A hazai e-kereskedelem éves növekedése 15-20% közé tehető, ami alól a koronavírus-hatással leginkább érintett 2020-as esztendő volt kivétel; akkor a növekedés elérte vagy meghaladta a 45%-ot – foglalja össze a megkérdezett e-kereskedelmi szakértő.
Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a dinamikus növekvő ágazat megfelelő környezetet jelent-e az újonnan belépő szereplők számára. Erről már megoszlanak a vélemények, tény azonban, hogy sokan kacérkodnak a webáruház-nyitás gondolatával. Összegyűjtöttük, milyen induló és működési költségekkel kell számolnia annak, aki Jeff Bezos babérjaira kíván törni.
Az induló költségek között mindenképpen számba kell vennünk a webáruház technikai elkészítésének díját, illetve az ehhez szükséges tárhely és domain költségét. Többféle megoldás áll rendelkezésre, ezek várható költsége is széles skálán mozog.
A legolcsóbb megoldást látszólag a bérelhető webáruházak jelentik. Magyarországon az Unas és a Shoprenter uralja ezt a piacot, de a Shopify személyében nemzetközi versenyző is van a pályán. Esetükben nincs induló díj, van azonban rendszeres havi költség; ennek fejében gyakorlatilag összekattinthatunk egy olyan webshopot, amilyenre szükségünk van. A havidíj nagysága 5-10 ezertől kezdődik.
Egyszeri, ám ennél magasabb kiadással kell számolni, ha valamilyen webshop-rendszert telepíttetünk. Ezek közül a WordPress-WooCommerce, a PrestaShop és a Magento a legismertebb, de számos egyéb megoldással találkozhatunk. Mindegyik megfelelő lehet, de a többség esetében fizetős sablonokra és bővítményekre lesz szükségünk, ha igényes és személyre szabható megoldásokat szeretnénk. Ezek esetében a fejlesztői támogatások díjával együtt mintegy 100-200 ezret kell szánnunk.
A legköltségesebb alternatíva értelemszerűen az egyedi fejlesztés. Ilyen esetben nincsenek korlátok, a fejlesztők elkészíthetik a legvadabb álmainkban szereplő áruházat is, persze cseppet sem biztos, hogy az megtérülő befektetés lenne. Az egyedi fejlesztésű webáruházak induló költsége 500 ezer körül állapítható meg.
A működési költségek között elsősorban a logisztikai és raktározási díjakat kell figyelembe vennünk, amelyek alapvetően határozzák meg a termékekre vonatkozó árképzésünket is. Sajnos kimondható, hogy új belépőként aligha kaphatunk kiugróan magas kedvezményeket a logisztikai szolgáltatóktól. Számolnunk kell továbbá a pénzforgalmi, könyvelési és jogtanácsosi díjakkal is.
Végül ejtsünk szót a marketing költségekről is, amelyek nélkül elképzelhetetlen egy webáruház működése. Ne felejtsük el, olyan piacon kell megállni a helyünket új szereplőként, ahol az eMAG, az Extreme Digital és a hasonló méretű szereplők versenyeznek a vásárlókért. A forgalmi források tudatos menedzselése, az eredmények analitikai elemzése és a rendszeres tesztelés lehetőséget nyújthat a fenntartható vállalkozás megteremtésére.