Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Erős darabbal nyitott a Weöres Sándor Színház, az Ádám almáit nagyjából bárkinek merjük ajánlani

Még úgy is remek előadást láthatunk, hogy a próbafolyamat jelentős része online zajlott.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Akkor is többet ér az igazság, ha abba emberi életek roppannak bele? Valóban jó ember az, aki hazugságok árán próbálja megmenteni a lelkeket? Mennyi szenvedést képes eltűrni az Istenbe vetett hit?

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Az Ádám almái kétségtelenül jó választás volt egy járványhelyzet utáni első színházi előadásnak. Olyan sötét humorral operál, ami bár groteszk és néha sokkoló, mégis hangos nevetésre ösztönzi a nézőt.

Az Ádám almái Anders Thomas Jensen dán író és rendező 2005-ös filmje, melyet azóta számos színházban feldolgoztak már, most pedig a Weöresben is jegyet válthatunk rá.

Mielőtt azonban bármilyen részletbe belemennénk, említsük meg, hogy ezt a darabot a szombathelyi társulat szinte teljes egészében online próbálta a járvány ideje alatt.

Az olvasópróbák még a fizikai térben zajlottak, majd beütött a korona, a stáb átköltözött a virtualitásba és nagyjából összeállt a darab, mire újra együtt próbálhattak a színpadon.

Ez a szerencsétlen helyzet tükröződik néhol vissza a színészek közti kémiában is. Habár a szerepet mindannyian jól torkon ragadták – számomra Szabó Tibor élet iránt teljesen közömbös, koffeinfüggő dokija volt a legütősebb – az egymásra adott reakciókon azért lehetett érezni a betanultságot, és az amúgy is szűk mozgásteret biztosító díszletben is helyenként épp csak nem botlottak meg egymás lábában.

Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

Na de szeretném hangsúlyozni, hogy online zajlottak a próbák! Ez nem egy elhanyagolható apróság, hanem egy olyan tényező, ami jóeséllyel szabotálhatta volna a komplett színdarabot.

De nem így lett. Ezek a szépséghibák – különösen, ha ismerjük a próbafolyamat viszontagságait – teljesen elhanyagolhatóak, de ha nem ismernénk a körülményeket, akkor sem igazán rontana az élményen.

Ha valaki nem olyan indíttatásból ül be az Ádám almáira, hogy jó mélyeket gondoljon, akkor is jót fog szórakozni, ugyanis a humor nagyon ül

Ahogy azt a dán filmek humorától már megszokhattuk, a fennkölt, magasztos, helyenként már-már giccses jelenetekbe troll módjára piszkít bele a közönséges és egyáltalán nem PC (politikailag korrekt) poénkodás – ami már csak azért is vicces, mert a troll skandináv eredetű lény.

Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

De joggal merülhet fel a kérdés; mi az, hogy a dán humor nem PC? Hiszen Dánia a világ egyik legPC-bb állama.

Hát éppen így. Az Ádám almáit például vagy nagyon felületesen kell értelmezni, vagy eleve tobzódni kell a PC hisztiben ahhoz, hogy azt mondjuk; ez a darab sértő másokra nézve.

Az a fajta humor, ami itt jelen van, nem a rasszokat, nemeket és kultúrákat gúnyolja, hanem az ezekről alkotott sztereotípiákat.

Már vagy tíz perce lóbálja fegyverét a neonáci Adam, de végül mégis az arab származású Khalid gatyából előrántott revolvere sül el, mi pedig képesek vagyunk azon a sértő viccen nevetni, hogy az arabok imádnak lövöldözni? Hogy képzeljük?

Engem személy szerint a sztereotípia szórakoztat, miszerint minden arab szeret lövöldözni, nem pedig az, hogy az Ádám almái gúnyt űz az arabokból.

A jó humornál azonban sokkal több ez a darab. Ingoványos mocsárba kalauzol minket, mikor a vallási fanatizmus lélektanát fejtegeti

Ivannak, a próbaidős elítélteket foglalkoztató rehabilitációs tábor lelkészének örökké vidám, örökké optimista és örökké Istent dicsérő személyisége mögül a darab folyamán finoman bontakoznak ki a lelki sebek.

Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

A csavarok elsütése nélkül csak annyit mondanék, hogy annyi szörnyűségen ment keresztül élete során, amennyit nem lehet ép elmével elviselni. És hát ő sem tudta.

Ami a történet elején még végtelen jóságnak és szent életnek tűnik, egyre inkább válik rémisztő és nyomasztó pszichózissá. A Sátánnal folytatott, életen át tartó küzdelemről szóló prédikációk engem például nagyon emlékeztettek Csáth Géza Egy elmebeteg nő naplója című regényéből a főszereplő pszichotikus tévképzeteire.

És ekkor felmerül a kérdés: Ha egy olyan embert ingatunk meg a hitében, aki valójában csak az élet nyomorúságai elől menekült abba, jót cselekszünk-e ezzel? Felnyitjuk a szemét és segítünk neki elviselni a valóságot, vagy épp mi taszítjuk lejjebb a nyomor lejtőjén?

Az Ádám almáin végig érezhető, hogy egy film színházi adaptációja, de egyáltalán nem a negatív értelemben

Horesnyi Balázs díszlete úgy épül fel, hogy a darab szinte már a filmekben használt vágásához hasonló könnyedséggel váltakozik a jelenetek közt. A négy helyszín egyszerre látható a színpadon, de határozottan érzékelhető köztük, hogy nem egy térben helyezkednek el.

Ehhez jön, hogy mindig csak az a helyszín van megvilágítva, ahol épp a jelenet zajlik, a színpad többi része elhanyagolható. Ha jelenetváltás történik – ami filmes eredete révén elég sok van a darabban –, csak elsötétül a konyha, és kivilágosodik a hálószoba.

Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

Ezzel még a filmes eszköztárban alapkelléknek számító párhuzamos montázs technika is leutánozható, ha egyszerre két helyszínt világítanak meg.

A díszlet egyetlen hibája, s ez már lehet, hogy csak szőrszálhasogatás, a kert talaja. Műfűvel van borítva a színpad, ám jóformán ugyanolyan kemény maradt, mintha semmi sem borítaná. Ha a szereplők ezen járnak, vagy egy alma erre a „fűre” esik a fáról, a kemény padló hangja kissé kizökkentő tud lenni.

Mindent összegezve az Ádám almái remekül nyitja a színházat egy kényszerű zárva tartás után. Aki nevetni vágyik, ne habozzon, aki töprengeni szeretne, az is nézze meg, és akit a jó színészi játék, az igényes díszlet, esetleg a filmnyelvi eszközök izgalmas színpadra adaptálása hoz lázba, az se mulassza el a darabot.

Anders Thomas Jensen: Ádám almái

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kultúra

Hirdetés