór, ami összeköti a Rumi úti vasúti átjáróig érő szakaszt a belsőbb részekkel.
Tóth Kálmán, a körzet a baloldali képviselőjelöltje szerint - aki felhívta a figyelmünket az ügy furcsaságaira - a stratégiailag legfontosabb részt nem szabadna kihagyni, ráadásul az érintett szakaszt keresztezi a körgyűrű is, ami a tekintélyes kamionforgalom miatt kerékpáros szempontból amúgy sem veszélytelen. Akik jelenleg a Rumi úton közlekednek biciklivel, két lehetőségük van: vagy őket ütik el, vagy a járdán biciklizve ők ütik el a gyalogosokat - egyik sem a legjobb megoldás.
Ha úgy épül minden, ahogy most a dolgok állnak, akkor a "Szombathely város kerékpárút-hálózatának fejlesztése Gyöngyösszőlős és Gyöngyöshermán városrészeken" névre hallgató program keretében a KISZ-telep és Szőlős utca kap kerékpársávokat, illetve -utakat, Hermán viszont továbbra is hiába vár akármire.