Az új hídról hívtak össze lakossági fórumot, aztán kiderült, hogy a Kárpáti az egyik legpuritánabb környék

Se járda, se bicikliút, de száguldozók azok vannak.

Régóta probléma a szombathelyi Árkádia melletti fahíd Ezt a szerencsétlen kis hidat újra és újra javítani kell 2016. May 09. 17:52 . Az az első számú probléma, hogy a hidat nem ekkora forgalomra tervezték. Az évek során ugyanis beépült a Kárpáti Kelemen utca, az oladi domb és az oladi plató is, ehhez pedig az adódik még hozzá, hogy sokan Toronyban, Sében építkeztek, ráadásul a falvak lakosai közül is sokan járnak Szombathelyre dolgozni. Ennek a forgalomnak jó része most az Arany-patak hídján robog át. A közlekedésszervezők annyit ugyan megtettek, hogy fekvőrendőrökkel lassítják a híd forgalmát és egyszerre csak egy autót engednek rá, ám ez is kevés.

Egyelőre még csak gyaloghíd van a tervezett új híd helyén
BZ

A város vezetése ezért gondolta azt, hogy új hidat épített az Arany-patakra. Ezt a hatályos vízügyi szabályozás szerint csak a mostani hídtól feljebb, a Zöld sziget kocsma mellett lehetne megépíteni. Ennek akár örülhetnének is a környék lakói, hiszen jelenleg, ha bevásárolni akarnak menni az Árkádiába vagy a kis Tescoba, és betartják a KRESZ szabályait, akkor vagy a Márton Áron utca felé vagy az oladi lakótelep felé kell kerülniük.

A tervek azonban ennél tovább mutatnak. A szombathelyi önkormányzat ugyanis azzal az ötlettel állt elő, hogy a skanzen mögötti, jelenleg gyalogos és kerékpárutat megszüntetik, erre pedig közvetlenül csatlakoztatják rá az új híd forgalmát. Ennek az lenne a következménye - az ötlet szerint -, hogy a Rohonci út mostani forgalmának egy részét a Kárpáti Kelemen utcára engednék rá. A régi hidat lezárnák ezzel együtt pedig a Kenderesi utcán is megszüntetnék az átmenő forgalmat. A modell szerint ez két dolgot eredményezne:

  • Nagyjából kétezer autóval csökkenne a Dolgozók útja és a Rohonci út forgalma a mostani napi 12-14 ezerről.
  • A Kárpáti Kelemen utca forgalma pedig nőne, közel négyezer autóra naponta. Most 1800 autó használja azt.
  • Sokan kíváncsiak voltak a tervekre
    Farkas Bazsi

    Ez utóbbi szám azért is érdekes, mert már most is kritikus pont a Kárpáti Kelemen Bartók Béla kereszteződése. Ide érkezik ugyanis az oladi domb, a plató, a Kárpáti és a parkerdei lakópark forgalma is. A közlekedési modellt készítő mérnökök szerint itt most naponta hatezer autós halad át. a módosítással pedig ez a szám közel tízezerre nőne. Pontosan ezért ide körforgalmat terveztek, hogy ez el tudja vezetni az ideérkező autókat.

    Ellentmondások

    Azt már korábban írtuk, hogy a városvezetők a Dolgozók útja és a Rohonci út forgalmát akarják csökkenteni. Hogy mi okból az nem derült ki. Ez ugyanis már évtizedekkel ezelőtt a város egyik fő forgalmi ütőerének lett tervezve. A Perint hídtól például már 4 sávos út vezet tovább a Petőfi Sándor utca irányába. Az út kialakítása, alapja is lehetőséget ad a nagy forgalom lebonyolítására. Arról nem is beszélve, hogy az út mindkét oldalán széles és szintkülönbséggel is biztonságot nyújtó járda van. A szerda este összehívott lakossági fórumon pedig több lakónak is az volt a véleménye, hogy nem értik miért kerülnek az autósok a Kenderesi út felé, akkor amikor a jól autózható Dolgozók útján egy lámpaváltással végig lehet haladni.

    A Pásztorcsárda mellett vezetne ez az új út
    BZ

    Ezzel szemben most az a terv, hogy a jól autózható és biztonságos Rohonci helyett a csapnivaló alappal épített, szűk és családi házakkal tarkított Kárpátira tereljék a forgalmat. Ugyanakkor 30-as sebesség korlátozó táblákkal és fekvőrendőrökkel lassítanák a forgalmat.

    Terelni akarnak, de mégsem akarják, hogy az autósok erre haladjanak - világított rá az ellentmondásra Molnár Miklós, aki nem, mint alpolgármester, hanem mind Dob utcai lakos szólt hozzá a témához.

    A tegnap esti lakossági fórumot azért hívták össze, hogy a környék lakói elmondhassák véleményüket az ötlettel kapcsolatban, amit végül egy kézként söpörtek le az asztalról.

    A lakók azt kifogásolták, hogy ez egy átgondolatlan és ráadásul még veszélyes terv is, amiről hallani sem akarnak. Ezt nyomatékosítva pedig aláírásokat nyújtottak át. A terv átgondolatlanságát mutatja, hogy tízezer autót akarnak átengedni a Kárpáti és a Bartók kereszteződésénél, úgy, hogy a Kárpáti végén egy két oldalt szalagkorláttal szűkített, két autót egyszerre átengedni csak nehézkesen tudó szakasz is van.

    Veszélyes azért mert a Kárpáti közel felén sem járda, sem kerékpárút nincsen. Azt pedig az ügyhöz hozzászóló Kecskés László képviselőtől tudjuk, hogy járdát még jó ideig nem is lehet építeni, mivel nincsen megoldva a csapadékvíz elvezetése, így a Vízügy nem ad rá építési engedélyt.

    A tervezőket és a városvezetőket sokszor nem engedték szóhoz jutni, nagy volt a felháborodás
    Farkas Bazsi

    A lakók azt is a tervezők szemére vetették, hogy körforgalmat terveztek a Rigóvölgyi út és a Kárpáti kereszteződésére. Arra a pontra, amit olvadáskor vagy egy nagyobb eső után teljesen elönt a völgyből lezúduló iszap és sár.

    Megoldások

    Többen javasolták, hogy a közlekedésre megoldást jelentene, ha:

  • Megépülne végre Szombathely nyugati elkerülője. Ez azonban nem a város hatásköre, hanem az államé.
  • Kiszélesítenék 2x2 sávosra a Rohonci utat és a Perint hidat.
  • Engednék kihajtani a Parkerdei lakópark lakóit a Falunagy utcán. (Ez egyébként úgy néz ki hamarosan meg is valósul.)
  • Megépítenék a régóta tervezett utat a Rigóvölgyi úton Szombathely elfeledett vadregényes tája 2017. November 05. 07:51 .
  • De a híd megépülése nélkül is további megoldás lehetne, ha egyenirányítanák a Márton Áron utcát és a Kenderesi utcát.
  • Néhányan egyébként éltek azzal a gyanúval, hogy az egész koncepció és új híd csak azért került most fókuszba, mert beruházók lakóparkot akarnak építeni az Árkádia mellé Társasházak, kontra üzletközpont. Bíróság előtt a volt Novák-piacra tervezett társasház építési engedélye 2017. April 20. 20:37 .

    A híd és a további közlekedési koncepciós kérdéseket a hamarosan a közgyűlés fogja tárgyalni.

    Ez már a második eset, hogy a város közlekedési koncepciójának hiányát emlegetik a szombathelyi lakók. Nemrég egy lakópark miatt megnyitott zsákutca Még akár az óvoda bejáratát is áthelyezné saját költségén a Krúdy lakópark beruházója 2017. November 28. 09:18 korbácsolt indulatokat a Krúdy Gyula utcában.

    Amikor még a Kárpáti Kelemen utcán nyugodtan lehetett focizni

    1984-ben költöztem a Kárpáti Kelemen utcába, igaz, akkor még pólyában vittek. Közel 30 évig laktam ott. Nagymamám, aki a papával együtt még a '70-es években építkezett oda - a telket az Ady téri házukért kapták, amit a kollégium építésénél szanáltak - gyakran mesélte, hogy a Kárpáti, akkor még a "világ végének" számított. Még világítás sem volt, sokszor még haza sétálni is félt a sötétben.

    Én magam a '90-es években gyerekeskedtem a környéken. Igazi paradicsom volt az az utca egy a tízes éveiben járó gyereknek. Egy köpésre volt a Csótó, ahol zsebpecával mindig jól el lehetett tölteni az időt, persze fogni soha semmit nem fogtunk, de legalább úgy tettünk, mint azok a bácsik, akik törzshelyet kijelölve maguknak naphosszat várták a kapást.

    Bátran bicajozhattunk, naphosszat tekertünk a Kárpátin, az Árpád utcán, a Mátra-Fártra-Tátra utcákon fel-le, vagy éppen végig a Badacsonyon. De olyan is volt, hogy az utcát spontán alakítottuk focipályává és onnan tudtuk, hogy mennyi az idő, hogy a békebeli 7-es busz kifordult a Geisler István utcáról, ami azóta Lajta utca lett. A menetrendet persze fejből tudtuk, nem volt nehéz megjegyezni.

    A környék aztán lassan beépült. "Újgazdagok" - ahogy a környék régi lakói mondták - kezdtek telkeket, házakat venni. Húztak fel csodapalotákat vagy építették át a régi kockaházakat. Az oladi domb is beépült. Annak ellenére, hogy valóban a város krémjének lakóövezete lett a terület, annak fejlesztése csak lassan halad. A Kárpáti pedig valamiért a helyi gyorsulási "versenyek" fő pályája lett.

    Az biztos, hogy mi most labdába sem rúghatnánk az aszfalton.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közélet