Ceruza és papír a Photoshop helyett – Kortárs kiállítás Szombathelyen

Hogyan jutott el a grafika az egyszerű könyvillusztrációtól a művészi önkifejezésig? Nézzük meg az Irokéz Galériában!

A tárlat történeti megközelítésben mutatja be az elmúlt két évtized hazai rajz- és sokszorosított grafikai művészetének fejlődését, alkotásait, mindeközben egy sor kérdést is felvet. Mit jelent ma a rajz és a nyomat? Mi a szerepük? Hol helyezkednek el a képzőművészeti hierarchiában? Hogyan gondolkodunk ezekről az alkotásokról? A kiállítást május 22. és június 5. között tekinthetjük meg az Irokéz Galériában.

Kilépve a festészet árnyékából

Némely jel arra mutat, hogy a rajz iránt ismét érdeklődni kezdenek az emberek. Nem csak a nemes grafika lett végre hosszú idő óta ismét népszerűvé, hanem a közvetlen rajz is…

Lyka Károly művészettörténész 1903-ban vetette papírra ezt a gondolatát, de szavai ma újra aktuálisak, ugyanis a hazai grafikai művészetben ismét fellendülés figyelhető meg, a tárlat középpontjába ezt a jelenséget helyezték a szervezők.

A művészeti sokszorosított grafikát és rajzot, bár több jelentős korszakuk is volt a 20. században, sokáig csupán a festészet árnyékaként tartották számon mint vázlatokat, illusztrációkat, tanulmányokat. A magyar művészettörténetben Kondor Béla munkásságát tekinthetjük korszakváltónak, majd az őt követő generáció is gyökeresen megváltoztatta az említett szemléletet. Ennek köszönhetően a grafika lendületesen fejlődött, de a nyolcvanas évekre visszacsúszott a könyvillusztrálás szintjére.

Kortárs rajzok és grafikák az Irokéz Galériában
Kortárs rajzok és grafikák az Irokéz Galériában
Bonyhádi Zoltán

A két évtizeddel ezelőtt felnövekvő generáció azonban ismét a rajzot és a grafikát választotta az önkifejezés eszközének, és a műfaj ezzel a határait is kitágította: az alkotók rajzinstallációkat készítettek, megjelentek a térben elhelyezett rajzobjektek, illetve egész falakat betöltő művek születtek az addigi apró rajzok helyett.

Pillanatok, emlékek, irkafirkák és struktúrák

A kiállítás ezeket az újításokat, jelenségeket mutatja be, öt tematikai csoportba szervezve az alkotásokat, ráadásként pedig a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből is érkeztek ofszet- és szitanyomatok, melyek Makó és Vác meghatározó műhelyében készültek.

Az öt fő irányvonalról szólva elsőként említsük meg a pillanat és a látvány azonnali megragadását, az érzések kifejezését, amelyre a rajz mint gyors és spontán technika kiválóan alkalmas. A második csoportban olyan munkákat láthatunk, amelyek az élet mindennapi eseményeit jelenítik meg, az embert körülvevő jelenségeket és emlékeket. A következő csoportot a

rossz rajzok

alkotják, de ez a kifejezés nem minősíti az alkotást, csupán arról van szó, hogy a művészek beemelték a grafikába a gyermekrajzok őszinte és érzékeny világát, az irkafirkák kuszaságnak tűnő mondanivalóját.

Kortárs rajzok és grafikák az Irokéz Galériában
Kortárs rajzok és grafikák az Irokéz Galériában
Bonyhádi Zoltán

Találkozunk olyan grafikákkal is, amelyek a sík és a tér, az egész és a rész egymással való viszonyát ábrázolják, rendszerekben és struktúrákban való gondolkodásra késztetnek, éppen ezért ezek a munkák szinte kilépnek a papír fizikai keretéből. Végül az utolsó csoportban azok a rajzok és nyomatok kapnak helyet, amelyek ideák jelennek meg szöveg kíséretében, de gyakran maga a szöveg is műalkotássá válik.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra