„Ez valami feljavított kóla?” – Ital vakteszt a szerkesztőségben

Brnóban vettem Kofolát. Nem ízlett, de adtam neki egy második esélyt, mégpedig úgy, hogy a kollégákon teszteltem. Meglepő végeredmény született.

Az „igazi” kóla sem a szívem csücske, de évente néhányszor azért rákívánok.

A csehek Kofola nevű kutyulmánya viszont első nekifutásra nagyon nem jött be, van valami mellékíze, ami miatt reménytelenül idegen. A kétliteres palackot még néhány héttel ezelőtt vettem Brnóban, mert kíváncsi voltam erre az italra, amely annak idején kényszerből született.

De az, hogy nekem nem ízlik, még nem jelenti azt, hogy másnak sem, elvégre milliók esküsznek rá, így egy vaktesztre kértem kollégáimat.

Nem mondtam meg nekik, hogy miről van szó, még annyit sem árultam el, hogy tartalmaz-e alkoholt, csak arra kértem őket, hogy kortyoljanak bele a kellemesen behűtött italba, próbálják kitalálni, hogy mi lehet ez, aztán mondják el, mit gondolnak róla.

Ahogy a videóból kiderül, a többségük kitalálta, hogy valamiféle kóla lehet, ez várható is volt, arra viszont nem számítottam, hogy a Kofola ennyire sikeres lesz a szerkesztőségben. Gyakorlatilag mindenki elismeréssel beszélt róla a kóstolás után.

Ezek után már kevésbé csodálkozunk a Kofola-történeten.

A Kofola

A Kofola története az 1950-es évek végére nyúlik vissza, amikor a csehszlovák kormány úgy döntött, a nyugati import üdítők helyettesítésére saját itallal kell előrukkolni.

A hazai kutatók ezt a kávé pörkölésekor keletkező, koffeint tartalmazó sziruppal, a Kofóval oldották meg, ehhez adtak 14 féle gyógynövényt, és megkapták a jellegzetes ízt.

Ami nagyon tetszett a derék „csehszlovákoknak”.

Amikor aztán a kilencvenes években beköszöntött a piacgazdaság, mindenki arra számított, hogy a Pepsi és a Coca-Cola pillanatok alatt kivégzi a Kofolát. De nem ez történt.

Az egykori csehszlovák „kutyulmány” máig népszerű. Bár hivatalos fogyasztási adatokat a gyártók nem szívesen publikálnak, ágazati becslések szerint a kólás italok terén mind Csehországban, mind Szlovákiában még mindig piacvezető a Kofola, amelyet a vendéglátóhelyeken csapolva is lehet kérni. Emellett az utóbbi időben a termékpaletta folyamatosan bővült.

Sokak szerint a Kofola népszerűségét a nosztalgia tartja életben, de ennek ellentmond a szerkesztőségi tesztünk, és az a tény, hogy az ital más közép-európai országokban is népszerű. Tavaly óta Magyarországon is forgalmazzák, de egyelőre kevés boltban találkozhatunk vele.

A Kofola egyébként a Pepsi és Coca-Colákhoz képest kb. 30 százalékkal kevesebb cukrot, de 56 százalékkal több koffeint tartalmaz.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Video