A gyártók évtizedek óta használják a kiszereléscsökkentés módszerét, leginkább, amikor az infláció miatt nőnek a költségeik, de ők nem akarnak árat emelni. A felháborodott vásárlók és a gyártók közötti vitának a kormány úgy akar véget vetni, hogy a boltokban fel kell tüntetni, ha egy termék kisebb lett. Február óta közzé is teszik a Nébih honlapján, minek mennyivel csökkent a mérete - emlékeztet a Telex.
Hogy ettől hosszú távon kevesebb termék méretét csökkentik-e még nem tudni, de a lap azt írja, rövid távon működik a kormány stratégiája.
Kozák Tamás, a kiskereskedőket képviselő Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára ugyanis a megkeresésükre azt nyilatkozta: „Az üzletek, áruházak többségében ma már hetente csak pár termék válik érintetté, az induláshoz képest jelentősen csökkent az érintett termékek száma.”
A legtöbb esetben az élelmiszerek kiszerelését csökkentik, de becsúszott egy mosogatógép-tabletta, több üdítő, egy kávékapszula és egy kutyakaja is. A csökkentés mértéke 4 százaléktól 33 százalékig terjed, de a legtöbb esetben a 9-15 százalékos sávban mozog.
Amikor a kiszereléscsökkentés szóba kerül, a gyártók általában azzal érvelnek, hogy a vásárlóknak az árak a fontosak, nem a mennyiség, és ők ezt a vásárlói igényt elégítik ki.
Kérdés viszont, hogy a cégek jól járnak-e ezekkel a trükközésekkel. Vannak ugyanis olyan esetek, amikor a vásárlók egyszerűen nem hajlandóak elfogadni a méretcsökkenést, és a gyártók visszakoznak abból.
A kiszereléscsökkentéseknek persze a kereskedők se mindig örülnek. Heiszler Gabriella, a Spar ügyvezető igazgatója erről a Telexnek adott interjúban azt mondta: ő is idegesítőnek tartja a kiszereléscsökkentést, de az egyedi márkás termékeknél nem nagyon van nyomásgyakorlási lehetőségük a beszállítókra. Ők ugyanis bármikor mondhatják, hogy Kínából pont ekkora csomagolást tudtak rendelni. Ez a sajátmárkás termékeknél nem így van, mert ott a kereskedő olyan kiszerelésre írja ki a tendert, amilyenre akarja. Talán ezzel is összefügg, hogy Magyarországon a statisztikák szerint évről évre nő az elsősorban saját márkás termékeket áruló diszkontok forgalma és piaci részesedése.