Kgfb-díjak 2022: versenyeztetéssel és szerződés-átdolgozással csökkenthetőek a tarifák

A díjak várható megdrágulásának több oka van.

Akár 15-20 százalékkal is emelkedhetnek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) díjai 2023-ra a 2010. január 1-je előtt itthon vásárolt vagy külföldről behozott autók tulajdonosai, üzembentartói számára. Jó hír viszont az autósoknak, hogy a szerződések megversenyeztetésével, vagy azok átdolgozásával, akár ugyanilyen mértékű díjcsökkentés is elérhető lehet. Hajgató Szilveszterrel, az NBA Biztosítási Tanácsadó Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk a várható díjemelkedések okairól, illetve azokról a praktikákról, amelyekkel spórolhatnak a kgfb-n a gépjármű tulajdonosok.

Csaknem egymillió gépjárműnek, köztük több mint félmillió személygépkocsinak esik még mindig január elsejére a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási évfordulója, esetükben a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (MABISZ) közel 100 ezer szerződésváltásra számít az év végi váltási időszakban. Az érintett 12 biztosító legkésőbb november 2-ig hirdetheti ki tarifáit, ezzel kezdetét veszi az év végi kgfb-kampány. Az érintett ügyfelek ezt követően tudják összehasonlítani a piacon elérhető lehetőségeket a meglévő biztosítójuk által megajánlott díjjal, amelyet november 11-ig kell megkapniuk postai úton, vagy e-kommunikációs szerződés esetén e-mailben. A meglévő szerződés felmondására legkésőbb december elsején éjfélig van lehetőség.

- A MABISZ mintegy 10 százalékos átlagdíj-emelkedésre számít 2023-ra. Mi az oka a várható tarifaemelkedésnek? - kérdeztük Hajgató Szilvesztert, a szombathelyi székhelyű (Semmelweis utca 5.) NBA Biztosítási Tanácsadó Kft. ügyvezetőjét?

Hajgató Szilveszter, az NBA Biztosítási Tanácsadó Kft. szakértője azt javasolja, versenyeztessük meg a biztosítókat, vagy dolgoztassuk át a meglévő szerződésünket – ezzel mérsékelhetjük a kgfb-tarifák díjemelkedését
NBA

- A díjak várható megdrágulásának több oka van, az elsők között azt emelném ki, hogy a Covid óta eltelt időszakban, kevesebbet autóztunk, ezzel összefüggésben a károkozások száma is visszaesett, így a 2020-as és 2021-es évben nem volt drasztikus díjemelkedés a piacon. 2022-ben azonban mindez megváltozott, újra többen közlekedtek az utakon, sokan pótolták a korábbról elhalasztott utazásokat is, összességében még több baleset, károkozás is történt, mint a Covid előtti utolsó teljes bázisévben, 2019-ben. Idén így az átlag kárkifizetések 20-30 százalékkal növekedtek meg az előző évekhez képest. Míg három-négy éve egy biztosító átlagos kárkifizetése 300.000-400.000 forint volt, ez ebben az évben 500.000-600.000 forint, míg elektromos autók esetében 700.000-800.000 forint. A másik ok, ami jelentős érv lesz a biztosítóknál a díjemelésekre, az a törött alkatrészek pótlására szolgáló új berendezések áremelkedése. Ezeket jellemzően külföldről euróban vásárolják meg a márkakereskedések, javítóműhelyek, a beszerzések pedig a forintgyengülés miatt nagyon megdrágultak az elmúlt időszakban. Azaz a forintgyengülés is jelentősen növeli a biztosítók kárkifizetéseinek mértékét.

- És beépülnek a díjakba a javítóműhelyek megnövekedett energiaköltségei is.

- Így van. A javítóműhelyek, márkakereskedések jellemzően hatalmas csarnokokban működnek, amelyek szigetelései, fűtési rendszerei nem minden esetben korszerűek. Egy fényező műhelyben sem lehet például mínuszban dolgozni - arra is megvannak a jogszabályok, hogy milyen hőmérsékletet kell biztosítani a könnyű és nehéz fizikai munkát végzőknek -, így ezeket a létesítményeket kénytelenek a vállalkozások kifűteni, ahhoz, hogy dolgozni lehessen bennük. Az elszálló energiaköltségek mellett az is nagy gond a szektorban, hogy nincs, vagy kevés a minőségi munkaerő. Nagyon sokan már Ausztriában vannak, az itthon maradókért pedig versenyeznek a helyi műhelyek, ami növeli az egyik helyről a másikra vándorló jó szakemberek béralku pozícióit, felveri az árakat. Ez a tényező, a munkaerő bérköltsége is lecsapódik a rezsióradíjakban. Mindezek együttesen azt jelentik, hogy például szombathelyi szinten, a márkakereskedések átlagos 2022-es 20.000 forintos műhely rezsióradíja - márkától függően - jövőre akár 30.000-35.000 forint is lehet, de Budapesten egy prémium kategóriás szervizben már 50.000 forintos rezsióradíjról is beszélhetünk 2023-ra.

- A mostani biztosítási évfordulós határidő a 2010. január 1-je előtt itthon vásárolt vagy külföldről behozott, kevésbé használt autók, utánfutók, motorok, traktorok tulajdonosaira vonatkozik, azaz idősebb járművek valószínűleg idősebb tulajdonosaira. Ők mire számíthatnak, milyen mértékben fognak lecsapódni rajtuk a díjemelkedések?

- A piac 10 százalékos emelkedést jelez előre, én ezt inkább 15-20 százalék közé várom. És itt fontos megjegyezni, tisztázni, hogy hiába idős valakinek a kocsija, egy esetleges károkozás esetén nem a saját, hanem a másik fél gépkocsijában okozott kárt kell megfizetni. Most jönnek ki a céges flotta indexek, ebből már lehet következtetni a magánszemélyekre vonatkozó emelkedések mértékére is. Ebben a piaci szegmensben azt látjuk, hogy akik nem okoztak kárt, azok kaptak egy 15 százalékos díjemelést. Aki sok kárt okozott, az - annak mértékétől függően - 30-40 százalékos, vagy akár még nagyobb díjemelkedéssel is kalkulálhat. Ezekből az adatokból kiindulva a lakossági ügyfeleknek is elemi érdekük, hogy megversenyeztessék majd az ajánlatokat, ne bólintsanak rá automatikusan a megdráguló díjakra.

- Eddig a feketeleves, de elképzelhető, hogy ilyen piaci körülmények között is marad még mozgásterük a magánszemélyeknek a kgfb-tarifák csökkentésére?

- Minden évben elmondjuk, de most is meg kell tennem: a biztosítók versenyeznek az ügyfelekért, ezért az ajánlatokban is van, és lesz is szórás. Mindig vannak olyan szereplők, akik piacszerzés miatt az átlagos díjak alatt kínálnak, meglátjuk november 2-án, hogy most is felbukkan-e ilyen biztosító. Annál egyébként minden jobb, mintha nem teszünk semmit. Már egy biztosítási felülvizsgálattal is lehet akár 15-20 százalékot csökkentetni a díjakon. Ezt mindenképpen érdemes kezdeményezni nálunk, csak nyerhet az ügyfél rajta. Sok biztosító a mélyebb profilozás miatt plusz adatokat kér ügyfeleitől - ezek a kérdések főként a vezetési, autóhasználati szokásainkra vonatkoznak -, amit, ha megkap, díjkedvezményekkel honorál. Azaz akár biztosítóváltás nélkül is elérhető a tarifacsökkenés - plusz adatszolgáltatásért cserébe. Az NBA Biztosítási Tanácsadó ügyfeleinél már tavaly is inkább az volt a jellemző, hogy kevesebb biztosítást kötöttünk át, mint korábban, viszont többet foglalkoztunk a meglévő szerződések átdolgozásával. Keressenek bennünket irodánkban, elérhetőségeinken, hogy segíthessünk a tarifák csökkentésében! Meglévő ügyfeleinktől semmilyen új információra nincs szükségünk az indexált díjak lekérdezéséhez. Új ügyfeleinktől az autó rendszámát, eddigi biztosítás kötvényük számát és pár személyes adatot kérünk csak.

NBA Biztosítási tanácsadó Kft.
• E-mail: info_KUKAC_nbakft_PONT_hu
• Tel: 06 94 319-890
• Személyesen: H, K, Sze, P: 08.00-16.00, Cs: 08.00-20.00
• Szombathely, 9700, Semmelweis utca 5.
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

(X)