Baleset. Bárhol, bármikor, bárkivel előfordulhat. Most éppen Egyiptomban szenvedtek balesetet magyarok, akik rosszkor voltak rossz helyen és a tragédiáról semmit nem tehetnek. A nyaralásuk végén szedte fel őket a transzferbusz a Palm Beach hotelnél és útban a reptér felé érte őket a baleset. Azonban nem kellett néhány óra és már a hazai sajtóban és fórumokon is hemzsegtek a tényektől elrugaszkodott következtetések, vélemények, tanácsok. Egy biztosan rossz statisztikai adat is szárnyra kapott a hazai lapokban és van, ahol már egyenesen azt sugallják, hogy életveszélyes Egyiptomba utazni. Nekünk is megvan erről a véleményünk.
Nem tudni, honnan szerzi az információit az egyiptomi magyar nagykövet, de az biztos, hogy sikerült összekavarnia az itthoniakat. Az általa elmondott teherautóval ütköző, majd árokba boruló buszról szóló történet legendának bizonyult, a Kairóból induló diplomata jobban tette volna, ha vár addig, amíg a helyszínre ér, vagy amíg megerősített információkat mondanak neki. (Az árokba borult kifejezés valószínűleg itthonról hozott fordulat, mivel Egyiptomban a sivatag mellett viszonylag kevés az árok, hiszen a csapadék sem túl gyakori arrafelé.)
Az út szélén álló rémült civilektől származó adatok sokszor távol állnak a valóságtól. A halottak számánál is a már biztos adatot "illik" közölni, azaz a "legalább 10 halottja van" fordulat jelzi, hogy legalább ennyien haltak meg, de elképzelhető, hogy magasabb lesz az elhunytak száma. A magyar sajtóban azonban 10 és 15 közötti szám jelent meg. Aki a 15-öt olvasta először, az most a 11 halottal kapcsolatos híreket kétkedve fogadja. Főleg akkor, amikor Egyiptomból is írnak haza turisták és ők is 14-15 halálesetet mondanak biztosra. A biztos viszont náluk is azt jelenti többnyire, hogy hallották valakitől, aki szintén mástól szerezte az információt.
Szintén nem szerencsés az a magyar sajtó által felkapott statisztika, amiből súlyos következtetéseket vonnak le néhány újságban. Eszerint Egyiptomban életveszélyes a közlekedés, mert a sofőrök száguldoznak, az utak pedig katasztrofális állapotban vannak. Számokat is közölnek és a szerkesztőségekben senkinek nem tűnik fel, hogy valami nem stimmel. Eszerint ugyanis Egyiptomban
körülbelül 8 ezer közúti baleset történik évente, amiben 6 ezer ember hal meg
.Álljunk meg egy szóra, miután mindenki kiszörnyülködte magát a magas számokat látva. Első ránézésre is nagyon hihetetlennek tűnik, hogy csaknem annyian meghalnak, mint ahány baleset történik. De ha tudjuk azt is, hogy Magyarországon tavaly 18 ezer sérüléses közlekedési baleset történt, amiben hétszázan haltak meg, akkor úgy is tűnhet, hogy a tizenegyszer nagyobb Egyiptomban lényegesen kevesebb a baleset, de arányaiban többen halnak meg. Hiszen az ország több mint egymillió négyzetkilométer és 73 millióan lakják. Ehhez jön még évente 7-10 millió turista, akiket szintén jellemzően buszokkal mozgatnak. (Nem ide tartozik, de a kultúra ismeretében nem meglepő tény: az ittasan okozott balesetek száma Egyiptomban elenyésző. A bódult állapotról viszont nem találtunk adatot.)
Számunkra megdöbbentő, hogy több magyar újság is gondolkodás nélkül átvett mindent, amit talált, hogy látszólag jó sok anyaguk legyen a balesetről. Így fordulhat elő, hogy két egymást követő képen teljesen más buszroncsot láthatunk, miközben a képaláírás szerint a képek a baleset helyszínén készültek. (Az egyik napilap ráadásul elkövette azt a bravúrt, hogy a két különböző buszt ábrázoló kép közül egyik sem a tegnap balesetet szenvedett járművet mutatta.)
A jelenség nem új, hazánkban is bőven akadnak olyan újságok, amelyek "kamuképekkel" hívják fel a figyelmet a cikkükre, azaz olyan felvételekkel csalogatnak, amiknek semmi köze az aktuális témához. Ebbe futott most bele sok magyar újság, amikor ilyen kamuképeket töltöttek le, figyelmen kívül hagyva az arab feliratot, miszerint az csak illusztráció.
Szintén érdekes, hogy míg az egyik újság főcíme halálos fáradtság miatti balesetről tájékoztat, addig a cikkben arról olvashatunk, hogy műszaki hiba és gyorshajtás okozhatta a tragédiát. (Talán a buszsofőrökön kívül a szerkesztőknek is lassítani kellene...)
Rossz érzéssel olvastuk a balesetes cikkekhez érkező hozzászólások némelyikét. Volt, aki egyenesen kijelentette, hogy nem kár az elhunytakért, hiszen mind adócsalók lehettek, ha telik nekik egyiptomi útra. Csak csendben jegyeznénk meg, hogy egy hét egy Balaton parti négycsillagos szállodában reggelivel esetenként drágább, mint ugyanennyi idő egy egyiptomi négycsillagos szállodában, all inclusive ellátással, repülőjeggyel, mégsem nevezi senki adócsalónak a Balaton partján nyaralókat. És akkor még nem szóltunk az őszi szünetben életük talán eddigi legkomolyabb kirándulásán résztvevő gyerekekről, akik szintén meghaltak a balesetben, vagy súlyos sérülést szenvedtek.
A buszbalesetet követően a Hurghadán dolgozó magyar idegenvezetők erőn felül teljesítve tájékozódtak, hozták-vitték az információkat és tájékoztatták az itthon maradtakat is. Az index.hu " Egyiptom - Hurghada" című fórumában malazs fórumozó az alábbiakat írta: "Ezúton is szeretnék köszönetet mondani P. Katának, aki tudta hogy nem velünk történt a baleset, viszont elérhetetlenek voltunk, így a facebookon értesítette a gyerekeimet hogy nyugodjanak meg, mi jól vagyunk." Minden elismerésünk a hölgynek!
Az úthálózattal kapcsolatban személyes tapasztalatunk, hogy az országutak és főutak jó minőségűek, a kisebb városi utak pedig nagyjából megfelelnek a magyar kátyús főutak minőségének. A városban azonban amúgy sem lehet száguldozni, hiszen sok a fekvőrendőr. Az egyiptomi helyzetet nehezíti a homok, amit a településeken kívül rendszeresen takarítani kell.
Olvasóinknak töltöttünk fel egy 11 percbe sűrített fél órás taxiutat, amit Hurghadán rögzítettünk. A gyorsított videóban is jól látszanak a helyi közlekedési jellegzetességek. Az index.hu-n megjelentetett véleményt, miszerint Egyiptomban szükség esetén olyan fiatal fiúkat ültetnek be buszsofőrnek, aki pár nappal azelőtt még autót sem vezetett, erős kétkedéssel fogadjuk.
Végezetül azt javasoljuk az Egyiptomba még csak készülő Olvasóinknak, hogy egy percig se habozzanak a mostani baleset miatt, ilyen ugyanis bárhol előfordulhat. Nyolc nappal ezelőtt egy magyar autópályán halt meg 14 külföldi egy kisbuszban, ettől azonban Magyarországot sem kell elkerülni. Személyes tapasztalatunk alapján az egyiptomi vezetési szokások eltérnek az itthon megszokottól, de turistáknak nem egyszerű autót bérelni, a helyiek pedig tisztában vannak az ottani viszonyokkal. A dudát sem csak veszély esetén használják, hanem mindenféle jelzésre (pl. előzés előtti figyelmeztetésnél is.) Az utazási irodáknak pedig nem érdekük kóklerekkel dolgoztatni, hiszen már egy transzfer közben szerzett könnyű sérülés is negatív színben tünteti fel őket.