Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Így alkalmazkodtak a szombathelyi cégek a pandémiás válsághoz

Az üzleti fejlesztések garantálják az életben maradást a szombathelyi kkv-k esetében is – Interjú a Pencloud Kft. vezetőivel.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Megújult arculattal és márkanévvel vág neki a 2021-es évnek a Pencloud Üzleti Informatika Kft. A cég több tucat vállalkozásnak segített távmunkára átállni a pandémia kezdetén, de úgy látják, hogy továbbra is rengeteg a tennivaló a vas megyei vállalkozások informatikai hátterében, elsősorban a biztonság terén. A változásokról és a helyi cégek válsághoz való alkalmazkodásáról kérdeztük Fonyó Szabolcs ügyvezetőt és Tóth László szervizvezetőt.

Miért döntöttetek úgy, hogy több mint húsz év után átnevezitek a céget, és a jól bevált Pencomról Pencloudra váltotok?

Fonyó Szabolcs: A járvány okozta válság szinte minden vállalkozás számára lehetőséget adott egy szusszanásnyi időre, hogy átgondolja, hogyan is szeretne működni a jövőben. A cégünket 23 éve alapítottuk, így teljes mértékben megérett a megújulásra, sőt, azt gondolom, hogy ezt már hamarabb meg kellett volna tennünk, de most érkeztünk el egy olyan váltóponthoz, amikor már nem halogathattuk tovább. Kicsit olyan ez, mint mikor tavasszal visszametsszük a fát, hogy utána új erőre kapjon és szép, egészséges gyümölcsöket teremjen. Persze nem kell óriási irányváltásra gondolni: a folytonosság megmarad, továbbra is üzleti informatikával foglalkozunk. A „cloud” kifejezés pedig nemcsak a jövőre, hanem a jelenre is vonatkozik. Már évekkel ezelőtt kitűztük a zászlónkra a felhőtechnológia népszerűsítését, ennek az angol megfelelője pedig arra utal, hogy ezt továbbra is folytatjuk, ez áll az üzleti fókuszunkban.

Nemcsak Ti magatok, hanem a partnereitek is számos újítást vezettek be a pandémia hatására, az átállásban pedig aktívan segítettétek őket. Hogy látjátok, hogyan alkalmazkodtak a cégek Szombathelyen ehhez az új üzleti környezethez?

Tóth László: Majdnem az összes partnerünknél be kellett vezetni távmunka megoldásokat. Ez azért volt nagy kihívás, mert a pandémia előtt csak néhányaknál működött, és most szinte egyszerre akarta mindenki azt, hogy a nulláról egy jól működő rendszert alakítsunk ki egyik napról a másikra. Ez óriási terhet rótt ránk, hétköznap reggeltől estig dolgoztunk, és néhány hétvégét is beáldoztunk azért, hogy segíthessünk az ügyfeleknek. Oktatnunk, tanítanunk is kellett a számukra új alkalmazások használatát, mint a Microsoft 365 (pl. Teams), a távoli asztal, a VPN vagy a vírusvédelem. Az őszi időszakban ez már nem volt jellemző, hiszen mindenki alkalmazkodott az új helyzethez, ekkor már inkább finomhangolásokat végeztünk.

F.Sz.: Ezt azzal egészíteném ki, hogy sok partnerünknél már korábban sikerült áttérni a felhő alapú technológiára, náluk sokkal könnyebb volt a home office bevezetése. Ahol eddig elzárkóztak ettől, mert nem ismerték fel az igényt, vagy csupán féltek tőle, ott ez egy nagyon nagy lépés volt.

Fonyó Szabolcs és Tóth László, a Pencloud Kft. vezetői a pandémiás válságban is meglátták a változás előnyeit és az üzleti lehetőséget.
Pencloud Kft.

Sokan tehát most érezték meg igazán, hogy mennyire fontos egy jól működő informatikai háttér megléte. A pandémia hatására most már könnyebb érvelni a felhős rendszerek mellett?

F.Sz.: A felhőtechnológia már jópár éve a mindennapjaink része. Az emberek iszonyú sok alkalmazást használnak a mobiltelefonjukon, a számítógépükön, csak éppen nem tudják róla, hogy a háttérben felhő működik. A bizalmat nem most kezdtük el kiépíteni, már évek óta ez a küldetésünk. Az viszont igaz, hogy a széleskörű távmunka igénye sok olyan helyen kinyitotta a kapukat, amikről nem is gondoltuk volna.

Tudnátok mondani erre konkrét példákat?

T.L.: Egy elég nagy ügyfelünknél – ahol nyilván szigorú szabályok vannak érvényben – korábban rendszerint nagyon merev akadályokba ütköztünk, ha fejlesztéseket javasoltunk. A pandémia berobbanása viszont azonnali megoldást igényelt, és minden javaslatunkat elfogadták, nagyon gyorsan bevezettük a távmunkát. A kollégáik jelentős hányada pedig a mai napig otthonról dolgozik.

F.Sz.: Általában a kisebbek, a KKV-k rugalmasabban állnak ehhez a témához. Az önkormányzati hivatalok kevésbé vannak erre felkészülve, és egyébként ilyen vészhelyzetben egy-két szabályt tényleg úgy kell kezelni, hogy tudjunk élni is mellette. A megyei önkormányzat egy nagyon jó példa. Ők nagyon hamar áttértek a home office-ra, vettek videokonferencia rendszert is, tényleg úttörők voltak, már tavasszal átcsatornáztak mindent, amit lehetett.

Hogy látjátok a közeljövőt? 2021 nyarától mindenki visszatér az irodába vagy részben maradnak ezek a jó tapasztalatok?

T.L.: Ha nem lesznek rákényszerülve az otthoni munkavégzésre, akkor valószínűleg sokan visszatérnek az irodába.

F.SZ.: De nem gondolom, hogy a februári szinthez hasonló mértékben. A pozitív tapasztalatok miatt jónéhányan biztosan maradhatnak távmunkában, már csak az ingázási költségek megspórolása vagy a családbarát munkahelyek növekvő száma miatt is.

Pencloud Kft.

Ez ugyanakkor egy újabb kockázatot is rejt magában, hiszen sokan használják otthoni eszközeiket céges célokra, vagy éppen fordítva. Országosan erről gyakran beszélnek az informatikai szakértők, Vas megyében is hasonló a helyzet?

F.Sz.: Igen, sajnos ez nálunk sincs másként. Most is van egy olyan ügyfelünk, akinek a cégét zsarolóvírus támadta meg kiberbiztonsági hiányosságok miatt. A helyreállítás nagyon sokáig tartott. Jó lenne, ha nem utólag kellene ezeket kezelni, hiszen sokkal olcsóbb egy biztonsági mentésre és egy jobb vírusirtóra előfizetni, mint a helyreállítás költségét kifizetni – adott esetben ez a különbség akár 50-szeres összeg is lehet, és akkor még nem beszéltünk kieső munkanapokról, amíg a dolgozók nem tudják végezni a munkájukat a rendszer állása miatt.

A biztonsági fejlesztések mellett miben láttok még lehetőséget?

T.L.: A Microsoft Teams előnyeit már senkinek sem kell magyaráznunk, hiszen látják a cégek, hogy most már nem feltétlenül kell 5 különböző városból személyesen egy tárgyalóteremben találkozni ahhoz, hogy hatékony megbeszélést tudjanak folytatni. Igaz, ma még több fő is leül egy kamera, egy laptop elé, amit néha megmosolyogtató látni, de idővel ez is átalakul majd.

F.Sz.: Én azt szoktam mondani, hogy van Budapesten egy vállalati kultúra, ahol egy-két éve már maguktól is működnek ezek a fejlesztések, és szépen lassan begyűrűznek a mi megyénkbe is. Nagyon sokáig nem volt megszokott dolog, hogy valaki egy Teams meetingen vegyen részt, de ma már egyre inkább az. Amiben nagy fejlődési potenciált látok az a mobileszközöknek a használata. Nemrég voltunk kint egy olyan helyi vállalkozásnál, ahol a céges levelezési rendszer még nem működik a dolgozók mobiltelefonján. A cégvezető konkrétan nem látja a levelezését, naptárját, ha úton van. És a vírusvédelemre is mindenki csak legyint, amíg meg nem égeti magát. Messze még tehát az út vége, de a technológiai fejlesztéseket a változó körülmények mindig kikényszerítik. Mi ezeket folyamatosan figyeljük, és ha egy cég elég érettnek érzi magát, segítünk a tapasztalatainkkal és szakértelmünkkel.

Nézd meg, hogyan visszük sikerre a Te cégedet is a felhőben >>

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

(X)

Hirdetés
Hirdetés
Tovább az oldalra