Úgy tudjuk, a város kulturális bizottsága döntése miatt szűkíteni kellett az idei iseumi szabadtéri nyári fesztivál bemutatóinak sorát. Miért?
Mérei Tamás: Rendkívül nehéz manapság egy ekkora rendezvény fedezetéül szolgáló forrást előteremteni. Külön probléma, hogy egyes támogató cégek csak jóval később döntenek, mint amikor el kell kezdeni a rendezvény meghirdetését. A kulturális bizottság nem látta biztosítottnak a tervezett teljes program finanszírozását, ezért döntött arról, hogy csak a Figaro házasságát és az Evitát rendezhetjük meg.
Egyes magyarországi nagyrendezvények (pl. Szegedi Szabadtéri Játékok, Savaria Történelmi Karnevál) költségvetésének nagy részét a helyi önkormányzat biztosítja, időben, ez azért nagy segítség, de jelenleg Szombathelyen, az Iseumi Szabadtéri Játékok esetében erre nem volt lehetőség.
Puccini Turandot előadása és José Carreras fellépése is elmarad. Műsoron lesz viszont a Figaro házassága és az Evita. Miért épp ezt a két előadást rendezik meg?
Végül is a Mozart operának kisebb a költségvetése, mint a Turandoté lett volna, itt ez döntött. Carreras helyett szerettük volna Montserrat Caballé-t Szombathelyre hívni, ugyanis amennyiben telt házas lett volna az előadás, az fedezte volna a költségeit is. A kulturális bizottság azonban úgy látta, hogy nem vállalhatjuk ezt a rizikót. Mindettől függetlenül még soha nem került több mű bemutatásra egy szezon alatt az Iseumban, és musical sem szerepelt még a programban. Ezek azért alapvető újdonságok.
Ahogy az is, hogy idén mindkét művet hangosítással adják elő. Tavaly kiderült, hogy egy ekkora, 1200 fős lelátóhoz igénybe kell venni ezt a segítséget. A finanszírozásban nagy segítséget jelent Balog Zoltán, emberi erőforrás miniszter támogatása, egy NKA pályázat, a többi támogatás cégektől érkezik.
Az Iseum, mint élő díszlet, mennyire érvényesül majd a rendezésekben? Inspirálja a rendezőket, vagy inkább hátráltatja?
Az Iseum teljesen egyedülálló kulisszát jelent az előadásokon, szoktam is viccesen mondani a díszlet-tervezőknek, hogy itt egy 1,5 milliárdos díszlet, milyen igényük van még? De nyilván ez egyben meghatározza a kereteket is, hiszen pl. forgószinpad installálására az Iseumban nincs lehetőség.
Miért lehet érdekes Mozart Figarója, itt és most a nyárban, iseumi díszletek között?
Tavaly, a Varázsfuvolát is rendező Káel Csaba ötlete volt a darab, tekintetbe véve a történet helyszín igényeit, nagyságát, kifejezetten nagy rendezői kedvvel ajánlotta a Figarót. Akkor azt még nem remélhettük, ami mostanra már kialakult, hogy nemcsak Vashegyi György, karmester vállalja majd el a felkérést, garantálva ezzel szakmai szempontból is a legautentikusabb, világ színvonalú előadást, hanem Rost Andreát is vendégül láthatjuk a Grófné szerepében.
Az Evita Webber "legszínházibb" műve. A szombathelyi rendezésben milyen érdekességekre számíthatunk, hogyan elevenedik meg a negyvenes-ötvenes évek Argentínája? A Broadway-n nemrég mutatták be a musical új hangszerelését, ezt hallhatjuk majd Szombathelyen is?
Igen, így van, a több mint 30 éve megírt musicalt most először dolgozták át, négy év alatt, és az új változatot eddig csak a Broadway-n mutatták be. A második helyszín Szombathely lesz – ezzel nem kis figyelem összpontosul majd a mi előadásunkra világszerte.
Hogyan sikerült az Evita castingja? Sikerült megtalálni a megfelelő szombathelyi szereplőket?
Nagyon jól sikerült a casting, mind Szombathelyen, mind Budapesten. A tánckar és a kórus nagy része is a kiválogatott művészekből került ki, előtérbe helyezve természetesen a szombathelyi indulókat. Célunk volt kezdettől fogva, hogy amennyire lehet, minél több helyi fellépőt foglalkoztassunk. A Figaróban is a szombathelyi Erkel-Szent Márton kórus lép fel, és az Evitában is feltűnnek majd a Savaria TSE táncosai az előbb említett egyéni alakításokat nyújtó táncosok, énekesek mellett.
A főszereplőket is megkérdeztük
Rost Andrea: Megmutathatom a női érettségem legjavát
Pályafutásában meghatározó szerep játszik Mozart operája,amelyet az idén új szereposztással a Magyar Állami Operaház is műsorra tűzött, ott szintén a Grófné szerepében láthattuk. Mit jelent ma ez a szerep Rost Andreának?
A Grófnő most az a szerep számomra, amelyben a hangi képességeim és a női érettségem legjavát megmutathatom meg a közönségnek.
Először énekel a szombathelyi zenekarral, ráadásul különleges szabadtéri helyszínen. Miben hozhat ez a szerep még újat a világ legjelentősebb színpadai után?
A helyszín és a zenekar a rendezés és a zenei felfogás szempontjából akár meghatározó is lehet. A mikroport pedig talán még finomabb pianókat is megenged majd számomra.
Mit vár Káel Csaba rendezésétől? Hol és miként készül a szombathelyi fellépésre?
A szerepre júliusban, az otthonomban készülök fel. Káel Csabával többször dolgoztunk már együtt, egy énekes-barát kellemes munkára számítok, amelyben a párbeszéd a rendező és az énekes között meghitt természetességgel ajándékoz majd meg.
Hol, milyen szerepekben láthatjuk,hallhatjuk még a nyáron?
Az idei nyár a pihenésé, ezeken az előadásokon kívül csak kisebb fellépéseket vállaltam el.
Miller Zoltán: Nem kell gondolkodnom Che alakján
Édesapja Miller Lajos, Kossuth-díjas operaénekes, aki Szombathelyen született. Mit jelent számára a város, van szombathelyi kötődése? Játszott-énekelt már Szombathelyen?
Sajnos, nem ismerem igazán a várost, korábban csak turné keretében, néhány alkalommal szerepeltem Szombathelyen. Az első premierem ezen a vidéken most, augusztusban az Evita lesz.
Közel tíz éve annak, hogy Koós Rékával a címszerepben Miskolcon játszott az Evitában. Mennyiben gondolja ugyanúgy, vagy másképp a marxista forradalmár, gerillavezér, Che Guevara alakját?
Igazából nem kell nagyon gondolkoznom Che alakján, hiszen az igazi Che Guevara, a gerillavezér a valóságban sosem találkozott Eva Peronnal, a kapcsolatukat mindössze egyetlen levél jelenti, amelyet a forradalmár neki írt, de sosem kapott rá választ. A darabban azért kapott helyet, mert ő a másik kulcsfigura, az intrikus, az ellenpont Evitával szemben. Végig nagyon kemény kérdéseket tesz fel, és mindennel szemben áll, amit az asszony képvisel.
Annyit változott talán az évek során a szerepformálásom, hogy egy évtizeddel ezelőtt azt játszottam, Che beleszeret ebbe a nőbe, hiszen mindketten egyéniségek, és nagyon elhivatottak. Ma már nincs meg az alakításomban ez a szerelmi szál. Számomra ma ennek a darabnak az az üzenete, hogy az a nő, aki nem a szellemi, hanem a materiális férfi mellé teszi le a voksát, az óhatatlanul elbukik. Ha egy nő Hold létére Nappá akar válni, akkor elég…
Koós Réka: Nem meghatározó Madonna Evitája
Ez a musical a Nyomorultakkal együtt a legmeghatározóbb az életemben, nagy szerepet játszott abban, hogy ezt a szakmát választottam. Véleményem szerint zeneileg egy nagyon nehéz musical, épp ezért is kedvelem. Kedvenc jelenetem a Waltz. Madonna Evitája számomra nemigen meghatározó, az ő hangi kvalitásai nem engedték meg, hogy a szerepet eredeti hangnemben énekelje el.
A szerep valóban sokban hajaz Madonna életére, emiatt szokták emlegetni, hogy csak önmagát kellett eljátszania. Nos, ezzel kapcsolatban az a véleményem, hogy ha holnap a Nemzeti Színház bemutat egy darabot egy agysebészről, akkor bemennek majd egy korházba és felkérnek egy agysebészt, hogy játssza el? Akkor az az alakítás jó is lesz? Egyértelműen nem.