A burgenlandi tartományi parlament áprilisban nagy többséggel elfogadta, hogy töröljék az A3-as autópálya magyar határig tartószakaszának megépítését -
írja az enyugat.hu
. Már
tavaly novemberben megírtuk
Az osztrákok nem akarják összekötni az A3-ast az új M85-tel
2019.
November
17.
07:21
, hogy nincs nagy szándék az autópálya határig tartó megépítésére Ausztriában.
Azt remélik, hogy törlik a határig nyúló autópálya terveit
Egy polgári kezdeményezés tizenhét éve küzd azért, hogy a határ menti településeket megóvja a gyorsforgalmival járó tranzitforgalomtól, most úgy tűnik, győztek. Ez azonban azt is jelenti, hogy Sopronnál hiába fúrják át a Bécsi dombot, a gyorsforgalminak nem lesz osztrák csatlakozása.
A BIG A3 csoport, mely nem tartozik egyetlen politikai párthoz sem, most úgy véli: a burgenlandi indítványt a Nemzeti Tanács is elfogadja majd, vagyis törlik az autópálya-építést.
Ez Sopron és térsége, sőt, Magyarország számára azt jelenti, hogy az M85-ös gyorsforgalmi út elér ugyan a határig, de ott nem lesz közvetlen csatlakozása az osztrák autópályához. Márpedig Orbán Viktor évekkel ezelőtt többször is kijelentette: "össze kell kötni magunkat az osztrák autópálya-rendszerrel" .
Orbán Viktor már 2018-ra szerette volna megvalósítani
A miniszterelnök azt is mondta a Modern Városok programját bemutató körútjának soproni állomásán: "Vita van a bürokraták és a politikusok között, hogy a Sopront érintő fejlesztéseket be lehet-e fejezni már 2018-ban vagy csak 2020-ban. Én arra szeretném kérni a soproniakat, hogy az esetleges 2020-as dátummal megjelenő kormányzati dokumentációk ne zavarják meg Önöket, ez a bürokraták álláspontját tükrözi, szerintük 2020-ig lehet megcsinálni, szerintünk pedig 2018-ig kell."
A BIG A3 csoport egyébként azt vallja, a közösségek életminőség iránti elkötelezettsége hosszú távú és jó befektetés. Véleményük szerint az A3 bővítése és a magyar M85-hez való csatlakozás új útvonalat hozna létre, amely további tranzitforgalmat vonzana. A növekvő forgalom miatt az érintett településeken növekedne a szénmonoxid és a szálló porszennyezés, a zöldterületek csökkennének, a talaj minősége romlana. A tervezett útvonal mentén a telkek veszítenének értékükből.
Az osztrák környezetvédők már évtizedek óta bírálják ezt a tervet. Amikor a tervezés, majd az építkezés a magyar oldalon elindult, már lehetett látni, hogy a túloldalon megváltozott a hozzáállás. Ausztria javasolt egy másik útvonalat 2019-ben, de Magyarország nem fogadta el, mert az évekre visszavetette volna az építkezést az újratervezés, újraengedélyeztetés miatt. Inkább építünk alagutat és kivisszük a határra, aztán mutogatunk az osztrákra – kommentálta a hírt a lap informátora, aki évek óta figyelemmel kíséri a történéseket.
A civilek szerint környezetbarát módon kellene kezelni a határon áthaladó forgalmat
A polgári szervezet nem áll le a jövőben sem - olvasható az UDW (Unabhängige Dorfliste Wulkaprodersdorf) honlapján. Elsősorban Sopron, Eisenstadt és Mattersburg regionális közlekedési koncepciójának kidolgozására összpontosítanak. Számukra az a fő kérdés, hogyan lehetne környezetbarát módon kezelni a Magyarországra, illetve az onnan érkező forgalom áramlását.
Állásfoglalásukban kifejtik, a koronavírus-válság megmutatta, hogy a távoli országoktól való gazdasági függőség kockázatos, óriási szállítási költségeket okoz, zajt generál és szennyezi a környezetet. Szerintük mindenkinek át kell gondolnia azt a lehetőséget, hogy minél több regionális terméket használjon helyben és csökkentse a nemzetközi függőséget.
Miközben Sopron térsége lélegzetét visszafojtva figyeli az oly régóta vágyott gyorsforgalmi út látványos építését, az osztrák történések új megvilágításba helyezhetik az egész beruházást. Sopronnak nagyon kell az M85-ös, de hogyan tovább? A lap megkérdezte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t (NIF) de eddig nem érkezett válasz.