A minap kaptunk egy olvasói levelet, a feladójával azóta személyesen is találkoztunk. A neve elhallgatását kérő volt operátor az elmúlt időszakig a szombathelyi 112 központban, kint a Söptei úton dolgozott, azonban az alacsony fizetés, a plusz juttatások hiánya és a lehetetlen munkabeosztás miatt megelégelte az ORFK kötelékét. Felmondott. És állítása szerint nem volt egyedül.
Mi is az a 112?
Még 2013-ban két segélyhívó központot alakítottak ki, Belestünk a 112-es segélyhívó szombathelyi központjába 2015. April 08. 16:12 az egyik Miskolcon van, a másik pedig itt, Szombathelyen, kint a Söptei úti volt határőr laktanyában működik. A call center feladata az európai egységes segélyhívó számon, a 112-n, és más elektronikus úton (például SMS-ben, e-mail-ben, mobil alkalmazással, ESR-112 portálon) érkező segélyhívások fogadása, majd továbbítása az illetékes készenléti szervek (mentők, katasztrófavédelem, rendőrség) megyei tevékenységirányító központjaiba. A hívásfogadó centrumoknak a téves, a rosszindulatú vagy az egyéb, irreleváns hívások kiszűrését is el kell végezniük.
A munka csak több lett, de lecsökkent felére az alkalmazotti létszám
A volt operátor tudomása szerint a szombathelyi 112 hívásfogadó központ létrejöttekor 320 hívásfogadó operátor lépett munkaviszonyba. Ezen felül 113 új felvételre került sor. Ebből a 433 emberből jelenleg mindössze a fele, 210 dolgozik. Idén január 1. és április 15. közt 35-en mondtak fel, ami az akkori állomány 15%-át jelenti. Szerinte a felmondási arány az átlagon aluli fizetés és a rossz munkaidő beosztás egyenes következménye.
Panaszolja, a beérkező hívásokat fogadó operátoroknak nincs lehetőségük kipihenni magukat, a megszakítás nélküli munkarendben négy hétvégéből hármat kell végigdolgozniuk, mindezt havi nettó 108 ezer forintért.
Ki vállalja ezt hosszú távon, főként ha családos? Senki! - állítja
Amennyire nem számíthatnak anyagi megbecsülésre, ugyanannyira nincs erkölcsi megbecsülés sem. Tovább nehezíti a munkavégzésüket az a tény, hogy egyszerre egy adott műszakban, más cikkekben leírt adatokkal ellentétben átlag 30-40 ember fogadja a hívásokat.
Nem fizetnek normális pótlékot a nyelvtudásért sem
Szintén minden alapot nélkülöz az a más netes hírportálon megjelent kijelentés, hogy az állomány 7-8 nyelven képes hívást fogadni.
- állítja a volt operátor.Egy műszakban mindössze 5-6 operátor beszél valamilyen idegen nyelven. Többségük angolul és németül, néhányan egyéb nyelveken is (horvát, román). Ezek a kollégák az idegen nyelvű hívásfogadás felelősségét havonta 3800 forint juttatásért vállalják, ami két év után, valós nyelvpótlék helyett került bevezetésre 2016. elején.
A volt operátor nehezményezi, hogy az ORFK felső vezetése nem látja be, hogy a bérezéssel és a munkaidő beosztással kapcsolatos problémák rendezése nélkül az állomány létszáma folyamatosan csökkenni fog, ami a továbbra is a központban dolgozó munkatársak számára egyre nagyobb megterhelést jelent.
Nem igaz, hogy operátoroknak nincs lehetőségük kipihenni magukat, és nem alacsony a fizetésük
Kérdéseinkkel a szombathelyi 112 központot működtető ORFK Kommunikációs Szolgálatához fordultunk. Felvetettük, szívesen kilátogatnánk a központba, interjúznánk az ott dolgozókkal és a vezetőséggel is. Kérdéseinkre végül, pár hét elteltével, írásban kaptunk választ. Ezt interjú formájában, teljes terjedelmében közé is tesszük:
- Igaz-e hogy a szombathelyi 112 központban 2016. január 1. és április 15. közt 35 fő mondott fel, ami az akkori állomány 15%-a.
- A szombathelyi hívásfogadó központban 2016-ban a Munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) alapján munkavállaló általi felmondásra nem került sor. A munkáltató által kezdeményezetten 31 fő munkavállaló munkaviszonya szűnt meg. Ezek módja volt: a munkáltató általi azonnali hatályú felmondás, azonnali hatályú felmondás a próbaidő alatt, illetve közös megegyezés. A fluktuáció mértéke 11 %-os volt.
- Valóban állandó munkaerőhiánnyal küzdenek?
. A segélyhívások fogadásához szükséges és elégséges 112-es hívásfogadó operátori létszám a működés éles üzemben történő megkezdésétől rendelkezésre állt, és jelenleg is rendelkezésre áll.
- Önök szerint mi a gyakori felmondás oka?
- A felmondásra az alábbi okok miatt került sor: új munkahely lehetősége, a munkaidő-beosztás, a bejelentőkkel való kommunikációs problémák, utazással kapcsolatos problémák.
-Igaz-e, hogy az operátoroknak nincs lehetőségük kipihenni magukat? Hogy megszakítás nélküli munkarendben négy hétvégéből hármat kell végigdolgozniuk?
-Nem.
- Havi 108 ezer forint a munkabér, éjszakai pótlék nincs, és semmilyen jutalék nem jár?
- A 112-es hívásfogadó operátorok havi bruttó munkabére 146.400 Ft, ehhez a délután 18 óra és reggel 6 óra közötti időtartam alatti munkavégzés idejére 30 %-os bérpótlék társul. A 112-es hívásfogadó operátorok emellett évi bruttó 200 000 Ft összegű cafetéria juttatásban, képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveg költségtérítésben, utazási költségtérítésben, valamint formaruházat juttatásban részesülnek.
- A dolgozók hiányolják az erkölcsi megbecsülést. Mit tesznek annak érdekében, hogy megtartsák a munkaerőt.
- Az állomány megtartása és a munkahelyi elégedettség növelése érdekében többek között az alábbi intézkedések bevezetésére került sor:
- Igaz-e hogy a nyelvtudásért pótlékként mindössze 3800 forintot fizetnek?
Nem. A nyelvvizsgával rendelkező és idegen nyelvű hívásokat fogadó 112-es hívásfogadó operátorok részére havi bruttó 5 800 Ft összegű juttatás kerül folyósításra.
"Nem ragozom tovább, egy vicc, ami bent folyik"
A cikkünk megjelenése után több üzenet is érkezett a szerkesztőségünkhöz, amelyben a volt és a jelenlegi dolgozók szintén az alacsony fizetésre és a munkakörülményekre panaszkodnak.
Egy névtelenséget kérő olvasónktól az alábbi megjegyzést kaptuk:
A 112-es Hívásfogadó Központtal kapcsolatos cikken nagyon feháborodtam. Igen, az a helyzet, amit a volt kolléga elmondott. Felháborít az ORFK nyilatkozata, és válaszai. Én még ott dolgozom, de több kollégával együtt keressük a lehetőséget, hogy lépjünk. És nem a munkával van baj, mert azt egy hivatásnak tekintem. A baj azzal van, hogy szó szerint "szarba" vesznek bennünk, pedig a TIK-ok válláról levettük a fals hívások terhét is, ami nem kevés. Nem ragozom tovább, egy vicc, ami bent folyik. Megbecsülés így vagy úgy? Itt olyat nem ismernek. Megalázó! -talán ezzel az egy szóval tudnám jellemezni. A válaszom megjelenhet, de amíg nem találok másik helyet, itt maradok, szeretnék névtelen maradni. Amúgy örülök, hogy szóba került.