Nem csak ínyenceknek - Mediawave-tipp biztosra utazó filmbarátoknak

Mivel a fesztivál filmjeinek legtöbbje kétszer kerül vászonra, eljött a lehetősége annak, hogy az eddigi élmények alapján javasolhassak programot.

Testvér (kedd 17 óra, Savaria Mozi nagyterem)

Aki olvasóink közt eddig bármilyen előítéletből kifolyólag azt hitte-képzelte volna, hogy a Mediawave filmvetítésein kizárólag nehezen értelmezhető, művészfilmes vagy éppen kísérletező, netán ezoterikus vagy egzotikus mozgóképek futnak, és az átlag mozinézőnek nem kínál csemegét a program - annak azt ajánlom, bátran váltson belépőt Marcel Rasquin venezuelai elsőfilmes Testvér című mozijára. Garantáltan nem fogja megbánni!

A venezuelai foci-mozi angol feliratos előzetese

Az igazi gól

A sport-témájú filmekben az utóbbi egy-két évtizedben kedvelt motívummá vált a futball mint legnagyobb hatású sport. Az alkotások többsége a fociőrület torzhajtásait, a szurkolói szubkultúrák felajzott érzelmeit kutatta ( A kemény mag, Futball faktor, Huligánok). A focistákat középpontba állító próbálkozások ( Góóól 1-2) meglehetősen hamis, mainstream darabok voltak vagy a dokumentarista ábrázolás keretei közt maradtak ( Kusturica Maradona-filmje, Puskás Hungary).

Alig lehetett találkozni (talán Az elátkozott Leeds United-ot leszámítva) erkölcsi határhelyzeteket, emberi sorsfordulókat középpontba helyező játékfilmes próbálkozással. Nos, a vasárnapi közönségtalálkozón megismert fiatal dél-amerikai direktor többszörösen díjnyertes, méltán közönség-kedvenccé vált alkotása úgy dolgoz fel egy sűrű drámai történetet, hogy közben a venezuelai hétköznapok ábrázolásában árnyalt és hiteles marad, miközben pedig friss képi megoldásokkal és tehetséges színészek sorával a szó legjobb értelmében vett szórakoztatásra is alkalmas.

Gettóérzés

A Testvérek két főszereplője Caracas egyik zsúfolt szegénynegyedében él. Voltaképpen nem is vérszerinti testvérek, hiszen Danielt, a labdazsonglőr fiatalabb fiút Julio és házi cukrászként dolgozó anyja még csecsemőkorában az utcán találta és családtagként nevelte fel. A família szűkösen ugyan, de tisztességgel igyekszik boldogulni a kemény latin-amerikai hétköznapokban. Az idill majdnem teljes: a fiúk sorsát apaként vigyázó családos edző és az anya között a férfi házassága miatt titkolt, de mély és igaz érzelmeken nyugvó szerelem szövődött az évek során.

Kezdettől fogva árnyékként kíséri sorsukat Julio kötődése a negyedet uraló, elsősorban drogkereskedelemből és védelmi pénzekből élő, a helyi futballcsapatot is bőkezűen támogató keresztapához és balhés, a fegyverek és a banda erejétől elszállt kamaszokból álló utcai hadseregéhez. A kettős kötés akkor válik súlyos következményekkel járó döntési helyzetté, amikor egy fatális és banális utcai szóváltás során a fiúk anyját halálos lövés éri, miközben a srácok az egész életüket alapjaiban megváltoztató próbajátékra készülnek egy profi csapathoz.

Friss szemmel és biztos kézzel

A szerződés kínálta sportkarrier reális és végérvényes menekülést jelentene mindkettőjüknek a nyomorból, reménytelen küszködésből, a bűnözés és a kíméletlen létharc eltorzult és macsósan kivagyi világából. A kérdés csak az: engedik-e őket a körülményeik, sorsuk addigi beidegződései. Vagy a bosszú vérgőzös vonzása felül írja az anya elvesztésének méltósággal viselt fájdalmát. A dilemma lehetséges kimeneteleit mind-mind erős és jól eltalált jelentekben dolgozza fel a film - megdöbbentő erejű és a közönséget biztosan vitára ingerlő befejezéssel.

Rasquin mozija egyszerre biztos kézzel rajzolt, szociológiailag is hiteles körképe a dél-amerikai társadalmak nem egy mérgező problémájának a bűnözéstől és drogfüggéstől kezdve a kamaszok kilátástalan és nihilista életszemléletén át a létharcokba belefásult felnőttek fásultságáig, a sportot üzletként kezelő mentalitásig. Miközben humánusan, meleg érzelmekkel élhető és szerethető világként ábrázolja a gettók mindennapjait és karakteres figuráit. Nem mellesleg pedig a görög sorstragédiákhoz méltón mesél el egy megrázó történetet hűségről, tisztességről, tartásról és család iránti felelősségről.

Ügyesen szövi össze a populáris téma, az archetipikus alaphelyzet és motívumok számtalan rétegét a gazdag környezetábrázolással és feszes történettel. Mindehhez a függetlenfilmek kissé karcos, vibráló, zömmel mozgókamerás, néha egészen a kortárs videoklipek nyelvezetét használó képi világot társít. Ahol Caracas gettóiban minden napsütés és perzselő forróság ellenére komorak a sikátorok árnyékai, de ahol ugyanakkor minden szín is telített és meleg...

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra