A kormány döntött a milliárdosok vagyonadójának részleteiről, a KATA adózás kibővítéséről, valamint a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről - jelentette be Magyar Péter miniszterelnök.
A kormányfő azt is bejelentette, hogy ezeket a javaslatokat hamarosan társadalmi egyeztetésre bocsátják.
2027. január 1-től bevezetik a vagyonadót, amit azoknak kell megfizetnie, akik 1 milliárd forintnál nagyobb a vagyona. Mértéke az 1 milliárd fölötti vagyon 1 százaléka lesz. A 100 milliárd fölötti vagyon után 1,5 százalék adót kell majd fizetni. Az adó a teljes vagyonra vonatkozni fog, beleértve az ingatlanokat, a befektetéseket és a társasági részesedéseket is.
A külföldön tárolt és a vagyonkezelőkhöz rendelt vagyonra szintén vonatkozni fog az adó. A hitelek viszont levonhatóak lesznek az adóalapból.
Az összeg megállapításához Magyar szerint részletes, elsősorban a valós forgalmi értékre alapozó szabályokat fog alkotni a kormány mind az ingatlanok, mind a társasági részesedések esetében.
A kormányfő azt ígéri, a kettős adóztatás elkerülését nem csak nemzetközi egyezmények kapcsán fogják szem előtt tartani. Az ingatlan és a gépjárművek után fizetett adók levonhatóak lesznek a vagyonadóból.
A vagyonadót évente egyszer, önbevallás alapján kell majd fizetni, első alkalommal az idei év végi állapot alapján 2027. augusztus 31-ig. A NAV az adóalap kiszámítását segítő kalkulátort fog biztosítani.
Változik a KATA
A kormányfő azt is közölte, hogy a KATA-t újra széleskörben elérhetővé teszik. Azzal számolnak, hogy több mint százezer új kisvállalkozó választhatja majd ezt az adózási formát.
Azok is visszakapják a KATA-hoz való hozzáférést, akiket az előző kormány kizárt a rendszerből - jelentette be Magyar Péter. Újra katázhatnak majd a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és azok is, akik egyetemi tanulmányaik mellett vállalkoznak. A katások ezentúl nem csak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhassanak.
Magyar úgy véli, ezzel kijavítják a régi KATA egyik legsúlyosabb hibáját is, szerinte aki tisztességesen fizet adót, annak valódi társadalombiztosítási védelemben kell részesülnie és tisztességes nyugdíjat is kell kapnia. Ezért felemelik azt az összeget, amely alapján a katások táppénzét, anyasági ellátását és későbbi nyugdíját kiszámítják.
Az új rendszerben a főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz. Azoknak, akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, 2028-ig átmeneti könnyítést biztosítanak. 2027-ben havi 75 ezer forint lesz a havi tételes adójuk és csak 2028-tól emelkedik 100 ezer forintra.
A mellékállásúak havi 50 ezer forintot fizetnek majd a javaslat alapján. A cégeknek és szervezeteknek történő számlázás lehetőség is megnyitják. Az ilyen bevétel után 15 százalékos adó terheli a vállalkozót, amelybe a befizetett tételes KATA beszámít.
Az éves bevételi határt is megemelik, 18 millió forintról 22 millió forintra.
Eltörlik a sportolók könnyített adózását
A kormányfő továbbá a könnyített adóztatásról is beszélt: Az EKHO-t, az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulást újságírók, művészek, előadók, sportolók és más szakmák képviselői vehetik igénybe, miközben azonban az általános értékhatár 60 millió forint. A hivatásos sportolóknál ezt az elmúlt években 500 millió forintig emelték az előző kormány alatt.
Magyar azt ígéri, ennek 2027-től véget fognak vetni. A jövőben a hivatásos sportolókra is ugyanazok a szabályok fognak vonatkozni, mint mindenki másra, évi 60 millió forintig tudnak EKHO szerint adózni.