Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

A kínaiak szívesebben vesznek nyugaton gyártott kínai autót - Herczog Edit az EU kitöréséről

Az energiaéhség növekszik, a távol-kelet viszont lassan a nyakunkra nő. Mi jön most? Lehetséges-e a házasság az Egyesült Államokkal? Herczog Edit, az Európai Parlament képviselője tartott előadást az ELTÉn.

Az Európai Unió globalizációs dilemmái címmel tartott előadást az ELTE társadalomtudományi karán Herczog Edit , az Európai Parlament S&D frakciójának elnökségi tagja, és ha már itt csücsülünk a magyarországi elnökség kellős közepén, akkor elmentünk, hogy meghallgassuk.

Herczog Edit
-

A képviselőasszony dióhéjnyi történelmi visszatekintéssel kezdte mondandóját: a gazdasági-politikai viszonyrendszer átváltozása a vasfüggöny lehullásával, a hidegháború végével vette kezdetét, és jelenleg is tart. A fegyverkezési versenyt felváltotta a technológiai verseny, ami viszont a politikai berendezkedéssel szemben nem visszafordítható, egyirányú folyamat -

ha feltalálták a kerékpárt, akkor azt nem lehet eltüntetni.

Viszont épp a technológiai versengés az, ami elgondolkodtató megoldásokkal szolgál, és képes átívelni politikai rendszereken: Herczog legfényesebb példaként az ICANN-t említi (ez az a kaliforniai vállalat, ami világszerte kiosztja az IP-címeket a föld internetezőinek), és bár 2011-ben óceánokon és országokon át ível az optikai hálózat, érdekes, hogy politikailag egyik ország sem tárgyalta ezt, vagy hozott döntést vele kapcsolatban parlamentjében - egyszóval nem avatkoztak bele.

Egyáltalán nem olyan tuti az EU helyzete, mint gondolnánk

De hol van esély még ilyen rendszerre, amit demokratikus és autoriter államok egyaránt átengednek magukon - akár csak a forrongó afrikai országok forradalmárainak netes szervezkedésére gondolva? Egy biztos: gyűlnek a globális kérdések a küszöbön, és ha az európai kontinens egy multipoláris rendszerben nem lesz képes válaszolni ezekre, akkor el fog süllyedni. Márpedig nem tudni, mikor kapaszkodik össze esetleg két másik kontinens, és

egyáltalán nem biztos, hogy a világgazdasági jelentőségünk az elkövetkező időszakban növekedni fog, sőt az sem biztos, hogy fenntartható lesz.

Ha keressük a kitörési pontokat, akkor egyvalamit figyelembe kell venni. A gazdasági növekedési szakasz mindig, minden körülmények között egy exponenciális görbén szemléltethető: vagyis egy fejletlen országban például mindenkinek van egy tehene, ami nagyon lassan változik, a következő tehént nehéz megszerezni, de ugyanígy a fejlett gazdaságban is lassú a gyarapodás üteme, ott meg mindenkinek van egy Audija. Az igazi, kirobbanó növekedés a kettő között helyezkedik el.

A nagy kérdés tehát az, hogyan lehet ezt a felfelé ívelő szakaszt előállítani, vagy ahol már előállt, ott ráépíteni a saját folyamatainkat.

Jönnek az elektromos autók, csak éppen a befektetők nem

Herczog Edit ezt latolgatva számba vette az eshetőségeket: ezek közül első az energiaszektor. Ez

olyan átalakulás előtt áll, ami a szemünk előtt zajlik, de nagyon-nagyon nehezen indul el

, de szerinte ezt önmagában a green, azaz nem fosszilis energiára nem lehet alapozni. Az EU energiastratégiája szerint az üvegházgáz kibocsátásának 80 százalékkal való visszaszorítása megvalósítható 2050-ig, ami úgy jön össze, hogy 20% energiahatékonyság, 20% megújuló energia, 40% nukleáris energia, és mindezek mellett azzal kell számolni, hogy a nevezett évig 40 százalékkal bővül az EU villamosenergia-fogyasztása - alapvetően a digitális gazdaság továbbterjedése és a közlekedési iparágak elektromossá alakítása miatt.

Antro, a magyar elektromos járgány
-

Ez a tervezett növekedés elérhető, de csak egy esetben:

ha az a mintegy ezer milliárd euró, amely ehhez szükséges, megjelenik valóságos befektetésként, és elkezdődik egy befektetési hullám. Ezt nem látjuk, nem kezdődik el, a politika nagy lépéseket tesz ebbe az irányba, de úgy tűnik, ez még egyelőre várat magára

- mondta a szakértő.

Ezüstgazdaság: kötelező építeni az idősekre

Érdekes volt az előadás következő felvetése, miszerint az ősz halántékú korosztályra való építés is óriásit lendíthet az unió fejlődésén. Számítások szerint ugyanis 2030-ra a 65 éves korúak száma a mostanihoz képest megduplázódik, a 75 éven felüliek száma megtriplázódik.

Erre kell valami megoldást találni, ami az lehet, hogy kitoljuk az aktív, egészséges kort, és elérjük, hogy

ez az exponenciálisan növekvő, öregedő társadalom megjelenjen fogyasztóként, azaz olyan termékeket tudunk nekik ajánlani, ami kifejezetten az ő igényeiket szolgálja, és az ő élethelyzetüket könnyíti meg, hogy lerövidüljön az ápolási idő. A gazdasági kényszer mellett ez lesz az ő igényük is.

A számítástechnika egyébként már ráfordult az ezüstgazdaságra, sorra születnek a nekik célzott termékek.

-

Hova mennek az Európában gyártott autók?

Izgalmasnak bizonyult az export kérdése is az EU kapcsán. A képviselőasszony szerint érdemes vetni egy pillantást arra, hova mennek az Európában gyártott autók.

Ma az európai autógyártás kapacitásnövelésére amiatt van szükség, mert az elmúlt öt évben 11 százalékra nőtt a piacon belül az EU-ból a Kínába exportált autók száma.

Az ok érdekes: a kínaiak szívesebben vesznek nyugaton gyártott kínai autót, mint Kínában gyártott nyugati autót. Ez az idősebbek előtt nem ismeretlen jelenség: a nyolcvanas években a romániaiak szívesebben vettek exportra gyártott Daciát, de hasonló volt, amikor 1989-ben kilométeres sor kígyózott a József körúti McDonalds előtt, de nem azért, mert a hatvani ketchup rosszabb volt, és a Trapper farmer sem a minősége miatt volt ciki. Hanem mert volt amerikai alternatíva.

Az Európai Unió összetartása, bővítése és mélyítése az egyetlen út, ami mint szereplőt meg tudja tartani ebben a mezőnyben.

Mi lenne, ha összenyitnánk az EU-t és az Egyesült Államokat? Elképzelhető ez? Sokak szerint nem. De huszonöt éve elképzelhetőnek tartottuk, hogy az unió tagállama legyünk?

- zárta előadását Herczog Edit egy transzatlanti piaci egybenyitás víziójával.

Hogy mit kezd egymással a két földrész, és van-e a felvetésnek realitása, az az elkövetkező pár évben kiderül.

Kedves Olvasó!
Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
Köszönjük!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet

Tovább az oldalra