Régóta készültünk arra, hogy videokamerával felszerelkezve teszteljük le a szombathelyi közlekedési rendszert,
szólóban
ugyanis rendre futunk bele komolyabb dugóba. Szerda délután aztán, miután felszereltük a szélvédőre a kamerát, sokkal gördülékenyebben ment minden, pedig délután három órakor ültünk a volán mögé. Talán a szemerkélő, olykor rendesen belehúzó esőnek volt köszönhető, hogy kisebb volt a forgalom, vagy talán egy-két órával később kellett volna rászánnunk magunkat az indulásra.Vigyázunk a zebráknál
De úgy történt ahogy, és tapasztalatainkat megosztjuk Olvasóinkkal is. Első utunkra, amely a kelet-nyugati átmenő szakaszt célozta, a Thököly utca végén lévő körforgalomtól indultunk a Zanati út irányába. Először a Rákóczi utcai kerszteződésnél kellett megállnunk a zebrán átkelő gyalogosoknak utat engedve, aztán az Aréna utcánál.
Kicsit el is gondolkodunk azon, milyen lenne a helyzet, ha felszerelték volna ide is a lámpákat, arra jutunk, hogy ugyanilyen, talán a váratlan fékezések maradnának el. Aztán a Hunyadi útnál zöldet kapunk, fékezi a forgalmat, hogy a rutinosabb autósok keresik a számukra kedvezőbb sávot, nekünk is rá kell fékeznünk a zöld lámpa ellenére.
A Vörösmarty utcánál piros lámpa fogja meg az araszoló forgalmat, látjuk, hogy távolabb, a Szent Márton templomnál ugyanakkor zöldet jelez. Nem is érünk oda a váltás után, sok autós ugyanis nem indul azonnal, már régen zöld, amikor még a sebességváltó egyes fokozatát keresik, így várakozunk egyet. Az aluljáró után aztán – számunkra is váratlanul ismét zöldet kapunk, pedig itt olykor az aluljáróig ér a várakozó sor, úgy tűnik, sikerült elkapnunk a sokat emlegett zöldhullámot.
Igyekeznünk kell, hogy beférjünk
Később azonban komolyabb nyomást kell gyakorolnunk a gázpedálra, hogy beleférjünk a Puskás Tivadar utcai kereszteződés sárgájába, hiába, a gyakorlatlanabb autósok miatt úgy nyúlik a kocsisor, mint Forma 1-es rajtnál az első kanyar után. Aztán kényelmesen rácsusszanunk a Zanati út végi körforgalomra, és kikapcsoljuk a kamerát. Ez a szakasz bő hat percig tartott, ami meglepően jó eredménynek számít.
Úgy döntünk, kicsit megeresztjük az autót, az Ipari út jelzésnél hajtunk ki a körforgalomból, az elkerülőn irány a Söptei úton keresztül a 11-es Huszár út vége. Szakad az eső, nincs is olyan nagy forgalom, legalábbis errefelé. A Metro körforgalomnál indítjuk újra a kamerát, irány a belváros.
Jó tempóban haladunk, a Bartók körúti körforgalomig csupán három percre van szükség, az első lámpánál zöldet is kapunk, a másodiknál pedig pirosat. Távolabb látjuk a zöldhullámot, a tökölősebb autósok miatt azonban nem férünk bele, sőt, a Szelestey útnál két lámpaváltást kell megvárnunk.
Csorgás a lámpa alá
Idegesítő a dolog, főként, amikor itt is azt látjuk, mint korábban a Zanati úton, a sofőrök egyszerűen nem készülnek fel a váltásra, ráadásul, ha biztosan látják, hogy átférnek a zöld jelzés alatt, lassítanak is, szépen becsorognak a lámpa alá. Mögöttük mi pedig akár még egy káromkodást is elengednénk, ha nem venne a kamera minden neszt, ami az autóban hallható.
Aztán megint sikerül elcsípnünk a hullámot, ennek valószínűleg az az oka, hogy nem a sor végéről indultunk, nekik esélyük sincs erre. Könnyedén végigmegyünk három lámpa alatt, aztán a Thököly-n, a Hunyadi út felé tartó sávot fogja meg a piros, de nem sokáig, sőt, innen egy gyorsabb rajttal elérjünk a piacnál és a Szent Flórián kereszteződésénél lévő zöldet is. Nincs több lámpa, ki is kapcsoljuk a kamerát. A Metro körforgalomtól a Hunyadi út déli végéig 13 percig tartott az út.
Ennek tudatában aztán nem is csodálkozunk azon, hogy kevesen választják a hosszabb körgyűrűt, ahol még a kamionokkal is meg kell küzdeniük, inkább araszolgatnak a belvárosban.
Túlélő túra az Óperint utcában
Később azért, kamera nélkül és gyalog elsétálunk az egyik legneuralgikusabb kereszteződéshez, a Kiskar és az Óperint utcák találkozásához. Itt aztán tényleg mindeféle logika nélkül működnek a lámpák, már ami a gyalogosokat illeti. Bátor ember, aki hideg élelem és ital nélkül akar átkelni a Kiskar utcán, ráadásul sprinterhez méltó rajtot kell vennie, hogy átérjen a néhány másodperces zöld alatt. Láttunk kismamát, aki futásban tolta a gyerekkocsit…
De ezt nevezhetjük kellemetlenségnek, az Óperint utcán átkelni azonban felér egy túlélő-túrával. A Kiskar utcán a benzinkút felől az Óperint utcába kanyarodó sáv ugyanis néhány másodperccel előbb kap zöldet, mint az átkelő gyalogosok és biciklisek. Az autók nekilendülnek, aztán vagy fékeznek a gyalosok előtt, vagy azt csinálják, mint a közelmúltban egy apuka kocsijával villogó bézbólsapkás srác, aki padlógázzal zúgott át a szétugró járókelők között, közben pedig vigyorgott…
Szóval, finoman fogalmazva vannak még anomáliák a közlekedési lámpák programozásában, egy rendőrségi szakember jegyezte meg kissé fanyarul a közelmúltban, hogy ebbe nekik nincs beleszólásuk, ezt az önkormányzatnak kell intéznie. Mi szóltunk…
Persze, várjuk Olvasóink tapasztalatait, akár saját videofelvételeiket is, buktassuk le együtt az összehangolatlan közlekedési lámpákat. E-mail címünk: kontaktunk_KUKAC_nyugat_PONT_hu.