Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Meghökkentő sebességgel növekszik és önállósodik a szombathelyi iSi Automotive

Év végére már 800 embernek adnak munkát. A BMW, Volkswagen és Mercedes cégcsoportoknak légzsákokat gyártó cégről mégis keveset tudnak az itt lakók. Bánhegyi István ügyvezető igazgatóval ültünk le a beszélgetésre.

Hétköznap a délutáni órákban érkezünk a szombathelyi iSi Automotive Hungary Kft. Vépi úti telephelyéhez. Az épületkomplexum a 21. század iparának hangulatát árasztja színeivel, nagy üvegfelületekkel, gondozott zöld területekkel. Viszont a méretes parkolóban csak nagy nehézségek után találunk helyet: érezhetően kisebb forgalomra szánták annak idején. Néhány perc múlva már Bánhegyi István ügyvezető igazgató irodájában ülünk, és rögtön ezzel a témával kezdjük.

Mintha cseppet kinőtték volna ezt a területet.

Amikor tíz évvel ezelőtt elindult a cég, évekig csak néhány száz embert foglalkoztatott. Most Jelenleg 670-en vagyunk, és a folyamatos épület és terület bővítés ellenére is valóban kinőttük a helyet. Már a körülöttünk lévő cégektől bérlünk területeket a parkolási helyzet megoldására és jövőben ezeket tovább bővítjük.

Bevallom, mikor készültem az interjúra, megnéztem az Optenben a számokat, és meghökkentem a fejlődés ütemén, nemcsak az alkalmazottak számát, de az árbevételt tekintve is. Az utóbbi 5-6 évben szinte évenként nőtt duplájára a szombathelyi iSi.

Egyre több autótípushoz gyártunk egyre több légzsáktípust. A múlt évben 5 millió terméket állítottunk elő és 30 új terméket vezettünk be a piacra, az idén pedig 10 millió termék gyártása mellett további 50 új típus bevezetése a célunk. Megkötött szerződéseink alapján a következő években évi 17 millió termékkel számolunk. Még az idén eléri a 800 főt a dolgozóink létszáma, ami később majd ezer fő fölé emelkedik. Mindez azt jelenti, hogy az intenzív növekedés a következő években is folytatódik.

Bánhegyi István
Mészáros D. Zsolt

Minek köszönhető a látványos fejlődés? Szerencsés piaci helyzetnek vagy a cég kiváló stratégiájának?

Az iSi Automotive üzletág eredetileg csak hideggázzal töltött és hibrid generátorokat gyártott légzsákokhoz, majd a tulajdonosi kör 12 évvel ezelőtt döntött amellett, hogy elindítja a komplett légzsákmodulok fejlesztését és gyártását. Szombathelyen kezdetben a légzsákokat gyártották, majd ezt a tevékenységet két év múlva Thaiföldre helyzeték át, itt Szombathelyen pedig megkezdődött a komplett légzsákmodulok végső összeszerelése, ami azóta tart.

Most már kíváncsiak vagyunk a globális vállalati struktúrára.

Berlinben történik a légzsákok tervezése, fejlesztése, tesztelése, itt működik többek között a sales és az új termékek bevezetésért felelős csapatunk. Berlintől nem messze, Hildesheimben van a tömeggyártáshoz szükséges fejlesztési központ, azaz itt találják ki, hogyan és milyen gépekkel lehet a megtervezett terméket ipari környezetben legyártani.

A vállalatcsoport központja Bécsben található, itt egy automatizált üzemben gyártják a generátorokat, Thaiföldön és Mexikóban készülnek a légzsákok. Kínai, mexikói és szombathelyi gyáraink a kontinensek helyi autógyárait szolgálják ki. Ezekben a gyárakban „házasítjuk” a generátorokat és a légzsákokat, jelenleg döntően manuális szereléssel. A cég stratégiájának része emellett az egyre nagyobb mértékű automatizáció, ennek megfelelően készül majd az új termékek tervezése.

Ahhoz képest, hogy az iSi mind a foglalkoztatottak számát, mind az árbevételét tekintve már a legnagyobb szombathelyi cégek közé tartozik, csak nagyon visszafogottan van bent a köztudatban. Ez azért van, mert viszonylag új a gyár vagy valamiféle szándékos szerénységről van szó?

Az mindenképpen benne van, hogy nagyon fiatal cégnek számítunk, de az is, hogy a cégcsoport eddig nem tulajdonított annak jelentőséget, hogy bent legyen a szombathelyi köztudatban.

Ha jól tudom, nemcsak légzsákokat gyártanak itt Szombathelyen?

Igen, van egy másik termékcsaládunk, egy szintén nagyon fontos életvédelmi termék, de a partnerünkkel kötött megállapodás miatt erről nem szeretnék többet mondani.

Akkor maradjunk a légzsákoknál, amelyeket természetesnek veszünk az autóban, de valójában alig tudunk róluk valamit.

Az iSi saját fejlesztései az úgynevezett hideggázzal töltött és hibrid gázgenerátoros légzsákok. Ezeket gyártjuk itt Szombathelyen is. Az itt előállított termékek beépíthetők robbanómotoros és az elektromos autókba egyaránt, tehát a gépjárműiparban tapasztalható hajtásváltozás minket nem érint. Azt is látjuk, hogy egyre több légzsák kerül az autókba. A hagyományosnak számító ülés- és függönylégzsákok mellett már vannak központi légzsákok, többek között olyanok is, amelyek ütközés esetén optimális pozícióba helyezik az utast vagy a sofőrt a sérülés csökkentése érdekében. Tavaly került piacra például a Daimler és az iSi közös fejlesztéseként, egy prémium kategóriás autótípusba beépülő légzsák, azzal a céllal, hogy védelmet nyújtson a hátsó ülésen utazók részére. Ennek légzsáktípusnak a működése rendkívül különleges, képes védelmet nyújtani a hátsó ülésen utazó felnőttek, gyermekek, akár gyermekülésben utazó gyermekek részére is ütközés esetén.

Azt megtudhatjuk, hogy milyen autómárkákban találhatjuk meg a Szombathelyen összeszerelt légzsákokat?

Ilyen például az elmúlt időszakban elindított Volkswagen Golf, Audi Q3 SW, Mercedes S Class, Mercedes C Class, Rolls-Royce Ghost limuzin, Skoda Enyaq.

Hogyan érintette a céget a koronavírus válság?

Közvetlen kapcsolatban vagyunk az autógyárakkal. Tavalyi első hullám során több héten keresztül állt a gyártásunk és utána is hetekig csökkentett kapacitással működtünk. Viszont a harmadik és negyedik negyedévben nulláról 100%-ra kellett felfuttanunk a termelést. Ez elég nagy kihívást jelentett, de sikerült. Ebben az évben főleg az Ázsiából érkező alkatrészek instabil szállítása érint minket. Valamint világszerte félvezető hiány tapasztalható, ami miatt bizonyos autógyárak időszakosan leállították gyártásukat, ez kihatott a megrendeléseinkre, az általános növekedés azonban folytatódik az új termékek tömeggyártásának elindítása miatt. Ezért állandóan új munkatársakat keresünk légzsákmodul összeszerelésünkhöz.

Mi jelenti a legnagyobb kihívást most a szombathelyi üzem számára?

Mindaz, ami a gyors növekedéssel jár. Azaz az új termékek elindítása, új gyártósorok beüzemelése, folyamatok átszervezése, építkezések, új munkaerő toborzása mindez egyidőben. Számos tekintetben egyre önállóbb szervezetként működik a cégcsoporton belül a szombathelyi gyáregység, ami új tevékenységek, feladatkörök átvételével is jár, például logisztikai, mérnökségi és minőségügyi területen, ehhez pedig igyekszünk olyan munkatársakat találni, akiknek van autóipari tapasztalata, hogy ebbe a felgyorsult növekedésbe rövid idő alatt be tudjanak illeszkedni.

iSi Automotive, Szombathely
iSi Automotive

Akkor nem unatkoznak. A koronavírus válság előtt minden Vas megyei gazdasági konferencia a munkaerőhiányról szólt. Változott ez valamennyire? Az Önök esetében ez különösen érdekes, hiszen folyamatosan toborozzák az új munkaerőt.

Ez természetes minket is érint és a munkaerőpiaci helyzet igazából nem változott a vírus helyzet előtthöz képest. Bővülésünk továbbra is minden területet érint, fizikai és szellemi munkaköröket egyaránt. Legnagyobb kihívást a fizikai állomány felvétele jelenti. Ezen a területen a kiválasztásnál egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy megtaláljuk a megfelelő képességekkel rendelkező munkatársakat.

Mivel tudja az iSi magához csábítani a munkavállalókat?

A múlt év novemberében 10 százalékos béremelést hajtottunk végre, amit 2021. április 1-én újabb 5 százalék követett. Folyamatosan felmérjük a dolgozói igényeket és jelenlegi, illetve tervezett akcióink, mind abba az irányba mutatnak, hogy egyre inkább motiválni tudjuk a munkatársainkat. Például jelenleg folyamatban van a prémium rendszerünk átalakítása. Összességében szeretnénk minél inkább munkavállaló-barát munkahely lenni. Tapasztaljuk az eredményét az intézkedéseknek, az elmúlt időszakban jelentősen tudtuk a fluktuációt csökkenteni.

Hogyan ünnepelte a cég a 10 éves évfordulót?

Sajnos a járvány hatással volt a terveinkre, így a tervezettnél sokkal szerényebb keretek között tudtunk ünnepelni, a jubiláló dolgozóinkat azonban mindenképpen fel akartuk köszönteni, így egy dolgozói tájékoztató keretei között tudtunk jutalmazni és felköszönteni azokat a kollégákat, akik már 5 és 10 éve dolgoznak nálunk.

És a járvány lecsengése után lesz valami komolyabb esemény?

Mindenképpen szeretnék. Én tavaly február óta dolgozom a cégnél és március óta tart a Covid-19 járvány. Igazából még nem volt lehetőségünk azóta a munkahelyen kívüli közös programokra a dolgozóinkkal, miközben ez idő alatt számos új kolléga is csatlakozott hozzánk. Bízom benne, hogy mielőbb lehetőségünk lesz az intenzív növekedés közepette több nagyobb csapatépítő eseményre is.


Az iSi Automotive Hungary Kft.

Az iSi családi tulajdonban lévő vállalkozás, amelyet Bécsben alapítottak 1867-ben. Az iSi cégcsoport három üzleti területen: Automotive, Kulináris és Alapanyag értékesítés végzi a tevékenységét, gyáregységeivel 6 országban van jelen és több mint 90 országba értékesíti termékeit. Az Automotive üzletág 1996 óra foglalkozik hideg gázzal töltött és hibrid gázgenerátorok előállításával, 2009 óta már komplett légzsák modulok gyártásával, 2016 óta pedig hasonló technológiával előállított további utasvédelmi termékek gyártásával is. A szombathelyi iSi Automotive Hungary 2010-ben indította meg tevékenységét, ami kezdetben a légzsákok egyik fő komponensének előállítást jelentette. 2012-től azonban már komplett légzsákmodulok (függöny, térd, ülés és néhány speciális légzsák), 2016-tól pedig hasonló technológiával előállított utasvédelmi termékek gyártását végzi. Az iSi-nél az autógyártókkal közösen fejlesztenek annak érdekében, hogy termékinkkel egyre biztonságosabbá tegyék a közlekedés világát. Újabb és újabb projektek indításával folyamatosan bővülő csapatuk 2021 év végére elérni a 800 fős létszámot.

iSi – Innovation for your safety


Bánhegyi István

Bánhegyi István ügyvezetőként 2020 februárja óta irányítja az iSi szombathelyi gyáregységét. Az iSi-t megelőzően is autópari környezetben szerzett tapasztalatot felsővezetőként. Szombathelyi születésűként kifejezetten örömmel vállalata egy a város életében egyre jelentősebb gazdasági szereplőként fellépő vállalat vezetését. Három fiúgyermek apjaként és 27 éves boldog házasságban élő emberként pedig elkötelezett a családi értékek mellett. Fontosnak tartja, hogy minél több helyi és környékbeli munkavállalót tudjanak foglalkoztatni a vállalatnál.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

(X)

Tovább az oldalra