Frissítve - Alig van rajta forgalom, de milliárdokból újítja fel a Közút a Lázár János kastélyához vezető mellékutat

Alapjaitól építik újjá, így műszakilag sokkal gazdagabb a beruházás, mint az uniós pénzből meghirdetett 165 milliárdnyi.

Kilométerenként mintegy félmilliárd forintot költ a Magyar Közút egy olyan négyszámjegyű mellékútra, melyen alig van forgalom. De az M43-asról éppen Lázár János batidai kastélyához vezet - írta az átlátszó.

Az útfelújítási munkák a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő út több mint 6 kilométeres szakaszán indulnak majd. Az összesen bruttó 3,3 milliárd forintos átfogó beruházás a nagyfai bekötőút és az M43-as autópálya felüljáró közötti részt érinti majd. A Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis (KIRA) szerint a 4413-as út az algyői Tisza-híd és az M43-as között közel 12 kilométer hosszú. Ennek a felét újítják fel.

Nemcsak a buszok járnak ritkán, az autósoknak sincs sok dolguk errefelé. A KIRA szerint az M43-as csomópontnál 236 a napi forgalom, az algyői Tiszahídnál 345. Csak az autópálya felőli részt újítják fel, a forgalmasabb felén marad a 40-es tábla és a ringatózás. Az út nemcsak Algyőre, hanem Lázár János kastélya, a batidai vendégház felé is vezet. Ezt most kerülőúton lehet elérni, a 3,3 milliárdos felújítással a miniszter szinte végig tükörsima aszfalton mehet a kastélyba.

A meglévő pályaszerkezetet teljesen elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket, ráadásul a kérdéses mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja.

A lap azt írja, sokkal komolyabb és erősebb utat építenek Algyőhöz közel, mint az uniós százmilliárdokból. Azt is hozzátették, „ennek kezelése, megelőzése érdekében talajstabilizálás is szükséges, amely jelentős plusz költségekkel jár, de elvégzése szükséges, hogy az utat hosszabb távon is megfelelő állapotban használhassák a közlekedők”.

Frissítés - a Magyar Közút közleménye

Stratégiai, forgalomszervezési okokból épül újjá az Algyő-Maroslele összekötő út

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában 2024. augusztus 21-én indulhatott el a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő út átfogó, teljes körű felújítása, melyről korábban a helyi, Csongrád-Csanád vármegyei közlekedőket és médiumokat is előre tájékoztatta a közútkezelő. A mai napon olyan cikkek jelentek meg a beruházás kapcsán, amelyek politikai szempontok alapján értelmezte át a projekt műszaki paramétereit, így fals módon járhatta be a hazai sajtót a fejlesztéshez kapcsolódó szakmai tájékoztatás.

Ezért a Magyar Közút szeretné még egyszer kiemelni, hogy a projekt olyan hosszútávú fejlesztés kezdő lépéseit jelenti, ami később a 47-es főút fejlesztési munkáihoz kapcsolódó teljes útzár miatti forgalomszervezési munkák miatt stratégiai fontosságú lesz. A 47-es főút algyői Tisza-hídjának bővítési, fejlesztési munkái már előkészítő fázisban vannak, a tervek alapján pedig már most realizálható, hogy az építési munkák során időszakosan teljes útzár bevezetése is sor kerül. A főúton naponta 17470 egységjármű közlekedik, ebből 888 teherautó. Ehhez hasonló forgalmat kell majd szükség esetén elvezetnie a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő útnak.

A mellékút felújítás előtt nem rendelkezett olyan műszaki paraméterekkel, hogy naponta az ilyen megnövekedett arányú, főleg teherautó forgalom biztonságos és komfortos áthaladását biztosítsa, mivel nem ekkora terhelésre volt méretezve a szakasz. Ezért még a 47-es főút fejlesztése előtt döntöttek arról, hogy a mellékút komplex felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a szakasz hivatalos terelőút lehessen és a lehető legkisebb mértékű kerülővel számoljanak a térségben közlekedők és a teherautósok, vagyis ez a beruházás a főút fejlesztéséhez tartozó alprojektnek minősül.

Tekintettel arra, hogy a mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja, ezért a meglévő pályaszerkezetet teljes elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket.

A szakemberek célja így az volt, hogy hosszú távon, a terelés alatt és után is megfelelő állapotú utat használhassanak az autósok. Az útszakasz térségben betöltött jövőbeni funkciója mellett fontos kiemelni, hogy ez az út szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hírek