Nem jó munkahely a szombathelyi 112-es központ, rossz a munkarend és megalázóan kevés a fizetés?

"Amennyire nem számíthatnak anyagi, ugyanannyira nincs erkölcsi megbecsülés sem" - panaszolja egy olvasónk. Utánakérdeztünk az ORFK-nál, mi a valós helyzet most.

A minap kaptunk egy olvasói levelet, a feladójával azóta személyesen is találkoztunk. A neve elhallgatását kérő volt operátor az elmúlt időszakig a szombathelyi 112 központban, kint a Söptei úton dolgozott, azonban az alacsony fizetés, a plusz juttatások hiánya és a lehetetlen munkabeosztás miatt megelégelte az ORFK kötelékét. Felmondott. És állítása szerint nem volt egyedül.

Mi is az a 112?

Még 2013-ban két segélyhívó központot alakítottak ki, Belestünk a 112-es segélyhívó szombathelyi központjába 2015. April 08. 16:12 az egyik Miskolcon van, a másik pedig itt, Szombathelyen, kint a Söptei úti volt határőr laktanyában működik. A call center feladata az európai egységes segélyhívó számon, a 112-n, és más elektronikus úton (például SMS-ben, e-mail-ben, mobil alkalmazással, ESR-112 portálon) érkező segélyhívások fogadása, majd továbbítása az illetékes készenléti szervek (mentők, katasztrófavédelem, rendőrség) megyei tevékenységirányító központjaiba. A hívásfogadó centrumoknak a téves, a rosszindulatú vagy az egyéb, irreleváns hívások kiszűrését is el kell végezniük.

112 hívásfogadó központ
A szombathelyi 112 központban készült képgaléria még 2015-ben készült
Mészáros Zsolt

A munka csak több lett, de lecsökkent felére az alkalmazotti létszám

A volt operátor tudomása szerint a szombathelyi 112 hívásfogadó központ létrejöttekor 320 hívásfogadó operátor lépett munkaviszonyba. Ezen felül 113 új felvételre került sor. Ebből a 433 emberből jelenleg mindössze a fele, 210 dolgozik. Idén január 1. és április 15. közt 35-en mondtak fel, ami az akkori állomány 15%-át jelenti. Szerinte a felmondási arány az átlagon aluli fizetés és a rossz munkaidő beosztás egyenes következménye.

112 hívásfogadó központ
A szombathelyi 112 központban készült képgaléria még 2015-ben készült
Mészáros Zsolt

Panaszolja, a beérkező hívásokat fogadó operátoroknak nincs lehetőségük kipihenni magukat, a megszakítás nélküli munkarendben négy hétvégéből hármat kell végigdolgozniuk, mindezt havi nettó 108 ezer forintért.

Ki vállalja ezt hosszú távon, főként ha családos? Senki! - állítja

Amennyire nem számíthatnak anyagi megbecsülésre, ugyanannyira nincs erkölcsi megbecsülés sem. Tovább nehezíti a munkavégzésüket az a tény, hogy egyszerre egy adott műszakban, más cikkekben leírt adatokkal ellentétben átlag 30-40 ember fogadja a hívásokat.

Nem fizetnek normális pótlékot a nyelvtudásért sem

Szintén minden alapot nélkülöz az a más netes hírportálon megjelent kijelentés, hogy az állomány 7-8 nyelven képes hívást fogadni.

- állítja a volt operátor.

112 hívásfogadó központ
Mészáros Zsolt

Egy műszakban mindössze 5-6 operátor beszél valamilyen idegen nyelven. Többségük angolul és németül, néhányan egyéb nyelveken is (horvát, román). Ezek a kollégák az idegen nyelvű hívásfogadás felelősségét havonta 3800 forint juttatásért vállalják, ami két év után, valós nyelvpótlék helyett került bevezetésre 2016. elején.

A volt operátor nehezményezi, hogy az ORFK felső vezetése nem látja be, hogy a bérezéssel és a munkaidő beosztással kapcsolatos problémák rendezése nélkül az állomány létszáma folyamatosan csökkenni fog, ami a továbbra is a központban dolgozó munkatársak számára egyre nagyobb megterhelést jelent.

Nem igaz, hogy operátoroknak nincs lehetőségük kipihenni magukat, és nem alacsony a fizetésük

Kérdéseinkkel a szombathelyi 112 központot működtető ORFK Kommunikációs Szolgálatához fordultunk. Felvetettük, szívesen kilátogatnánk a központba, interjúznánk az ott dolgozókkal és a vezetőséggel is. Kérdéseinkre végül, pár hét elteltével, írásban kaptunk választ. Ezt interjú formájában, teljes terjedelmében közé is tesszük:

- Igaz-e hogy a szombathelyi 112 központban 2016. január 1. és április 15. közt 35 fő mondott fel, ami az akkori állomány 15%-a.

- A szombathelyi hívásfogadó központban 2016-ban a Munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) alapján munkavállaló általi felmondásra nem került sor. A munkáltató által kezdeményezetten 31 fő munkavállaló munkaviszonya szűnt meg. Ezek módja volt: a munkáltató általi azonnali hatályú felmondás, azonnali hatályú felmondás a próbaidő alatt, illetve közös megegyezés. A fluktuáció mértéke 11 %-os volt.

112 hívásfogadó központ
Mészáros Zsolt

- Valóban állandó munkaerőhiánnyal küzdenek?

. A segélyhívások fogadásához szükséges és elégséges 112-es hívásfogadó operátori létszám a működés éles üzemben történő megkezdésétől rendelkezésre állt, és jelenleg is rendelkezésre áll.

- Önök szerint mi a gyakori felmondás oka?

- A felmondásra az alábbi okok miatt került sor: új munkahely lehetősége, a munkaidő-beosztás, a bejelentőkkel való kommunikációs problémák, utazással kapcsolatos problémák.

-Igaz-e, hogy az operátoroknak nincs lehetőségük kipihenni magukat? Hogy megszakítás nélküli munkarendben négy hétvégéből hármat kell végigdolgozniuk?

-Nem.

- Havi 108 ezer forint a munkabér, éjszakai pótlék nincs, és semmilyen jutalék nem jár?

- A 112-es hívásfogadó operátorok havi bruttó munkabére 146.400 Ft, ehhez a délután 18 óra és reggel 6 óra közötti időtartam alatti munkavégzés idejére 30 %-os bérpótlék társul. A 112-es hívásfogadó operátorok emellett évi bruttó 200 000 Ft összegű cafetéria juttatásban, képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveg költségtérítésben, utazási költségtérítésben, valamint formaruházat juttatásban részesülnek.

112 hívásfogadó központ
Mészáros Zsolt

- A dolgozók hiányolják az erkölcsi megbecsülést. Mit tesznek annak érdekében, hogy megtartsák a munkaerőt.

- Az állomány megtartása és a munkahelyi elégedettség növelése érdekében többek között az alábbi intézkedések bevezetésére került sor:

  • a Hívásfogadó Központ pszichológusa által vezetett csoportos pszichológiai foglalkozások megtartása, amelyek mellett lehetőség nyílik egyéni pszichológiai tréningre és tanácsadásra;
  • rendszeres állománygyűlés a 112-es hívásfogadó operátorok számára, amelyen pozitív megerősítést kaphatnak;
  • a Hónap és Év „operátora” cím alapítása, amely a folyamatos és kiemelkedően jó munkateljesítmény elismerése érdekében került bevezetésre;
  • szakmai versenyek megrendezése;
  • nyelvtanfolyamok szervezése;
  • a 112-es hívásfogadó operátori állomány szakmai ismereteinek bővítése érdekében tájékoztató előadások, oktatások, valamint közigazgatási szerveknél látogatások megszervezése.
  • - Igaz-e hogy a nyelvtudásért pótlékként mindössze 3800 forintot fizetnek?

    Nem. A nyelvvizsgával rendelkező és idegen nyelvű hívásokat fogadó 112-es hívásfogadó operátorok részére havi bruttó 5 800 Ft összegű juttatás kerül folyósításra.

    "Nem ragozom tovább, egy vicc, ami bent folyik"

    A cikkünk megjelenése után több üzenet is érkezett a szerkesztőségünkhöz, amelyben a volt és a jelenlegi dolgozók szintén az alacsony fizetésre és a munkakörülményekre panaszkodnak.

    Egy névtelenséget kérő olvasónktól az alábbi megjegyzést kaptuk:

    A 112-es Hívásfogadó Központtal kapcsolatos cikken nagyon feháborodtam. Igen, az a helyzet, amit a volt kolléga elmondott. Felháborít az ORFK nyilatkozata, és válaszai. Én még ott dolgozom, de több kollégával együtt keressük a lehetőséget, hogy lépjünk. És nem a munkával van baj, mert azt egy hivatásnak tekintem. A baj azzal van, hogy szó szerint "szarba" vesznek bennünk, pedig a TIK-ok válláról levettük a fals hívások terhét is, ami nem kevés. Nem ragozom tovább, egy vicc, ami bent folyik. Megbecsülés így vagy úgy? Itt olyat nem ismernek. Megalázó! -talán ezzel az egy szóval tudnám jellemezni. A válaszom megjelenhet, de amíg nem találok másik helyet, itt maradok, szeretnék névtelen maradni. Amúgy örülök, hogy szóba került.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közélet