Vagy arra, hogy néztük ámulva Öveges professzort az MTV retro műsoraiban. A Bolyaiban mostantól nemcsak álmodoznunk kell erről, hanem ki is próbálhatják a diákok. A csütörtök délelőtti sajtóreggelin erről meg is bizonyosodhattunk. Az alaphangulatot már az iskola két tehetséges diákja megteremtette egy gitárral kísért dallal, majd Károly Frigyes igazgató ki is emelte mennyire fontos számukra a művészet és a tudomány kapcsolata.
A tanévnyitón a diákok egy építkezésre csodálkozhattak rá a Bolyai Gimnázium udvarán. A korábbi könyvtár helyén egy új természettudományos labor kialakítása kezdődött meg. A fejlesztés eredményeként a labor a 21. század legmodernebb technikai eszközeinek segítségével szeretteti meg a tanulókkal a kémia, a biológia, a fizika és a földrajz tantárgyakat. Nem csak az eszközök újulnak meg, de az oktatás módszertana is megváltozik. A tanárok többek között digitális eszközök segítségével teszik izgalmassá a természettudományos tantárgyak óráit.
A közel 234 millió forint európai uniós támogatás segítségével a megye további 11 iskolája használhatja majd az új labort, amelyben a diákok a kísérleteket önmaguk is elvégezhetik, így több ezer diák számára biztosít lehetőséget. Nemcsak szombathelyi, de vidéki diákok számára is, körülbelül fele-fele arányban, utaztatással és étkeztetéssel együtt.
A 11 partneriskolán kívül együttműködnek még a NYME-mel, a pedagógushallgatók a legmodernebb körülmények között tölthetik gyakorlati idejüket és dolgozhatnak együtt a diákokkal. Papp Tibor az iskola igazgatóhelyettese és a projekt vezetője elmondta, hogy hosszú távú célok megvalósításában gondolkodnak, így az sem elképzelhetetlen, hogy a diákok némelyike későbbiekben kollégája lesz oktatójának.
A Bolyai Iskolát évek óta a legjobbak között tartják számon az országos rangsorban, a diákok kitűnően szerepelnek a hazai és nemzetközi tanulmányi versenyeken. Így kiemelt feladat az intézményben a tehetséggondozás, a laborfejlesztés is ezt a célt szolgálja. A pályázati kiírásnak megfelelően egyszerre akár 36 diák is végezhet kísérleteket, de a mobil falnak köszönhetően a terem két részre is osztható. Mindez 350 m 2–en valósul meg.
A projektben elnyert összeg 30 százaléka fordítható építkezésre a maradék 70 százalékot fejlesztésre, oktatásra, berendezésre, úti- és egyéb költségekre lehet fordítani. Az iskola igazgatója és a projekt megvalósításán dolgozó pedagógus Baranyai József, mindketten kiemelték, hogy ez a pályázat csakis összefogással jöhetett létre. A partneriskolák és a Bolyai pedagógusai, a szülők, valamint az egyetem, mindannyian összefogtak a cél érdekében. Teljesen saját pályamunkáról beszélünk, minden részletét maguk dolgozták ki, önkéntes segítőkkel.
A tanórák keretein kívül természetesen más lehetőség is adódik a tanulók tudásának elmélyítésére. Az intézmény pedagógusai ezért találták ki a kutató kisdiákok napját, bemutató órák szervezését, versenyek és műhelykonferenciák lebonyolítását. A laborban szakmai továbbképzést is szerveznek saját és együttműködő iskolák szakos tanárai részére.
Az építkezés 2014. nyarán indult el és már láthatók a program keretében felépítésre kerülő üvegház alapjai is. Érdekesség, hogy a labor tetejét úgy alakítják ki, hogy arra növényeket lehessen ültetni, így a csapadékvizet is hasznosítja. Sőt, Károly Frigyes iskolaigazgató elmondta azt is, hogy egy terrárium is gazdagítja érdekes állat- és növényvilágával az új épületet. Várhatóan a decemberi tehetségnapon már birtokba vehetik kicsik és nagyok egyaránt az új labort, Öveges József élményszerű tanításának mintájára, modernebb köntösben.