Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Különadókkal nem lehet a válságot megoldani

"Mindig akadnak a pártkatonáknál is jobb pártkatonák. Ez is azt mutatja, hogy a Fidesz nincs felkészülve arra, hogy hogyan változtassa meg, és működtesse a rendszert." - aktuális országos és szombathelyi ügyeinkről Székely Klárával politikai elemzővel beszélgettünk.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

- Pár napja a Parlamentben az Alkotmánybíróság jogkörét szűkítő Lázár-féle alkotmánymódosítás módosításának szavazásakor nem várt esemény történt. Porszem csúszott a gépezetbe, és a szavazatszámláló nem működött. Vagy a háttérben egyéb játszma zajlott?

- A frakciók végül úgy döntöttek, hogy elfogadottnak tekintik a módosításokat. Ez azt jelenti, hogy a kormányzó pártok parányit visszavettek az eredeti elképzelésekből. De ez azt is jelezheti, hogy a parlament valamennyire akceptálni tudja a kormány előnyös helyzetéből fakadó szándékát.

- Sejtetheti azt is, hogy a kétharmad mégsem mindenhez elég?

- Azért tűnik úgy, hogy nem mindenre elég, mert eddig az volt a képzetünk a Fideszről, hogy ott mindenki egyetért mindenkivel. Holott egyetlen pártban sincs ilyen, mindenhol vannak viták, más megközelítések és látásmódok. Ahogy az alkotmánybíróság példája is mutatja, a Fideszen belül is különböző nézetek ütköznek egymással. De még ennél is nyilvánvalóbb példa a mostani felsőoktatási tervezet körül kibontakozó csörte, amelynek alapja elsősorban nem politikai, hanem szakmai.

- Amit a volt fideszes oktatási miniszter, Pokorni Zoltán és a jelenlegi kereszténydemokrata államtitkár, Hoffmann Rózsa vív meg egymással.

- A választópolgárok számára most válik nyilvánvalóvá, hogy a Fidesz sem egységes, nem mindenki gondolkodik ugyanúgy, és akadnak olyanok is, akik a politikai döntések következményeit előrébb látják, mint mások.

Székely Klára
Horváth Balázs

- Több elemző az alkotmánymódosítás körüli hercehurcát egy fajta előjátéknak tartja, úgy vélik, a Fidesz teszteli a társadalom tűrőképességét, és azt, miként lehet az Alkotmányhoz hozzányúlni.

- Egy alkotmány megváltoztatása - a politikai erők és az ország számára is - mindig óriási tett. Abban konszenzus van, hogy az alkotmányt változtatni kell, de a mikéntekről évtizedek óta zajlik a vita.
Véleményem szerint a jelenlegi kormányzó erő nem tenné jól, ha nem szondázná a lehetőségeket. Természetes ha vizsgálják azt, meddig nyújtózkodhatnak, meddig tágíthatják a mozgásteret – illetve szűkíthetik az alkotmány révén a kormány ellenőrzését.

Egy rendpárti alkotmányt is meg lehet szerettetni ideig-óráig a néppel

- Sokan egy eljövendő rendpárti, ős-konzervatív alkotmánytól is félnek, amelybe akár a Szent Korona-tan is bekerülhet. Jogosan?

- Ideológia szempontból, az eszmék áramlása szempontjából igen, ugyanis a mostani kormányzati erők számos olyan eszmét is előhoznak, amelyet a magyar történelemben eddig túlhaladottnak tekintettünk. Van rá esély, hogy az alkotmány tartalmazni fog olyan elemeket is, amelyekkel talán az ország egy része nem ért majd egyet. Az érzelmi politizálásnak igen nagy lehetőségei vannak ma Magyarországon, még egyfajta rendpárti alkotmányt is meg lehet szerettetni ideig-óráig a néppel.

- Az alkotmányt minden politikai erő, aki kellő hatalommal bír, saját kedvére, ízlésére gyúrhatja?

- A politikai túlhatalom azt jelenti, hogy akinek kétharmada (vagy többje) van, az tulajdonképpen gát nélkül befolyásolhatja a politikai folyamatokat. Ebben a helyzetben az akadályokat magának kell felállítania, és a viták alapjait a párton belüli nézeteltérések adják. Más politikai erőnek jelen pillanatban nincs olyan ereje, sem hatása, amivel ezt befolyásolni tudná.

Szombathelyen járt Orbán Viktor
Mészáros Zsolt

- Az elmúlt hónapok közvélemény-kutatási adatai szerint a Fidesz-KDNP támogatottsága még magabiztosabb, közel hatvanhat százalékos. Annak ellenére például, hogy a magánynyugdíj-pénztárak állami lenyúlása számos párthívőnek sem teszik.

- Azért – ezt érdemes figyelembe vennünk - egy felmérés kapcsán mindig kérdéses az eredmény, ugyanis nagyon számít, ki rendeli meg, és ki végzi el, és a kérdezettek milyen körből származnak. A felmérések sohasem reprezentatívak, sosem az ország egészét jelentik, hanem csak a megkérdezett társadalmi rétegeket. Azt viszont nem szokták címlapon közölni, épp melyik társadalmi réteget kérdezték meg.

Ne véletlenül szokták mondani, hogy egy jó szociológus egy felméréssel bármikor bármit be tud bizonyítani. De hangsúlyozni szeretném, ez nem jelenti azt, hogy a Fidesz a támogatottságában óriási veszteséget szenvedett volna el. Abból a szempontból mindenképpen igazak ezek az adatok, hogy a kormányzó politikai tábor még őrzi azt a támogatottságát, amit a választásokkal kapott, és ennek elsősorban az az oka, hogy eddig a változtatásokról csak beszéltek, de valós intézkedések, amelynek következményeivel a választópolgároknak is szembesülniük kell, még nem történtek.

- Pedig előbb-utóbb például gázárat kell emelni…

- Igen, és nagyon valószínű, mihelyst a választó a saját zsebén is érzi a változtatásokat, csökken majd a kormányzó pártok népszerűsége.

- A Fidesz egész kampányát arra építette, hogy nem lesznek megszorítások. A bankok megsarcolásával, a magánynyugdíj-pénztárak által kezelt vagyon államosításával, és egyéb válságadókkal megmenthető a gazdaság? Egyszóval elkerülhetők a megszorítások?

- A válságot különadóval nem lehet megoldani, ez csak tüneti kezelés. A krízis nem pusztán pénzügyi természetű, nyugodtan beszélhetünk strukturális válságról is. A teljes gazdaságot (az ipart, a mezőgazdaságot és a szolgáltatói szektort) modernizálni kell, átszervezni és megerősíteni. Ráadásul a különadónak lesz olyan hozadéka, amelyet továbbhárítanak az állampolgárokra, így előbb-utóbb ezek az intézkedések is sokunkat érintenek majd.

A Fidesz valóban rendszerváltásként éli meg hatalomra kerülését

- Tavasz óta az állami cégeknél, csoportvezetői szinten is szabályos tisztogatás zajlik. A közeljövőben 30 ezer köztisztviselőt tesznek utcára. Elképzelhető ilyen méretű tisztogatás egy nyugati típusú demokráciában?

- Persze mindig a skandináv demokráciákat hozzuk fel példának, ahol az állam irányításában a szakmaiság fontosabb, mint a politikai hovatartozás. Azt hisszük, hogy a nyugati demokráciák jobbak – de ugyanazok az erők és vonalak működnek ott is, mint nálunk. Más kérdés, hogy a társadalom tapasztaltsága okán ott a társadalmi kontroll fokozottabb a politika felett.
Egyfelől ez a változtatás persze érhető, hiszen minden politikai erő – a hatalom természetéből adódóan - szeretné a közszférát saját háta mögött tudni.

Székely Klára
Horváth Balázs

- Másrészt viszont sokan a közszféra teljes kiszolgáltatottságától félnek, és az ’50-es éveket emlegetik. Persze ez is túlzás…

- Nem feltétlenül, hiszen az ötvenes években is arról volt szó, hogy hatalom egy politikailag bebiztosított hátországot akart maga mögött tudni. A kérdés az, mennyire lesz előnyére vagy hátrányára a későbbi működésnek? Elgondolkodtam azon, vajon attól a köztisztviselőtől, aki a politikai hatalomnak teljességgel kiszolgáltatott, elvárható-e az, hogy szakmai tudása legjavával szolgálja azt az állampolgárt, aki nincs hatalomban, és nem politikai tényező?

- Ráadásul halottam olyan állami cégről, ahol már a tavasz óta kinevezett vezetők is huzamosabb ideje táppénzen vannak, mert őket is készülnek leváltani.

- Midig akadnak a pártkatonáknál is jobb pártkatonák. - Ez is azt mutatja, hogy a Fidesz nincs felkészülve arra, hogy voltaképpen hogyan változtassa meg, és hogyan működtesse a rendszert.

A tömegdemonstrációkat mindig szervezik

- Összességében, hogyan jellemezné a második Orbán-kormány eddigi működését?

- Most azt játssza a kormányzat, hogy próbálgatja a tűréshatárt, tágítja működésének kereteit. Majd kikristályosodik, meddig lehet kitolni ezt a határt, és mi az a pont, amire már a társdalom is felhördül.

- Lesznek újabb tömeges demonstrációk?

- Egyhamar nem, akkor majd igen, ha az állampolgár naponta a bőrén érzi a negatívumokat. Persze azt is érdemes tudni, a tömegdemonstrációk sosem azért születnek, mert a tömegek valamin egyszerre felháborodnak, hanem azért, mert valakik azt megszervezik. Ha lesz olyan erő, amely fel meri vállalni ezt, akár a bal, akár a jobb oldalon, akkor bármi elképzelhető…

A Gyurcsány-jelenség a politikai életben különleges

- Mi magyarázza a Fidesz vissza-visszatérő Gyurcsány-fóbiáját?

- Visszautalnék egy régebbi dologra. A rendszerváltás környékén a kerekasztal-tárgyalásokon Orbán Viktor felhívta a Fidesz figyelmét egy fiatal politikusra, valami hasonló kíséretében: „A többiektől nem kell tartani, mert azok nem komoly tárgyalópartnerek, nem is felkészültek, de ez a Gyurcsány, ez veszélyes, mert nagyon okos.” A fóbia már ekkor elkezdődött.
Vitathatatlan, hogy a Gyurcsány-jelenség a magyar politikai életben különleges. Kicsit Bokros Lajoshoz tudnám hasonlítani, aki, amikor elvégezte a munkát, amire a társadalomnak égető szüksége volt, a villásszarvú patás képével azonosult. Később azonban azok is, akik akkor Bokros Lajost a sárba rántották és megtaposták, a politika legmagasabb szintjén ismerték el.

Gyurcsánnyal is hasonló a helyzet, ő egy olyan politikai helyzetben került kormányzó pozícióba, amikor az ország kormányozhatósága érdekében nagyon sok rosszat meg kellett tenni. A választók szemében ez nem vonzó. Nem akarok jósolgatni, de gyanítom, lesz olyan időszak, amikor sokan rá fognak döbbeni, hogy amit a Gyurcsány-féle kormányzás próbált megvalósítani, az nagyon kellett volna ennek az országnak. Csak mellékesen utalnék rá, hogy számtalan nagyon hasznosnak tűnő akkori gazdasági kezdeményezés - amelyeket az akkori Fidesz-ellenzék kőkemény ellenállása miatt nem lehetett megvalósítani - most kezd visszaköszönni a Fidesz programjában.

De visszatérve a fóbiára, a Gyurcsány elleni Fidesz-hadjárat mögött nagymértékben, gyanítom, több szinten is a politikai bosszú áll. Másrészt magam sem tudnék nála szakmailag és politikailag felkészültebb politikai szereplőt mondani, aki ráadásul ennyire strapabíró személyiség.

Politikai bosszú áldozata?

- Hova zuhannak a szocialisták? Megállnak tizen-valahány százalékon, vagy törpe-minoritássá válnak?

- A folyamatnak nincs vége. Véleményem szerint ennek a pártnak szakadnia kell, ezt már többször is elmondtam. A szocialistáknak az a legfőbb baja, többek között ezzel sem tudott megküzdeni Gyurcsány, hogy a pártban nagyon sok párt van, sokféle nézettel és eszmerendszerrel. Törvényszerű a szakadás, és minél gyorsabban történik meg, annál nagyobb az esélyük a túlélésre.

Reális veszély a szélsőbal megerősödése

- Valamelyik szárnyából kinőhet az új baloldali erő?

- Fogalmam sincs. Azt viszont látni kell, hogy a nyugati demokráciákban is nagyon nagy a veszély a radikalizálódásra, és nem csak jobb, hanem baloldalon is, elég csak megnéznünk a londoni diáklázadásokat, vagy a párizsi tömegdemonstrációkat. Manapság a tömegek számára nagyon fontos az erő megmutatása. A liberalizmus egész Európában vereséget szenvedett, a túlságosan szabad, rend és fegyelem nélküli társadalom nem működik.

- Újra jönnek az illegális kommunisták, akik Wass Albert helyett Lenint olvasnak? Nehéz elképzelni…

- Ahogy az ősfasizmus sem, úgy az őskommunizmus sem köszönhet vissza, de mindenképpen megvan a veszélye annak, hogy a félreértelmezett nézetek teret nyerhetnek. Reális veszély lehet, hogy a kereső fiatal a korábbi eszmékben nem a valóságos jót találja meg, hanem azt, ami könnyen értelmezhető és emészthető, ami vonzó.

Puskás elődeihez képest más értékeket képvisel

- Térjünk rá Szombathelyre. A közgyűlés eddigi működéséből még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, de milyennek látja a polgármester személyét?

- A rendszerváltás óta Szombathely polgármesterei valami oknál fogva mindig felhívták magukra a figyelmet, Wagner András, Szabó Gábor és Ipkovich György nevét számos pozitív történéssel hozhatjuk összefüggésbe.
Puskás Tivadar számára nagyon nagy feladat az, hogy az elődök által magasra tett mércének meg tudjon felelni, vagy túlhaladja azt. Lehetősége van rá, mert olyan nagy támogatottsága van a közgyűlésben, amilyen eddig egyetlen polgármesternek sem adatott meg. Lehetősége van arra, hogy olyan irányítást valósítson meg, ami a város számára jó.
Egy biztos, a személyes fellépése, a megjelenése egy polgármesternek rendkívül fontos. Puskás elődeihez képest más értékeket képvisel, habitusában, közlésvilágában egyfajta erősen konzervatív megjelenésű, beszédmodorú személyiség. Ettől persze lehet sikeres polgármester. Puskást azért választották meg, mert látszott mögötte az a fajta politikai erő, amire ez a város vágyott, következésképpen az általa közvetített stílust is vágyta a választópolgárok rá szavazó része.

- Ugyanakkor továbbra is hiányoznak azok a kvalitásos szombathelyi politikusok, akik országos szinten fajsúlyosak, és a szavuk Budapesten is mérvadó.

- Való igaz, a szombathelyi politikusok elsősorban helyi közszereplőként működnek, országos politikusként nem nyilvánultak meg, egyik oldalon sem. Talán Kiss Péter volt az egyetlen, aki erőteljesebb pozíciókra törekedett, de ez a helyzet most sem változott.
Nem jó, hogy így van, mert ahol van egy jó nevű, erőteljesen politizáló, elfogadott személyiség, ott könnyebb az erő érvényesülése.

"Én a tőkét hiányolom a városból...."

- Ipkovich az elmúlt nyolc évben pár fajsúlyosabb szombathelyi beruházást azért kilobbizott…

- Én a beruházások és a pénz szempontjából különbséget tennék. Az előző kormányzati ciklus alatt látszólag valóban sok pénz áramlott Szombathelyre. Én ezt az időszakot – nem csupán szombathelyi összefüggésben - a főtéri rekonstrukciók ciklusának nevezem. Rendkívül szép fő terek, szökőkutak és szobrok épültek, kulturális fejlesztések zajlottak, amelyek azonban a térségbe profitot nem hoztak. Rendkívül jól esik a szombathelyi léleknek, hogy gyönyörű a fő tér, épül-szépül a szombathelyi színház, emeli a város hírét, de a gazdaságot kevésbé fejleszti ez a pénz.

Én azt a tőkét hiányolom a városból, ami gazdaságból gazdaságba áramlik. Azok a politikusok az igazán sikeresek, akik az erőteljes gazdasági szereplőket tudják maguk mögé állítani, és saját lokális körzetükbe is képesek bevonzani. Ezidáig a szombathelyi politikusok ebben nem jeleskedtek. Pedig a gazdasági felfutás ennek a tőkének a következménye, amellyel aztán munkahelyek teremtődnek, amelyből hosszú távú profittermelő tevékenységek valósulhatnak meg.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Közélet

Hirdetés